Lukáš Kovanda: Má smysl sloučení ministerstev průmysl a obchodu a dopravy?

22.01.2020 7:33

Sloučení ministerstev dopravy a průmysl a obchodu dnes dává smysl více než kdy jindy. Česká republika se zavázala dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. To znamená, že musí učinit rozsáhlá a nákladná příslušná opatření jak v oblasti průmyslové, tak i energetické a dopravní. Průmysl, energetika i doprava patří ke klíčovým emitentům oxidu uhličitého a společný, provázaný postup při dekarbonizaci ekonomiky může být nejúčinnější právě „z pod jedné střechy“.

Lukáš Kovanda: Má smysl sloučení ministerstev průmysl a obchodu a dopravy?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ekonom Lukáš Kovanda

Pokud se navíc v rámci sloučení ministerstev podaří efektivně vyloučit duplicity a naopak využít synergií, už samotný akt sloučení povede k úspoře, přičemž takto získané prostředky lze využít právě třeba v rámci dekarbonizačního úsilí. Hlavní nástrahou je ovšem kromě obvyklé rezistence byrokracie vůči prováděním změnám – jelikož žádný úředník přirozeně nechce přijít o své razítko, tím méně o svoji práci – také samotný rozsah agendy zrovna ministerstev průmyslu a obchodu a dopravy. Česká ekonomika je prakticky nejprůmyslovější v rámci EU, takže ještě přidáním dopravní agendy by vzniklo de facto superministerstvo, jež by svým záběrem v jistém ohledu nemělo v ČR ani vzdáleně konkurenci. 

Dále se nabízí například sloučení ministerstva zemědělství a ministerstva životního prostředí, které navrhuje část opozice. Zde by mohlo být sloučení jednodušší než v případě sloučení ministerstev průmyslu a obchodu a dopravy. Brání mu ovšem politické zájmy, resp. jejich neexistence, a opět i rezistence byrokracie vůči změnám. Neexistencí politického zájmu je míněno to, že premiér Babiš netouží rozšířit agendu ani ministru životního prostředí Brabcovi, ani ministru zemědělství Tomanovi. Nejsou zkrátka jeho „pravou rukou“ tak jako momentálně ministr Havlíček.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Migrační pakt je ohromným nákladem členství České republiky v EU s dalekosáhlými důsledky

11:24 Ivo Strejček: Migrační pakt je ohromným nákladem členství České republiky v EU s dalekosáhlými důsledky

Denní glosa Ivo Strejčka