Ta se mi jeví jako pokus organizovat novodobou formu mnohonárodní říše s různě centralizovanou nadvládou, zatím nepodpořenou vlastní vojenskou silou. Druhým příkladem je současné Rusko. Z typologického hlediska Rusko upevňuje charakteristiky říše kontinentální a námořní. Námořní, kvůli zprovoznění Arktidy, oblasti, jejíž název pochází z řeckého slova , a které znamená medvěd. Vztahuje se k souhvězdí Malý medvěd, Velká Medvědice a hvězda Polárka. Centrem Ruska je dnes městský konglomerát s několika atributy státu: 12 milionová Moskva. Včera oslavovala 870 let ode dne založení. V projevu prezidenta Putina byla řeč o renovaci bytu. Je nutná, pokud máme zájem o udržení bytu. Moskva se totiž octla na křižovatce (říší) formy a kontroly moci starověké (centralizované), středověké (decentralizované) a mnohonárodní, založené na inkorporaci lokálních elit a kultur, a fungování značného stupně politické unifikace a centralizace. Třetím příkladem je Čína, a již v realizaci nacházející se projekt velkoměsta na severovýchodě Číny zvané Jing-Jin-Ji (JJJ) — jinými slovy Beijing-Tianjin-Hebei. JJJ je plánovaná megalopolis, s hlavními atributy kontinentální a námořní říše (centrální vláda, decentralizovaná správa a obchodně motivovaná novodobá forma kolonizace území v Jižní Americe a Africe). Ale i laboratoř inovačních řešení, včetně transportu, na která čekají menšímegapole USA a Evropy, a větší než ty evropské a americké, megapole Indie, Japonska, Jižní Ameriky a Mexika.
Jedním z hlavních problémů megapolí, ale i malých velkoměst a států, k jakým patří Praha a ČR, je transport, logistika a mobilita obyvatel (vnitřní migrace). Transportní problematika ČR a Prahy, podobně jako Ruska a nejenom Moskvy, je známa. Přesto by neuškodilo českým politikům, a v kontextu výstavby a správy dálnic i ruským politikům, se podrobněji seznámit například s problémem německých železnic a dálnic. Následky privatizace správy a pomalé reakce ministerstva dopravy mají mimo finanční, i politický charakter. Problém správy dálnic společností A1 Mobil je znám německému ministerstvu od roku 29. listopadu 2013. Dnes stojí A1 Mobil, před bankrotem, uživatelé dálnic před zdražením poplatků, stát před ztrátou peněz. Proč? Vysoké platby státuA1 Mobile, rychlý odprodej podílů bank, plánovaný vstup hedge fondu do záchrany správce, a ministerská byrokracie před pokusem svalit vinu na jiné, nevěští nic dobrého. V Rusku je situace podobná: dálniční poplatky jsou pro občana a důchodce s autem, a jedním příjmem, prakticky nezaplatitelné. V ČR platíme za předražené nové a staré dálnice připomínající jedno věčné staveniště. Krátce formulováno: Problém dokazuje, že řešením transportní problematiky není privatizace, ani tzv. PPP (public project partnership), ale realizace strategického plánu rozvoje společnosti.
Čína jde svojí cestou. V listopadu minulého roku dala vláda zelenou postavit v regionu megalopolise JJJ během tří let 700 mil (1.126,300 km) železnic za 36 miliard USD. Do roku 2020 se počítá s výstavbou 8, do roku 2050 se počítá s výstavbou 24 intercity spojení, dovolující se dostat kamkoliv během jedné hodiny. Tento tzv. one-hour commuting circle se stává pomalu a jistě realitou. Jestliže dříve trvala cesta z Hebei do Pekingu téměř jeden celý den, dnes trvá několik hodin. Náskok Číny před Evropou, co se týče vysokorychlostních vlaků, bude ještě větší. K dnešním cca 13.670 mílím (cca 21.995 km) v Číně (ve Španělsku 1.930, Japonsku 1.887), se přidá dalších 10 tisíc milí (16.090 km). To není vše.
Potenciál přístavu a Tianjin Free Trade Zone, které budou spojeny s Minskem (Bělorusko), výstavba a kapacita letišť, 11 měst provincie Hebei, celkový počet obyvatel (100 – 130 milionů), zjednodušení komunikace včetně zrušení roamingu na základě intercity principu, ekologická výroba a velkoobchod, mezinárodní lodní doprava a další, dovolují ve spojení již s dosaženými výsledky politiky centrální vlády v Pekingu očekávat mnohem levnější bydlení, vzdělání a kulturu, než je tomu v Pekingu nebo Šanghaji. Mnohem větší mobilita a distribuce talentovaných lidí a pracovní síly, a zvýšení atraktivity regionu jako takového, včetně turismu a sportu, budou následovat. Obyvatelé provincie Chongli, jedné z lokalit Zimních olympijských her 2022, budou tak moci dojet do Pekingu za pouhých 50 minut. Ne jako dnes, za tři, nebo čtyři hodiny autem, při velkém štěstí, které se nedá koupit ani v Číně. Zmiňuji se o megalopolisu JJJ, protože je částí komplexního strategického plánu vývoje čínského hospodářství příštích 100 let. K JJJ se řadí východní projekt Yangtze River Delta Economic Region (YRDER), vedený Šanghají, a západní projekt OBOR (One Belt, One Road). Přitom se dnes nezmiňuji o spolupráci Číny s Ruskem v oblasti Arktidy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV