Jindřiška Ptáčková: Co s tou pražskou ostudou?

07.10.2018 13:57

Moje jediná cesta vlakem probíhá na trati Praha - Plzeň. Mám ji ráda. Za prvé mě v Plzni čeká milé setkání s částí rodiny a za druhé vede trať krásnou krajinou. A také za třetí - rychlík jezdí každou hodinu. Tím jsem odbyla tu lepší část. Teď přijde hrůza. A že je! Smíchovské nádraží!

Jindřiška Ptáčková: Co s tou pražskou ostudou?
Foto: youtube.com
Popisek: Nádraží Praha-Smíchov

Na internetu jsem se před nějakým časem obdivovala velkolepým plánům vybudování rezidenční čtvrti namísto ruin industriální zóny nad nádražím. Hm. Pěkné. Ale nemělo by se něco dřív udělat s největší ostudou hlavního města? Pochybuji totiž, že může v Praze existovat větší ohavnost. A taky pochybuji, že si některý z pražských primátorů či radních udělal někdy výlet na tuto ohavnou část Smíchova.

Vždycky mě maximálně vytáčela otázka, tak příznačná pro minulý režim: Co tomu řeknou cizinci? Cítila jsem v tom projev služkovsko - lokajské mentality: copak my, my ledacos sneseme, ale jak k tomu přijde chudák panstvo? Dnes by mělo zaznít – jak dlouho to ještě máme snášet?!

Takže než začne příjemnější část cesty, je nutno projít peklem.

Barvou ďáblovou je údajně šedá a právě tak působí budova a okolí. V zimě bývá šeď oživena žlutými stružkami na rychle černajícím sněhu, neboť veřejné záchodky jsou v nedohlednu. A i kdyby v dohlednu, kdo by se namáhal? Z čehož plyne, že k peklu rovněž patří zápach. Toho si bohatě užijete! Nádraží je totiž útočištěm bezdomovců a nešťastníků. To vás zkrátka osloví podivná, zdevastovaně působící existence s tím, že byla právě propuštěna z nemocnice a potřebuje se dostat domů k mamince, která pro ni pláče v Olomouci. Leč nemá ani korunu. Přiznávám se, že jsem jednou podlehla a věnovala jsem existenci padesátikorunu. Dostalo se mi díků ve formě označení za zvíře, jemuž jsou v mládí amputovány rohy. A to jsem, hlupačka, zcela přehlédla, že řeč existence postrádala sebemenšího náznaku olomóčtiny. A ještě hůř, že zdevastovanost existence rozhodně nebyla způsobena pobytem v nemocnici, nýbrž docela obyčejným absťákem.

Takže pokračujeme v cestě a jsme v hale. Nóóó, ve srovnáním s ostatními prostorami je s přimhouřenýma očima snesitelná. Ale nebojte se, teď to přijde: cesta na nástupiště. Dolů po schodech, ovšemže ne pohyblivých. Sejdete a opět cítíte potřebu roušky, nejlépe napuštěné silnou kolínskou. Nehledět napravo nalevo, přetrpět, bude hůř. Schody k nástupištím. S batohy a zavazadly stoupají jak otrlí Čecháčkové, tak různě otrlí cizinci a co je čeká nahoře? Špína, a navíc předchozí šeď ztmavla do antracitu.

Vlak! Vysvobození! A tebe, Pražáku, čeká... jo, to budeš zírat! Plzeňské nádraží, nádražní ráj.

Zpáteční cesta je tedy naopak z ráje do inferna.

Howgh!

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinamiPublikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…