Eman Pluhař: Ústavní a jiní vlastenci

01.01.2016 19:47

Už dávno před znovusjednocením Německa uvažoval německý filozof Jürgen Habermas o vlastenectví v zemi, kde klasický vztah mezi vlastí a národem byl tak dokonale zničen excesivním nacionalismem jako v Německu. Habermas nakonec dospěl k pojmu ústavního vlastenectví jako vlastně jediné možnosti pro německého vlastence. Netušil tedy, že vlastenectví se vrátí do Německa v podobě „Vlasteneckých Evropanů proti islamizaci Evropy“ (Pegida) či pravicově populistické „Alternativy pro Německo“, o které mluví předseda SPD S. Gabriel jako o pakáži a prezident Gauck jako o temném Německu.

Eman Pluhař: Ústavní a jiní vlastenci
Foto: wikipedia
Popisek: Německá vlajka.

Ústavní vlastenectví tak dostalo příležitost se politicky osvědčit. A to se také s velkou dávkou převýšení děje i v mediálně etickém diskurzu na téma uprchlíci, kde funguje jako protiklad špatného vlastenectví a jako dar z nebes ústavní vlastenectví televizních hlasatelů a hlasatelek. Wikipedie ovšem poznamenává, že pojem ústavního vlastenectví je mimo Německo téměř neznámý. O to méně tedy otevírá cestu k pochopení stanovisek nových členů EU a jejich vlastenecké výroky působí v Německu odpudivě jako výroky německé vlastenecky neústavní opozice.

S rozhodně protievropskými a protizápadními vlastenci se tedy roztrhl pytel nejen v zemi plukovníka Putina. Polští vlastenci Jaroslawa Kaczyńského jsou v německých médiích označováni jako národně konzervativní, kteří ale proti „Evropě“ tak úplně nejsou. Vlastenci Miloše Zemana nálepku nemají, protože jsou ve stínu vládní politiky mírného vlastenectví v mezích zákona. Přitom jsou již terminologicky k dispozici národně pravicoví vlastenci, pravicoví konservativci, národní neoliberálové, pravicoví nacionalisté, pravicoví populisté, konzervativci bez přívlastků, neoromantici (Modrý narcis - ausgerechnet ze saské Kamenice) či prostí pravicoví extrémisté. Společným znakem vlastenectví v nových členských zemí EU - které jsou staré země mezi Hitlerem a Stalinem (Timothy Snyder)- jsou velmi krátká vlastenecká období v životopisech jejich politických představitelů. A opět zářnou výjimku představuje Jaroslaw Kaczyński, jehož jméno je spjato s odbojem polského národa už od roku 1944.

Proč se němečtí ústavní vlastenci nemají morálně vyvyšovat nad Evropu vysvětlil směrodatný univerzitní historik H.A. Winkler velmi názorně pomocí otázky, kterou v roce 1160 na synodě v Pavii formuloval Jan ze Salisbury, biskup v Chartres: „Kdo pověřil Němce, aby vynášeli soudy nad jinými národy?“ Stejně tak bude pan profesor Winkler asi zajedno s východoevropskými politiky, když mluví o zemích, ze kterých uprchlíci přicházejí: „Mnohé z nich jsou rozpadlé nebo se rozpadající státy. Téměř všechny jsou autoritářské, hierarchické a patriarchální společnosti s výraznou klanovou strukturou, korupcí a násilím.ve kterých jsou rozšířeny antifeministické, homofóbní a protižidovské názory.“ Zní to sice ušlechtile, ale zároveň to naznačuje, že v Německu je krize jako za Martina Luthera. Eman Pluhař, Německo

Publikováno se souhlasem vydavatele

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

15:49 Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

Dubnové výsledky konjukturálních průzkumu ukazují na pokračující oživení tuzemské ekonomiky. Souhrnn…