František Kuba: S vánočkou na Sněžku

03.08.2015 15:56

Ve většině případů lze patrně tvrdit, že lidská bytost by měla žít v souladu s kulturou, do které byla narozena, vnesena, v souladu s přírodou a Universem. K stabilizačním programům takových Řádů věcí patřila ještě donedávna religiozita.

František Kuba: S vánočkou na Sněžku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kostel, ilustrační foto

Pomáhala lidem žít, i jen přežívat, ale působila (a ještě působí) jako nástroj ovládání lidských mas vládnoucími elitami. To platí nejméně od časů Krále králů Sargona, jak ukazuje Bedřich Hrozný Nejstarší dějiny Přední Asie a Indie (1943).

V novodobé historii přišel s radikálními názory na náboženství jako první Jean-Jacques Rousseau. Jeho existenční problémy jsou spojovány se spisem O společenské smlouvě neboli zásadách státního práva z roku 1762. „Člověk se rodí svobodný, ale všude je v okovech." Filosof směřoval svou kritiku do prostředí katolické víry, když prohlásil: „Pravověrní křesťané jsou předurčeni k tomu, aby byli otroky, vědí to a sotva je to vzrušuje."

Třeskutým svědkem toho, že Jean-Jacques, klade základy svého mínění do skály a nikoli do písku, je mimoděk i velký misionář a manipulátor sv. Pavel, viz 1K 2,5; 1K 3,19. Známo je i klasické sdělení z listu Koloským: „Dejte si pozor, aby vás někdo nesvedl prázdným a klamným filosofováním, založeným na lidských bájích, na vesmírných mocnostech, a ne na Kristu." (Kol 2,8) Lze najít i výklad jiný: „Hleďtež, ať by vás někdo neobloupil moudrostí".

Náboženství sehrává v řadě kultur významnou úlohu a je prakticky nemožné odlišit ho od politiky. Dochází zde k překrytí sekulárních a sakrálních sítí. Max Weber tyto procesy zachycuje, ve své třísvazkové studii Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie (1920).

Tím je řečeno, že náboženství a církevní infrastruktury jsou imprintovány (otisklé) do sekulárních společenských vazeb a to ekonomických, politických, kulturních aj. Vliv náboženství na společnost je dán historickými, ale i současnými obsahy (v ČR např. restituce). Je však třeba zaznamenat i sublimovanou a transformovanou přítomnost náboženství ve společnosti.

A nejsou to jen setkání na Velehradě a výročí světců, ale bylo to donedávna i vynášení ručně zhotovené „posvátné vánočky" na Sněžku, nejvyšší vrchol Česka. Tak činil, jak si namlouvám, tandem Václav Klaus / Dominik Duka. Tím se vlastně vracíme k sociologii náboženství, kterou je třeba chápat v implicitním rozměru, coby specifický způsob analýzy vztahů mezi sociálním a náboženským životem v pojetí skupin, tříd, vrstev, kultur.

Do aktuálních pravd, anomálních pravd, zjevných (i zjevených) nepravd, simulaker a podobného harampádí se snáší apoštol míru, pravdy a solidarity s ukřivděnými tohoto světa – papež František. Káže na plážích, vede diskursy, sepisuje údajně racionální encykliky a zahanbuje především levicové politiky. Jenže to vše jsou jen velmi, velmi jemné vibrace. Finanční baroni, jejichž rody již pár století sedí za hradbami novodobého Jericha, z toho mohou mít jen dobrou náladu. Třeba v čase mezi několika drinky.

Důvodem je, že při neoliberální mantře individualismu, implantované od přelomu 18. a 19. století do kognitivních matric mozků, je v Západním světě stále méně lidí, kteří se chtějí angažovat ve prospěch toho druhého. Antropologický přesah (v jádru altruismus) je v marginálním postavení, do kterého je vmanipulován individualismem a konzumním způsobem života a tím zároveň civilizačními chorobami člověka, fauny a flóry.

O křesťanském milování nepřátel a jeho účinnosti při nápravě světa se nelze seriozně bavit. Je pravděpodobné, že i tato teorie, jdoucí proti přirozenosti, nejenže lidem nepomohla k lepším zítřkům, ale že je zalila armovaným betonem, v pevné jednotě církve a trůnu.

Jinými slovy, nikdo nehledal Třetí cestu a Tony Blair byl sotva k tušení.

K náboženským spisům lze universálně poznamenat, že se jedná o filosoficko-fantastickou literaturu. František Vrhel (1989)... řekl: „V jedné přednášce, proslovené v Montevideu roku 1949, rozlišil Jorge Luis Borges čtyři postupy, příznačné pro fantastickou literaturu všech národů a dob: vytváření textu, jenž odkazuje sám na sebe, prolínání snu a skutečnosti, cestování v čase a zpochybňování jedinečnosti postavy jako subjektu. Borges podotkl, že tyto postupy umožňují tvůrci zrušit nejen realismus fiktivního příběhu, ale i skutečnost samu."

Tuto iniciační formuli, lze vyčíst třeba u Stanislava Hubíka Filosofie o slovech o slovech o filosofii (Olomouc 2012). Domnívám se, že je potřebné se tázat: zda lze číst a plnohodnotně apercipovat či převádět do reality třeba encykliky bez znalosti oné Borges / Vrhelovy formule?

Ze žabího pohledu pražské kotliny (či bažiny) se musíme ptát, zda vůbec číst a jak rozumět vládním prohlášením a vládním usnesením? Vždyť tito „vyvolení" jsou jen sekulární kazatelé, diskutabilních kvalit. Jak tedy poměřovat sliby současné garnitury? Betonem Amazonu, betonem nových a nových skladů na zemědělské půdě, předraženými silnicemi, investičními pobídkami a nehledět na mizící ornici, kterou sedláci a lidé venkova tvoří svým potem 70 až 90 let??

Nebo máme na tato oficiální kázání přes masmédia nazírat ekologickými zásadami a množstvím čisté vody v krajině, která nám byla ještě donedávna domovem, než k nám přišly přehnaně lidumilné Trans National Corporation?

Kdo nás bude ohlupovat po tandemu Sobotka / Babiš? Dokladuje to typicky postmoderní situaci, kdy je více otazníků, než odpovědí. Pokud budeme znát pravdivé odpovědi, bude nás to zase bolet. A to nejen seniory a invalidy, ale i ostatní, byť v různé míře.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

13:04 Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

Snižování základní úrokové sazby na 5,25 procenta nás sice drží daleko od cílových 2 – 3 procent, al…