Dominik Duka: Kéž se rozzáří i naše mysl a srdce

19.04.2014 13:10

Proč je Bílá sobota tak důležitá? Na to se ptá kardinál Dominik Duka v následující glose a zároveň zmiňuje velikonoční svíce, nekvašené chleby, ale také smrt, která není tečkou. Po ní totiž přijde vzkříšení a život.

Dominik Duka: Kéž se rozzáří i naše mysl a srdce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pražský arcibiskup Dominik Duka

Milí přátelé, vážení rozhlasoví posluchači, Bílá sobota je jakousi přestávkou ke startu k velikonočnímu vrcholu. Je to den bez bohoslužby, správněji bez slavení eucharistie, což však podle starého židovského zvyku platí do západu slunce.

Bílá se nazývá proto, že při křtu dostávali nově pokřtění zcela nový bílý šat. Večerní bohoslužba začíná svěcením ohně na prostranství před kostelem, někdy v zadní části velkých chrámů. Tento zvyk svěcení ohně přenesl do bohoslužby jáhen Alcuin, kterého bychom mohli nazvat premiérem nebo ministrem kultu císaře Karla Velikého. Jedná se původně o starobylý germánský zvyk.

Od tohoto ohně se zapaluje svíce nazývaná paškál. Výraz paškál je odvozen z řeckého názvu. Význam tohoto slova si církevní otcové vykládali dvojím způsobem. Ti, kteří neuměli hebrejsky, vyvozovali význam od slova paschein, tedy trpět, čímž chtěli vyjádřit vztah těchto svátku ke Kristovu utrpení. A ti, kteří znali hebrejštinu, upozorňovali, že význam slova musíme hledat v hebrejském pesach.

Staročeský překlad připomíná, že se jedná o svátek přesných nebo nekvašených chlebů. A tím se dostáváme k prehistorii Velikonoc. Velikonoce jsou svátky jara a kočovných pastýřů, kteří obětují prvorozeného beránka ze stáda jako příslib boží ochrany. Přesné chleby nám připomínají svátky zemědělců, kteří pečou tento chléb z první úrody, z ječmene nebo špaldy.

Velikonoční večeře, kterou se nasytí izraelští zajatci před svým nočním útěkem z Egypta, nás může přinést k pochopení názvu Velikonoce. Je to cesta, což najdeme v kořenech výrazů označující hebrejské i řecké Velikonoce, kdy si připomínáme přechod Rudým mořem a záchranu před smrtícími egyptskými ranami.

Toto byli Ježíšovy Velikonoce. Proto i ona tradice Velikonočního beránka, který se stává hlavním pokrmem, a také ony nekvašené chleby. Nelze si nepředstavit slavnostní večeři bez poháru vína. Tímto způsobem slavil také Kristus v Jeruzalémě své poslední Velikonoce před smrtí. Smrtí, která se stává vysvobozením a není tečkou za justičním zločinem, ale přichází vzkříšení.

Ježíšova slova „Já jsem Vzkříšení a život“ se stávají symbolem velikonoční noci. Víme, že tento symbol světla hraje svou roli. Už v druhém století nacházíme hymnus, který opěvuje světlo osvěcující a naplňující člověka radostí a pocitem štěstí.

Tato symbolika světla se pak stala součástí křestních obřadů. Tak se dostaneme i k onomu svěcení ohně a průvodu temným kostelem s velikonoční svící a paškálem až k hlavnímu oltáři, kde při třetím zpěvu světlo Kristovo rozzáří naše chrámy. Kéž se rozzáří i naše mysl a srdce u vědomí, že i nejubožejší z nás stál za to, aby se za něj obětoval samotný Boží Syn. 

Komentář zazněl v pořadu Glosa Dominika Duky  |  Stanice: ČRo Radiožurnál

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

11:34 Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

Ti, kteří ovládají náš svět, a tím i naše životy, spoléhají na krátkost a nedokonalost naší paměti. …