Miloslava Pošvářová: Dálnice D1 - zpoždění a neschopnost státu v roli investora,

17.08.2014 16:31

Klamání veřejnosti marnými sliby. Reakce Miloslavy Pošvářové na článek iHned: „Výsledek rekonstrukce D1 po roce a čtvrt: Opravili 25 kilometrů, navíc jen částečně.“

Miloslava Pošvářová: Dálnice D1 - zpoždění a neschopnost státu v roli investora,
Foto: Archiv MP
Popisek: Miloslava Pošvářová

Je to jednoduché a stačí na to prsty obou rukou. Termín dokončení rekonstrukce D1, vypsaný pro čtyři úseky a zahájený v roce 2013 měl být dokončen v říjnu 2014. V původním výběrovém řízení byl požadavek na práce 24 hodin denně, v průběhu výběrového řízení byl požadavek zrušen. Tím logicky vznikl hned na začátku termínový problém. Dále nebyly práce zahájeny v březnu 2013, ale až v květnu 2013, čímž vznikly další dva měsíce skluzu. A dál je to jako na tobogánu, časové skluzy pokračují na všech úsecích:

Úsek 5 mezi Šternovem a Psářemi (41. až 49. km) - práce byly zahájeny až v červenci 2013, takže skluz vznikl již na začátku, z harmonogramu byly  vypuštěny mosty v trase dálnice, plánované již v roce 2013, v prvním roce a na začátku roku 2014  již bylo zřejmé, že se práce nestihnou v termínu  říjen 2014

Úsek 9 mezi Loktem a Hořicemi (66. až 75. km) - práce byly zahájeny až v květnu 2013, skluz již na začátku, z harmonogramu byly  vypuštěny mosty v trase dálnice, plánované již v roce 2013, v prvním roce a na začátku roku 2014  již bylo zřejmé, že se práce nestihnou v termínu říjen 2014

Úsek 14 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104. až 112. km) - práce byly zahájeny až v květnu 2013, z harmonogramu byly vypuštěny mosty v trase dálnice, plánované již v roce 2013, v prvním roce a na začátku roku 2014  již bylo zřejmé, že se práce nestihnou v termínu říjen 2014

Úsek 21 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší (153. až 162. km) - práce byly zahájeny až v květnu 2013, práce byly z důvodu rozporu reality s projektovou dokumentací úplně zastaveny, nestihl se ani středový pruh, ani krajnice, z harmonogramu byly vypuštěny mosty v trase dálnice, významný rozpor proti harmonogramu, v prvním roce již bylo zřejmé, že se práce nestihnou v říjnu 2014 a  bylo jasné že budou pokračovat až do roku 2015

Přestože se ŘSD snažilo a v roce 2013 prodloužilo (gen. ředitel Pavel Kočica) přes platné smlouvy termíny dokončení prací v prvním roce (původní termín říjen 2013, prodloužení do prosince 2013!). I přes riziko zimní údržby, práce se stále zpožďovaly. Dokončení první poloviny dálnice D1 u úseků 5, 9, 14 a převedení prací na opačný směr do Prahy vyžadovalo řadu změn kvalitativních parametrů stavby, které jsou uvedeny ve smlouvě. Jedná se o zásadní změny parametrů kvality, které budou mít následně dopad na kvalitu stavby. Jedná se o předepsané dodržování prodlev mezi betonážemi a zráním betonu, provádění izolací mostů nikoliv po 28 dnech, ale po 7 dnech atd. To všechno zase zaplatí daňoví poplatníci na opravách. Investor k tomu dal přece souhlas. Není logické, aby investor nejprve nastavil parametry kvality a potom je následně rušil. Proto byl také úsek kvality na ŘSD úplně rozbit, aby nebyl nikdo, kdo kontrolu nezávisle na najatých externích firmách zajistí. Trosky bývalého úseku v počtu 2 osob kontrolují stavbu za miliardy. Až budeme řešit vady D1, rolety vozovek, poklesy v oblastech mostních závěrů, boule na vozovkách mostů, výtluky na mostech atd., nebude zase nikdo odpovědný a budeme zřizovat další parlamentní vyšetřovací komise, tentokrát pro D1.

Co je jasné je fakt, že bez porušení parametrů kvality a technologické kázně nebudou schopny úseky 5 a 9 provozu v termínu stanoveném smlouvou o dílo, tedy v říjnu 2014. Současné vedení ŘSD i ministerstva dopravy nese odpovědnost a bude se zodpovídat daňovým poplatníkům. Úseky 14 a 21 a jejich dokončení je ve hvězdách.

Celá tato analýza svědčí o naprostém chaosu řízení výstavby modernizace D1, o neschopnosti státního investora a o pokračující agonii ŘSD.
Podle požadavků na výběrové řízení nového generálního ředitele lze usuzovat, že ministerstvo dopravy žádného odborníka nepotřebuje a bude stačit, když se nový generální ředitel ŘSD bude umět podepsat.

Ing.Miloslava Pošvářová, Ph.D.
15.8.2014

Podmínky výběrového řízení na GŘ ŘSD:
•občan České republiky s trvalým pobytem na jejím území,
•občanská a trestní bezúhonnost
•ukončené vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu,
•osobnostní a manažerské předpoklady pro řízení významné instituce v oblasti výstavby a údržby národní dopravní infrastruktury,
•průkazná zkušenost na manažerské pozici minimálně 5let,
•praxe s vedením příspěvkové organizace výhodou,
•znalost právních norem vztahujících se k náplni práce organizace,
•strategické a analytické myšlení, orientace na výsledek,
•vysoká úroveň ústního i psaného projevu, umění jednat s lidmi,
•velmi dobrá znalost práce na PC (MS Office),
•aktivní znalost anglického či německého jazyka na úrovni minimálně C1,
•splnění podmínek dle §2 zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích

České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů.

http://www.rsd.cz/doc/Informacni-servis/reditelstvi-silnic-a-dalnic-cr-vyhlasuje-vyberove-rizeni-na-obsazeni-funkce-generalni-reditelka-rsd

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

15:22 Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

Na 1. května 2024 připadá 20. výročí našeho vstupu do Evropské unie. Náš veřejný a mediální prostor …