Irena Bartoňová Pálková: Nejsme tak bohatí, abychom mohli vybírat nejlevnější zakázky

05.10.2016 8:18

Víc než 600 miliard ročně rozděluje zákon o veřejných zakázkách. To je opravdu velká zodpovědnost a selský rozum napovídá, že by zákon měl být vypilovaný k dokonalosti. Obzvlášť když si jeho novou verzi vynutilo pět nových směrnic Evropské unie zlepšujících pravidla unijního zadávání zakázek, které bylo zapotřebí vnořit do našeho právního řádu.

Irena Bartoňová Pálková: Nejsme tak bohatí, abychom mohli vybírat nejlevnější zakázky
Foto: archiv Ireny Bartoňové Pálkové
Popisek: Irena Bartoňová Pálková

Bohužel naše zákonodárství ne vždy následuje zákony rozumu. A tak tu sice máme novou normu, ale o změně k lepšímu nemůže být řeč. Zakázky se nadále budou soutěžit jen podle nejnižší ceny. Člověk neznalý problematiky se možná ptá, co je na tom špatně. Vždyť stát by měl být šetrný. Avšak každé malé dítě dobře ví, že nikdo není tak bohatý, aby si mohl dovolit kupovat laciné věci. A například o stavebnictví to platí dvojnásob. Most postavený z nejlevnějších materiálů málo zkušenými (a tudíž špatně placenými) dělníky neohrožuje jenom naši ekonomiku, ale též i zdraví lidí, kteří se jím denně projedou. Ani za pět měsíců od schválení po platnost nestihlo ministerstvo pro místní rozvoj sepsat metodiku tohoto důležitého, ale zároveň nesmírně složitého právního předpisu.

Není divu, že v něm zadavatelé „plavou“, a proto je pro ně soutěžení na cenu opět nejjednodušší. Nový zákon jim totiž neuložil povinnost posuzovat i další kritéria zakázek, jak jsme požadovali s Hospodářskou komorou ČR. Copak u toho našeho mostu není důležité, jak kvalitní materiál se na jeho stavbu použije, jaká bude jeho životnost, kolik peněz bude stát jeho údržba nebo kolik peněz dostanou lidé, kteří jej budou stavět?

Zákon také opomíná na odhalení mimořádně nízké nabídkové ceny. Úředníci vybírající ta nejlepší východiska pro stát nemusí být experti na stavebnictví, aby mohli řešit zadávání zakázek. Jak tedy mohou bez výpočetních vzorců nebo procentních sazeb vyloučit nabídku, za kterou prostě nejde zakázku kvalitně dodat - aniž by si dodavatel následně neplánovaně nepřilepšil na vícepracích, jak se to často děje?

Stávající podoba zákona zametá cestičku pro ta nejjednodušší řešení. Je však dobré, aby se veřejná zakázka za velké peníze vydávala cestou nejmenšího odporu, nebo bychom měli dát přednost kvalitně odvedené práci, ze které se budou těšit i další generace? Na tuto odpověď není žádná metodika ministerstva naštěstí zapotřebí.

Irena Bartoňová Pálková
Viceprezidentka Hospodářské komory České republiky a kandidátka do Senátu Parlamentu České republiky ve volebním obvodu č. 22

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O ruských špionech

16:14 Petr Hampl: O ruských špionech

Denní glosy Petra Hampla.