Bořivoj Minář: Stát potichu utrácí peníze za posilování svých poboček. Přitom stejnou síť už vybudovala Hospodářská komora

28.11.2016 21:10

Stovky milionu korun ročně stojí daňové poplatníky činnost státních agentur CzechTrade a CzechInvest na podporu exportu. Čím dál více ale dublují agendu páteřní sítě Hospodářské komory, jejíž činnost nestojí daňové poplatníky ani korunu. Na dvojkolejnost a neefektivitu takových kroků upozorňuje viceprezident Hospodářské komory Bořivoj Minář v souvislosti s dnešním jednáním vlády o Aktualizaci Exportní strategie České republiky 2012–2020.

Bořivoj Minář: Stát potichu utrácí peníze za posilování svých poboček. Přitom stejnou síť už vybudovala Hospodářská komora
Foto: Archiv
Popisek: Hospodářská komora - logo

„Tyto státní agentury bez koordinace s Hospodářskou komorou poskytují podnikatelům duplicitní akce. Příkladem jsou Krajské exportní konference, které v regionech od začátku roku 2016 začala pro malé a střední podniky realizovat Hospodářská komora ČR. CzechTrade následně začal organizovat stejné akce. Nejmarkantnějším příkladem konkurenčního počínání CzechTrade je budování nové a vlastní sítě krajských poradenských center pro export, přičemž Hospodářská komora ČR provozuje takové poradenství ve všech krajích již mnoho let,“ uvedl příklady viceprezident Hospodářské komory Bořivoj Minář. 

Přitom stát zákonem zřídil Hospodářskou komoru, aby poskytovala poradenské a konzultační služby spojené s podnikatelskou činností a zajišťovala podnikatelům informační servis. Podnikatelům jsou služby Komory denně dostupné ve všech okresech ČR prostřednictvím vlastních téměř 300 zaměstnanců. Stát ale místo toho buduje a posiluje vlastní síť za peníze daňových poplatníků. „Považuji to za neefektivní, toto nekoordinovaní proexportních aktivit v důsledku škodí českým podnikatelům,“ dodává Minář.

Hospodářská komora na dvojkolejnost proexportních aktivit upozornila během legislativního připomínkování Aktualizace exportní strategie. Ministerstvo průmyslu a obchodu ale tvrdí že „nejde o duplicitu, ale o doplnění činnosti regionálních a krajských Hospodářských komor“ a akceptovalo jen zájem Hospodářské komory spolupracovat s Ministerstvem zahraničních věcí na Projektech ekonomické diplomacie PROPED.

Pro ilustraci v loňském roce zaměstnávala agentura CzechTrade 108 zaměstnanců a pomohla k zakázkám jen za 1,3 miliardy Kč (přitom celkový vývoz ČR v roce 2015 byl 3,89 bilionů Kč!), přičemž celkové náklady agentury představovaly 438 milionů Kč.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…