„Na základě tohoto výzkumu, který jsme připravili pro projekt Polaď Prahu, můžeme vyvrátit domněnku, že Středočeši při cestě do Prahy využívají hlavně auta místo veřejné dopravy. Výsledky jsou velmi vyrovnané a je z nich vidět, že veřejnou dopravou se do Prahy vyplatí jezdit,“ říká Martin Buchtík z agentury Median, který průzkum vedl. „Musím ale upozornit, že výzkum se nekonal na celém území Středočeského kraje, ale v rámci takzvané metropolitní oblasti, což je okruh cca 15 až 20 kilometrů kolem Prahy, odkud lidé do hlavního města dojíždějí nejčastěji,“ dodal Buchtík.
Výzkum zjišťoval i četnost docházení do Prahy nebo dojíždění na kole. „Pěšky si to ze Středočeského kraje do Prahy namíří třikrát až pětkrát týdně jen 1,1 % dotazovaných, na kole přijede jen 0,6 % z nich,“ doplnil Martin Buchtík.
Ženy versus muži
Co se však liší, a to statisticky významně, je používání dopravních prostředků jednotlivými skupinami podle pohlaví, věku, vzdělání nebo zaměstnání. Následující graf zobrazuje využívání daného prostředku minimálně 3× týdně. Auto či motorku využívají významně častěji muži, respondenti ve věku 30–49 let, lidé s ukončeným středoškolským vzděláním s maturitou nebo vysokou školou a podnikatelé.
Ze Středočeského kraje dojíždějí do Prahy nejvíce studenti. Přes 40 % z nich cestuje více než každý všední den a 42 % 3–5× týdně. Do metropole tak jede minimálně 3× týdně 8 z 10 studentů. S významně vyšší frekvencí dojíždějí do hlavního města muži. Obecně platí, že čím mladší jsou, tím častěji do Prahy cestují. Se stoupajícím věkem frekvence dojíždění pravidelně klesá. Metropoli pravidelně navštěvují s větší frekvencí vzdělanější Středočeši, ale také studenti dojíždějící na střední školu.
Dopravní prostředky pro cestování do Prahy podle sociodemografie
(pouze Středočeši z metropolitní oblasti)
Dopravní prostředky pro cestování do Prahy
(pouze Středočeši z metropolitní oblasti)
Znění otázky: Jak často využijete různé druhy dopravy při cestách do Prahy?
n = 829; kvótně reprezentativní za obyvatele Pražské metropolitní oblasti mimo Prahu; sběr dat březen–únor 2017; realizovala agentura Median pro Polaď Prahu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV