Jan Dočekal: Umělci z jihovýchodní Moravy na Vysočině

15.09.2017 18:12

Nejeden současný výtvarný umělec nemá v lásce jiné příslušníky své branže. Rivalita tvůrčích duchů je často za hranicí nepřátelství. Proto je příjemnou skutečností, když dva umělecké spolky se dohodnou, za moudrého organizačního vedení, na výměně výstav.

Jan Dočekal: Umělci z jihovýchodní Moravy na Vysočině
Foto: Archiv vydavatele Vaše věc
Popisek: psací stroj

Příkladem z konce letošního léta a začátku podzimu jsou výstavy Sdružení výtvarných umělců a teoretiků jihovýchodní Moravy a Klubu výtvarných umělců Horácka. První se představují ve Žďáru nad Sázavou, druzí v Hodoníně.

Z tiskové zprávy Oskara Brůži, koordinátora Unie výtvarných umělců ČR
Sdružení výtvarných umělců a teoretiků jihovýchodní Moravy je zakládajícím členem Unie výtvarných umělců České republiky. Se sdružením je spojena dlouholetá práce předsedy Jana Pospíšila, ředitele Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti. Sdružení iniciovalo v devadesátých letech Mezinárodní malířské setkání Velký formát Valtice a na přelomu tisíciletí konalo na zámku ve Veselí nad Moravou Veselský výtvarný podzim. Po změně majitele zámku byla akce přenesena do Bzence a pod názvem Bzenecký výtvarný podzim.

Sdružení periodicky představuje svou tvorbu v Galerii výtvarného umění v Hodoníně a v Městském divadle ve Zlíně, uskutečňuje výměny výstav s partnerskými uměleckými spolky. Mezi tyto akce patří i současná výstava, jejímž protějškem bude od 13. září výstava prací členů Klubu výtvarných umělců Horácka v Galerii výtvarného umění v Hodoníně.

Z úvodního slova Jana Buchty na vernisáži výstavy ve Žďáru nad Sázavou.

Revoluce v umění rozlomila pouto mezi výtvarnými prostředky a viděnou realitou. Výtvarník přestal otročit svému fyzickému zraku a rozvíjí svobodné zacházení s barvou a tvarem až po abstraktní umění. Exploze svobody však vedla i k excesům, které jsou otázkou po vymezení oblasti umění. Postmoderní pojetí zpochybňuje pojetí pravdy jako pevného bodu a upřednostňuje subjektivitu jako nezpochybnitelný fakt, což vše přivádí do chaosu. Domnívám se, že problém je ve správné míře. Subjektivita je neodmyslitelná od umění a života, je obohacující a je projevem svobody. Avšak svoboda, která není kultivována odpovědností, vede ke zhoubným koncům a stává se člověku zkázou.

Čtrnáct autorů

Na výstavě připravené kurátorsky Janem Buchtou se představuje čtrnáct autorů. Jsou to (v abecedním pořádku):
Keramik Oldřich Baran, autorka objektů z kůže a pergamenu Marie Borošová, již jmenovaný Jan Buchta, sochař a malíř, dále fotograf Josef Fantura, sochař Pavel Gabrhel, malíři Jiří Hudeček a Zdeněk Hudeček, grafička Dagmar Kučerové-Lanatové, malíř Vlastimil Mahdal, fotograf Jaromír Míčka, ilustrátorka Eva Milotová, sochař Otmar Oliva a malíři Jan Pospíšil a Jaroslav Surý.

Náměty? Sakrální a profánní

Domácí umělci, členové žďárského Klubu výtvarných umělců Horácka, přijali v minulých letech za své, a projevili to na několika členských výstavách, téma inspirace a pocty velikánu architektury J. B. Santinimu (jeho dílo, poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, figurující od roku 1994 na seznamu UNESCO, je žďárskou dominantou). Vytvořili zejména díla citující v osobitých, nezřídka volných stylizacích prvky Santiniho architektury s přesahy do přítomnosti. Santini se věnoval v převažující míře stavbám sakrálním, ale k ní duchovně a umělecky „přihlášené“ soudobé malby, kresby, grafika, fotografie a artefakty ze skla nebyly přímým estetickým nakládáním s náboženskými a liturgický předměty a symboly. Takové směřování je však v široké souvislosti s přímostí vlastní nejednomu členu Sdružení výtvarných umělců a teoretiků jihovýchodní Moravy. Výstava z jejich děl přinesla do interiéru žďárské kaple sv. Barbory (byla postavena dle původního Santiniho návrhu po architektově smrti) věcné plastiky ze souboru předmětů do chrámového interiéru od Otmara Olivy, ústřední exponát Jana Buchty, zobrazující ve stylizované vertikále zpřítomnění světského a nebeského motivu, a realisticky modelované plastiky Jan Křtitel (v životní velikosti) a komorní Madona z ateliéru sochaře Pavla Gabrhela. S malířskými díly se k nim druží Vlastimil Mahdal a Jaroslav Surý.

Druhá část exponátů přítomné výstavy, profánní, je provedena v různých materiálech, má rozličné obsahy ve formových polohách od realismu po abstraktní expresionismus. Jsou to osobitě modelované drobné plastiky a geometrizující malba od Jana Buchty, malby s pohybovou sekvencí a s výraznou barevností od Jana Pospíšila, přitažlivý plakátový grafický design Dagmar Kučerové–Lanatové, působivé objekty - koláže z pergamenu a kůže z tvorby Marie Borošové, komorní vize extrasolární planety od Oldřicha Barana, provedená v keramice, obrazotvorné fototisky Jaromíra Míčky a provokativní fotografie Josefa Fantury, na nichž ženský akt v absurdním prostředí technického skanzenu programově pozbývá poutavost v zájmu vyhrocené exprese.       

Sdružení výtvarných umělců a teoretiků jihovýchodní Moravy, Výstavní síň Stará radnice a kaple sv. Barbory, Žďár nad Sázavou, Náměstí Republiky, kurátor Jan Buchta. Výstava je otevřena do neděle 17. září 2017, od 9. do 12. hodiny a od 13. do 17. hodiny. 

Třináct současných členů a sedm již nežijících zakládajících členů Klubu výtvarných umělců Horácka vystavuje v Galerii výtvarného umění v Hodoníně, Úprkova 601/2, kurátorka Stanislava Macháčková. Výstava pod titulem Zastavení je přístupná do 5. listopadu 2017, otevřena je v úterý až pátek od 9. do 17. hodiny, v sobotu a v neděli od 13. do 17. hodiny, v pondělí je zavřeno, první neděli v měsíci je vstup volný.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…