Zavřeno raději o svátcích než v neděli
Každý třetí obyvatel České republiky by si zavřené obchody v neděli nepřál, o státních svátcích už jen každý šestý. V současné době projednává Senát návrh, který by měl otevírací dobu ve státní svátky v České republice omezit. „Ve většině okolních zemí je otevírací doba ve státní svátky a případně i v neděli již upravena. Pokud by byl senátní návrh přijat, velké obchodní řetězce by musely své obchody na několik dní v roce uzavřít, což by mohlo znamenat vzpruhu pro provozovatele menších prodejen. Senátní návrh totiž počítá s omezením prodejů o svátcích v prodejnách s rozlohou nad 200 metrů čtverečních,“ říká Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika.
Otevřené obchody preferují zejména mladí lidé
Zajímavé je srovnání napříč věkovými kategoriemi. Nejméně pružná se v této otázce ukázala věková kategorie do 24 let. Zavřené obchody v neděli a o svátcích nevadí polovině z nich, u starších osob až 66 procentům. „Mladá generace vyrostla v době obchodů otevřených každý den téměř nepřetržitě. Nákup ve velkých centrech spojují s návštěvou kina či restaurace, proto si obtížněji opačnou situaci představí, zatímco starší generace si zavřené obchody dobře pamatuje,“ shrnuje výsledky průzkumu Karel Růžička. Benevolentnější k prodejní době jsou ženy. Zatímco proti změně otevírací doby je pouze každá desátá z nich, zavřené obchody by vadily každému pátému muži.
Změny by nejhůře nesli Pražané
Výsledky průzkumu se také liší v závislosti na krajích. V Královéhradeckém kraji by tři čtvrtiny obyvatel souhlasily se zavřenými obchody o nedělích a státních svátcích. Stejně odpověděla v Praze pouze polovina dotázaných a každý pátý občan Prahy by dokonce nesouhlasil ani s jednou z variant. „Lze říci, že v tomto případě rozhoduje zejména velikost místa bydliště, počet velkých měst v kraji, a tedy i dostupnost velkých nákupních center. Ve větších městech jsou lidé více zvyklí na komfort nakupovat v neděli a o svátcích, a proto by jim změny takového rozsahu spíše vadily,“ dodává Karel Růžička.
O průzkumu
Druhý ročník průzkum společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v České republice provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line formou ve dnech 4.–9. března 2014 na 1 000 respondentech v reprezentativním zastoupení podle věku a kraje. Dotazovaní byli ti, kteří rozhodují o nákupech potravin pro domácnost. Ve vzorku bylo 70procentní zastoupení žen a 30 procent mužů.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV