Ivo Vašíček: Lobing = korupce jako byznys

07.04.2012 9:20

Produktem práce lobistů je ovlivnění rozhodování politiků a úředníků. Užitek z deformovaných rozhodnutí přináší zisk lobistům a jejich klientům. Veřejnost, které by politici měli sloužit je prací lobistů vždy poškozena.

Ivo Vašíček: Lobing = korupce jako byznys
Foto: Archiv
Popisek: Ivo Vašíček

Po medializaci odposlechů jedné z mafií, které ovládají tento stát, nastávají diskuse o míře legálnosti lobingu.

Lobing má mnoho forem, ale podstata všech je stejná. Získání výhod skupin či jednotlivců na úkor veřejnosti.

Ovlivňování tvorby zákonů nebo rámcové struktury rozpočtů je považováno za legální. Ovlivňování výběru dodavatele státní zakázky už je hodnoceno jako korupce. V případě legálního lobingu však vznikají občanům mnohem větší škody, než u předražených zakázek. Korporace si prosazují zákony, které upevňují jejich monopoly a deformují trh (ACTA je také výsledkem lobingu).

Každé podnikání, tedy i lobing má své náklady a výnosy. Nákladem lobistů jsou otevřené a skryté platby politikům a politickým stranám. Často na sebe přenášejí náklady na reklamu politických stran, které potom oficiálně nakupují reklamu s výraznou slevou). Výnosem jsou větší zisky plynoucí z monopolního postavení, z ovlivnění trhu nebo předražených zakázek.

Úspěch ve volbách je dnes určován především objemem prostředků investovaných do volební kampaně. Důležitá je také role reklamní agentury. Politické názory jsou používány pouze jako emotivní forma marketingu. Napojení politických stran na bohaté lobisty je proto pro volební úspěch rozhodující. Do klíčových pozic, jsou proto zcela přirozeně obsazování lidé, kteří umožní lobistům realizovat výnosy.

Rozdělení potenciálu k rozkradení je rozhodujícím prvkem stability každé české vlády. Pravicové, či levicové zabarvení politických stran nemá na řízení státu téměř žádný vliv. Rozhodující parametry daní a sociálna jsou nepřímo, ale limitně určovány globálními ekonomickými podmínkami.

Pokud lidé ve volbách hlasují pro strany, které se prezentují kampaněmi za desítky a stovky milionů, nemohou se divit, že nám vládnou lobisti.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ivo Vašíček - profil

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

15:22 Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

Na 1. května 2024 připadá 20. výročí našeho vstupu do Evropské unie. Náš veřejný a mediální prostor …