Jan Ziegler: Bankrotující ruská města kupují vyřazené české tramvaje

28.08.2014 9:34

Tohle vážně nedělají ekonomicky vyspělé země, aby nakupovaly ojetiny. Pražský Dopravní podnik nedávno vyřadil 62 starých tramvají T3SUCS vyrobené v osmdesátých letech minulého století a prodal je na Ukrajinu a do Ruska. Sice to asi nebyl moc výnosný obchod, ale pořád lepší, než je poslat bez užitku do šrotu.

Jan Ziegler: Bankrotující ruská města kupují vyřazené české tramvaje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj v Praze

Ukrajina je vůbec vděčným odběratelem ojetých autobusů, tramvají a trolejbusů českých a moravských dopravních podniků. Například už před lety tam Brno prodalo jeden ze dvou posledních trolejbusů 9Tr. Tato zásluhou kremelských poskoků zchudlá země si prostě nové vozy nemůže dovolit.

Jak je ovšem patrné, Rusko, na tom není o moc lépe, když rovněž musí pro městskou dopravu kupovat ojetiny. Kursk, který z metropole nad Vltavou dovezl deset zhruba pětadvacet až třicet let starých tramvají, v tom není sám. Například v Pskově jezdí pro změnu desítky let staré autobusy Mercedes, které ruská strana od Němců koupila rovněž až poté, co v německých městech najely stovky tisíc kilometrů.

A proč ruská města kupují použité zboží? Jednoduše proto, že nemají na nové. To ovšem Rusko řadí spíše mezi rozvojové země jakou je například Dominikánská republika. Pravda, ta dostává od Američanů jejich typické žluté ojeté Scholl Busy v rámci pomoci méně rozvinutým státům zdarma. Rusové za své stařešiny platí. V každém případě to vypadá tak, že na bazarový dovoz autobusů, trolejbusů a tramvají Putin embargo neuvalí, protože pak by obyvatelé ruských měst museli chodit pěšky.

Dále je tu ještě jeden vážný problém, který nutí ruská města šetřit na MHD. Tolik opěvovaný zanedbatelný zahraniční dluh Ruska je totiž pouhou chimérou, protože se projevuje jinde. A pravda je to hodně drsná. Tato země má totiž regiony a města na pokraji bankrotu! Píše o tom dokonce i vládní deník Kommersant, který byl nucen přiznat, že se to netýká jen některých, ale prakticky všech!

Z této optiky tedy musíme posuzovat i projekt údajně supermoderní ruské tramvaje R1, kterou se jistě milovníci Kremlu začnou ohánět. Jenomže, on avantgardní design ještě nemusí znamenat kvalitu a podle všeho na ni drtivá většina ruských měst nebude mít peníze. Takže je to další taková virtuální realita nebo lépe řečeno Potěmkinova vesnice, s nimiž mají v této zemi dlouhodobé a bohaté zkušenosti.

Živě si představuji dotaz na rádiu Jerevan. „V Moskvě už jezdí nové tramvaje, budou také u nás v Chabarovsku?“ Odpověď rádia Jerevan. „Budou, oba kusy jsou putovní. Ale nebude to brzy, jste moc daleko. Před vámi jsou na řadě Jekatěrinburg, Novosibirsk a další.“ Realita ruské tramvajové dopravy je totiž taková. Viz. https://www.youtube.com/watch?v=yy9nMAP7Gzo

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/zpravodajstvi/prepravili-jsme-prazske-tramvaje-do-ruskeho-kurska-/-1858/20,0,,/

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: O nás se bohužel rozhoduje v Bruselu. Mysleme na to u červnových voleb

11:34 Jiří Weigl: O nás se bohužel rozhoduje v Bruselu. Mysleme na to u červnových voleb

Denní glosa Jiřího Weigla