Nejznámějšími zprostředkovateli služeb sdílené ekonomiky jsou u nás Airbnb, webová služba zprostředkovávající sdílené ubytování, a Uber - mobilní aplikace umožňující žádat o jízdu a využít některého z řidičů registrovaných do sítě Uber. Problém je v tom, že zákon si dosud tohoto fenoménu nevšiml.
Uber – stačí přidat novelizaci
Vášnivé diskuze a protesty vyvolává služba Uber. Většině z jejích registrovaných řidičů chybí na takovou službu licence, obtížně kontrolovatelné je to, jak za své služby odvádějí daně. Proti Uberuprotestují města i provozovatelé klasických taxislužeb, kteří jej považují za nekalou konkurenci. Vadí jim zejména to, že jeho řidiči nemají oprávnění k provozování taxislužby, auta nejsou označená jako taxi a ani nejsou vybavená taxametry. Řidiči v mnoha případech nemají ani živnostenský list pro přepravu osob.
Nejvíce vyhrocená situace kolem služby Uber panuje v Brně, kde ji Krajský soud v návaznosti na žalobu podanou společností Lido Taxi Radio, k níž se připojilo jako vedlejší účastník Statutární město Brno, předběžným opatřením zakázal. Krátce nato bylo ovšem předběžné opatření zrušeno Vrchním soudem v Olomouci a Uber začal v Brně znovu jezdit. Krajský soud ovšem na rozhodnutí Vrchního soudu velice rychle znovu zareagoval a vydal nové předběžné opatření doplněné o odůvodnění dle pokynů Vrchního soudu. V současné době tedy v Brně Uber jezdit nesmí.
V Praze zase magistrátní úředníci ve spolupráci se strážníky ve velkém kontrolují řidiče Uberu a pokutují je za neoprávněné provozování taxi. Uber svoji činnost obhajuje tím, že se nejedná o klasickou taxislužbu, ale o tzv. smluvní přepravu, a tvrdí, že provozování těchto služeb je v ČR zcela legální. Spor je o to komplikovanější, že právní předpisy neporušuje Uber (ten je pouze zprostředkovatelem služby), ale porušují je sami řidiči, kteří jezdí bez potřebného vybavení a dokladů.
Uber přenáší odpovědnost na řidiče dokonce i ve svých obchodních podmínkách, když uvádí, že řidič souhlasí s tím, že kromě jiného bude držitelem „veškery´ch licenci´, povoleni´, souhlasu° a opra´vneˇni´, ktery´m podle´ha´te a ktera´ jsou nezbytna´ k poskytova´ni´ sluzˇeb prˇepravy osob trˇeti´m strana´m v ra´mci dane´ oblasti...“ Podle platné legislativy musejí mít řidiči Uberu koncesi na přepravu osob, průkaz taxikáře a zkoušky ze znalosti místopisu. Většina řidičů ale o této povinnosti vůbec neví, anebo ji považuje za spornou.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV