Jan Dočekal: I letos surrealistický čert mává ocasem

30.06.2017 16:49

Spisovatel Ladislav Fuks mně napsal v roce 1986 na pohlednici s vyobrazením Pražského hradu: Jsme bohatí svými sny. Vyznání, jež jistě rád přijme zasvé každý surrealista

Jan Dočekal: I letos surrealistický čert mává ocasem
Foto: pixabay.com
Popisek: Satanismus - ilustrační foto

Galerie Čertův ocas (*) v třípodlažní budově bývalého Mohelského mlýna (s možností turistického ubytování) na dolním toku řeky Jihlavy, v úseku mezi levobřežním Mohelnem a pravobřežními Dukovany, je zřejmě jediná soukromá surrealistická galerie u nás. Spravuje ji polygraf, vydavatel, surrealistický výtvarník a básník Lubomír Kerndl pro výstavy skupiny Stir up, které je členem, a pro hosty.

(*) Jakkoli název galerie Čertův ocas zní originálně, přímo surrealisticky, je převzatý. Čertův ocas je historické pojmenování meandru řeky Jihlavy pod Hadcovou stepí, necelý kilometr proti proudu nad mlýnskou galerií. Magie pojmu Čertův ocas svádí k obrazotvorným snovým vizím, např. k té, ve které surrealistický čert mává ocasem).

Nyní jsou v Galerii Čertův ocas tři výstavy: Vzpomínková výstava na tři v posledních letech zesnulé umělce, členy Stir up, Zdeňka Cibulku (1960–2013),plakát Josefa Kremláčka (1937–2015) a Jana Wolfa (1941–2016), autorská výstava Lubomíra Kerndla a volná výstava členů skupiny Sir up a několika hostů od nás a z ciziny. Pro příznivce surrealismu je pravděpodobně nejpřitažlivější koláž od Aube Elléouët Bretonové, dcery André Bretona.

Zdeněk Cibulka, jehož život skončil tragicky, byl autodidaktem, výtečným kreslířem, v malbě upřednostňoval akrylové barvy, tvořil koláže a asambláže. Josef Kremláček je autorem surrealistických olejomaleb, koláží a volných grafických listů v technice litografie. Realizoval monumentální díla pro začlenění do architektury. Významně působil v oblasti knižní grafiky, v orientaci na ilustrační tvorbu pro děti. Především v tomto oboru získal renomé doma i v zahraničí. Jan Wolf měl rozepjatá křídla představ, pocitů a myšlenek. Ukotvoval je ve snovém pohybu v neurčitých pozemských krajinách sytých magií, jejichž východiskem je blízkost věcnosti, a rovněž v enigmatických strukturách kosmu odkazujících spíše k automatickému kreslířsko-malířskému postupu. Výstava Lubomíra Kerndla (občas vystupuje pod jménem Lukern) má titul Malý průvodce krajinou snů. Je rozšířenou reprízou stejnojmenné výstavy, kterou měl letos v lednu Galerie Chodba Katolického gymnázia v Třebíči. Kerndlovy surrealistické kolorované kresby jsou z vrstvy emotivního umění, jež se nalézá na pomezí zobrazujícího a nezobrazujícího. Jsou to kladné odpovědi na více jak stoletou otázku, zda je krása mimo realismus. Krása vetknutá Kerndlem do nadreálných vizí lidí, fragmentů krajiny, zvířeny a architektury (v samostatnosti, nebo v prolínajících se kompozicích) je zdrojem zážitku, jenž stojí vysoko nad prchavou krásou nestranného umění.

Vzpomínka na Zdeňka Cibulku, Josefa Kremláčka a Jana Volfa; Lubomír Kerndl – Malý průvodce krajinou snů; Skupina Stir up a hosté. Galerie Čertův ocas, Mohelský mlýn na řece Jihlavě. Výstavy trvají do neděle 31. července, otevřeny jsou od pondělí do pátku od 9. do 11.30. hodiny, v sobotu a neděli od 14. do 16. hodiny.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…