Jan Dočekal: Léto v Galerii 1602

07.07.2017 11:16

Má-li galerie výtvarného umění, lhostejno zda soukromá či státní, k užití vedle interiéru i venkovní prostor, je o dost bohatší než ty, jež onu možnost nemají. Zejména ve dnech, kdy počasí je vlídné a předkládanému umění vzduch neškodí. A samozřejmě je tu ještě role genia loci. To vše vytane, vstoupíte-li do Galerie 1602.

Jan Dočekal: Léto v Galerii 1602
Foto: Jan Dočekal
Popisek: Galerie 1602

Galerii 1602 je snadné nalézt v obci Slatina, ležící blízko Jevišovic na severu Znojemska. Název má podle vročení stavby renesančního zámečku, v němž sídlí. Zámeček založil rod Jankovských. Když v roce 1736 vymřel, renesanční interiéry už nikdy nebyly panským sídlem. Nastěhovali se do nich úředníci, a začátkem 19. století se zámeček stal hospodářským objektem. Zestátněný, padl v 50. letech minulého století do ranku zemědělského družstva. Až do roku 1989 zde byla družstevní vývařovna s jídelnou. Půl století lidského pustošení a upadání povětrností ukončila teprve změna majitele. V roce 2002 zámeček koupila s nejlepšími úmysly rodina Pavlovských. U úmyslu nezůstalo. Po devíti letech záchranných a rekonstrukčních prací Pavlovští otevřeli roku 2011 Galerii 1602 pro veřejnost. Zpustlý zámeček postupně přivedli uvnitř i vně k veliké kráse. A pokračují. Dvě místnosti spodního patra slouží k uvádění současného výtvarného umění, v sklepních prostorách je galerie skla.

Kdo jsou Pavlovští

Michael Pavlovský, sochař, designér, tvůrce hraček (*1952 v Brně). Absolvoval VUT v Brně, kresbu a malbu studoval pod vedením prof. Procházkové a prof. Pitrové. V současnosti se věnuje dětské dřevěné hračce, výbavám interiérů dětských zařízení, designu nábytku a interiérových doplňků.

Michaela P. Pfeffer, kolážistka, asamblážistka, dcera Marie Pavlovské a Michaela Pavlovského (*1977 v Hodoníně), žije v Brně. Kresbu a malbu studovala pod vedením prof. Hliněnské a prof. Pitrové. V začátcích autorské práce se věnovala kresbě a užité keramice, později změnila orientaci na rytinu, koláž a asambláž.

Tomáš Pavlovský, architekt, designér, syn Marie Pavlovské a Michaela Pavlovského, zakladatel a ředitel Galerie 1602 (*1978 v Hodoníně). Žije v Brně. Kresbu a malbu studoval pod vedením prof. Hliněnské a prof. Pitrové. Nejdříve se věnoval kresbě a užité keramice, později malbě a užité grafice. Pracuje ve vlastním architektonickém studiu Thomaspierre architects a přednáší na Fakultě stavební VUT v Brně.

Z programu Galerie 1602

Galerie 1602 je zaměřena na předkládání výtvarných děl současných našich umělců k pozornosti návštěvní veřejnosti formou proměnných výstav a stálé expozice současného českého skla, dále na workshopy a na hudební a divadelní představení rozličného druhu. Z předešlých čtyř sezón jmenujme pro informaci z uskutečněných výstav alespoň ty, které lze i při značné pestrosti galerijního výstavního programu považovat za zrcadla galerijní orientace.

V roce 2016 vystavovali v Galerii 1602, v adaptovaném interiéru renesančního zámečku, Ilda Pitrová textilní koláže a tapiserie, Michael Pavlovský dřevěné objekty a Vojtěška Vlčková šperky. O dvě léta dříve, v roce 2014, byly tu k vidění skleněné objekty autorů z novoborského ateliéru Glassrevolution Zdenka Kunce a Jana Falty spolu s dřevěnými sochami Michaela Pavlovského. Rudolf Brančovský představil výběr z malířské tvorby a Gabriela Zelenková gobelíny. Z roku 2013 připomeňme toliko výčtem uvedení maleb a grafických listů Vlasty Švejdové, výstavu obrazů Lenky Pálkové, komorní expozici objektů z hutního skla od Jaroslava Svobody doplněnou kolážemi Michaely P. Pfefferové. Ve sklepní části galerie otevřeli dlouhodobou výstavu českého lisovaného skla.

Letošní jaro a léto

Koncem letošní druhé májové dekády Pavlovští otevřeli novou stálou výstavu ve sklepních prostorách. Má název Zvíře ve skle. Obsahuje četné informativní drobné sbírkové artefakty převážně sériového charakteru. A v poslední červnovou sobotu měla vernisáž výstava sklářských děl a obrazů Evy Vlasákové. Zatímco z autorčiny malířské tvorby je uvedena pouze trojice akrylů s olejem, z tvorby sklářské výstava obsahuje v nevelkém interiéru četné ukázky vypovídající o této Vlasákové umělecké aktivitě. Jsou to ukázky ve vhodné volbě. Liší se ne pouze námětovým rejstříkem, ale též volbou sklářské a dekorační technologie (křišťál, pískování, foukání, hutní sklo, tavená plastika, malované sklo), proto umožňují širší informativní vhled do možností, orientací a individuality formové tvářnosti umělkyně zabývající se stejně intenzívně také kresbou, grafikou, koláží a objekty z papíru.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…