Auto, nebo veřejná doprava? Průzkum ukázal, že Středočeši využívají při cestách do Prahy obojí stejně často

14.06.2017 17:38

Velmi vyrovnané výsledky mezi veřejnou a individuální dopravou přineslo reprezentativní šetření agentury Median připravované pro projekt Polaď Prahu, v rámci kterého vzniká Plán udržitelné mobility Prahy a okolí. 3–5× týdně zvolí pro cestu do Prahy 16,9 % Středočechů veřejnou dopravu a 17,8 % Středočechů osobní automobil nebo motorku.

Auto, nebo veřejná doprava? Průzkum ukázal, že Středočeši využívají při cestách do Prahy obojí stejně často
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

„Na základě tohoto výzkumu, který jsme připravili pro projekt Polaď Prahu, můžeme vyvrátit domněnku, že Středočeši při cestě do Prahy využívají hlavně auta místo veřejné dopravy. Výsledky jsou velmi vyrovnané a je z nich vidět, že veřejnou dopravou se do Prahy vyplatí jezdit,“ říká Martin Buchtík z agentury Median, který průzkum vedl. „Musím ale upozornit, že výzkum se nekonal na celém území Středočeského kraje, ale v rámci takzvané metropolitní oblasti, což je okruh cca 15 až 20 kilometrů kolem Prahy, odkud lidé do hlavního města dojíždějí nejčastěji,“ dodal Buchtík.

Výzkum zjišťoval i četnost docházení do Prahy nebo dojíždění na kole. „Pěšky si to ze Středočeského kraje do Prahy namíří třikrát až pětkrát týdně jen 1,1 % dotazovaných, na kole přijede jen 0,6 % z nich,“ doplnil Martin Buchtík.

Ženy versus muži

Co se však liší, a to statisticky významně, je používání dopravních prostředků jednotlivými skupinami podle pohlaví, věku, vzdělání nebo zaměstnání. Následující graf zobrazuje využívání daného prostředku minimálně 3× týdně. Auto či motorku využívají významně častěji muži, respondenti ve věku 30–49 let, lidé s ukončeným středoškolským vzděláním s maturitou nebo vysokou školou a podnikatelé.

Ze Středočeského kraje dojíždějí do Prahy nejvíce studenti. Přes 40 % z nich cestuje více než každý všední den a 42 % 3–5× týdně. Do metropole tak jede minimálně 3× týdně 8 z 10 studentů. S významně vyšší frekvencí dojíždějí do hlavního města muži. Obecně platí, že čím mladší jsou, tím častěji do Prahy cestují. Se stoupajícím věkem frekvence dojíždění pravidelně klesá. Metropoli pravidelně navštěvují s větší frekvencí vzdělanější Středočeši, ale také studenti dojíždějící na střední školu.

Dopravní prostředky pro cestování do Prahy podle sociodemografie

(pouze Středočeši z metropolitní oblasti)

https://lh6.googleusercontent.com/hQ52fWJeG4L9ILkluW-ZxxQTRWG2HYCZ0Tqd1oIkbiLWyxzAM5Tqkwafqj4LdO6QRYC2AHxhT8rDbG3YUyeam4AzNAX7j1Xhja7L8N2Fm18TGUJFv3jkO4lD22Kcq_uGYOvw6_1Xx6k_lqyYiw

Dopravní prostředky pro cestování do Prahy

(pouze Středočeši z metropolitní oblasti)

https://lh5.googleusercontent.com/_-tPD-71wdmiM3JjYaUuaswMVnA4Tpup5FT_JuabCby1disuXUY8Tv_yb3aIahAgNCBGOchKkpPEt9ms58eqy3p8gJlB3K1KzOcV9VeEIB5WlKKyjcQO3fTIfvNIaPjUvHjrWMSgeYHGjk96bA

Znění otázky: Jak často využijete různé druhy dopravy při cestách do Prahy?

n = 829; kvótně reprezentativní za obyvatele Pražské metropolitní oblasti mimo Prahu; sběr dat březen–únor 2017; realizovala agentura Median pro Polaď Prahu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…