Ostravak v akci: Návrh na neplatnost krajských voleb

18.09.2016 10:01

Leoš je známý moravský rodák, ale mám pocit, že v Ostravě je přejanáčkováno. Liana kam se podíváš. Jenže za cenu, která není hodna platných zákonů. Otázkou je, podle jakých not se předvolební kampaň vede a kdo zahraje vítěznou árií. Andrej s přízvukem, nebo snad někdo jiný? Orchestr z paragrafů je již připraven, ale taktovka dirigenta nějak neladí. Tak uvidíme jak falešně zní. Nebo uslyšíme v rámci předvolebních debat?

Ostravak v akci: Návrh na neplatnost krajských voleb
Foto: Hans Štembera
Popisek: Volební urna, ilustrační foto

Nekalé praktiky na voličích v honbě za mandáty budoucích zastupitelů jdou do takových dimenzí, že mohou zneplatnit volby jako takové. A je třeba brát v úvahu nejen literu zákona při posuzování stavu věci, ale i souvislosti v rámci dobré pověsti Česka ve světě a ta je teď v ohrožení. V jistém směru se dá hovořit i o kupčení s hlasy voličů.

Jeden světový politik říká: Yes, we can! A někteří čeští politici si to asi upravili po jejich. Ano, my můžeme(!) všechno! Zavírají oči, kde by neměli a na občany nakládají břemena ve formě EET, kontrolních hlášení, ale sami ta břemena nést nechtějí. Argumentují transparentními účty, omezováním výdajů za reklamu, ale je to skutečně tak?

Níže popisuji praktiky politiků, o kterých politici přece musí vědět. A to i vzhledem k historii. Oni musí vědět co se děje v celém dodavatelském řetězci po jejich zadání předvolební kampaně. Stejně jako se nyní řeší bývalý požár textilky v Pákistánu, jejíž odběratelem byl obchodní řetězec KIK. Mnoho z nás se nad praktikami KIKu pohoršilo a hlásalo o společenské odpovědnosti. Nyní máme podobný problém u nás v politice a nikdo se nepohoršuje! Proč? Kde je ona společenská odpovědnost?


Fotografie: Michálkovická ulice v Ostravě

Oč tedy jde?

O problémech s billboardy vědí a nemohou se vymlouvat, že ne. Důkazů existuje až příliš mnoho. Mohli tak předejít budoucímu návrhu na neplatnost krajských voleb u soudu.

Stejně tak mohla zasáhnout i drtivá většina poslanců, členů vlády a senátorů, kteří byli o problematice přímo informováni. Nestalo se nic. Snad pro to, že mnohé přímo dozoruje Ministerstvo financí a právě se to nehodí „do krámu.“ Snad pro to, že billboardů na nabízené služby ANO 2011 je až příliš mnoho.

Co je vlastně reklama?

Z textu Zákona o regulaci reklamy lze pochopit, že reklama jako taková je pouze informace vedoucí k nákupu nebo využití služby. Například služeb budoucího politika. Ovšem toto sdělení samo o sobě není hmotné. Ono musí být neseno nějakým nosičem a tím nosičem je stavba nebo zařízení pro reklamu. A ta jako taková podléhá ustanovení stavebního zákona, zákona o správních poplatcích a podobně.

Co je stavba a co stavba pro reklamu?

Podle §2, odst. (3) stavebního zákona: Stavbou se rozumí veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií, bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, použité stavební výrobky, materiály a konstrukce, na účel využití a dobu trvání. Dočasná stavba je stavba, u které stavební úřad předem omezí dobu jejího trvání. Stavba, která slouží reklamním účelům je stavba pro reklamu.

Dále podle §3, odst. (2) Zařízením se pro účely tohoto zákona rozumí informační a reklamní panel, tabule, deska či jiná konstrukce a technické zařízení, pokud nejde o stavbu podle §2, odst. (3). V pochybnostech, zda se jedná o stavbu nebo zařízení, je určující stanovisko stavebního úřadu. Zařízení o celkové ploše větší než 8 m2 se považuje za stavbu pro reklamu. Rád bych podotkl, že se jedná o plochu celé stavby, nikoliv o plochu sdělení, tedy reklamy samotné.

§103 Stavby nevyžadující stavební povolení ani ohlášení odst. (1), písm. c), bod. 8 – informační a reklamní zařízení o celkové ploše menší než 0,6 m2.

Jinak řečeno, všechny stavby a zařízení s plochou stavby větší než 0,6 m2 nějakou obdobu povolení vyžadují. A na povolení jsou vázány správní poplatky, které jsou veřejným příjmem. Vybírání těchto poplatků dozoruje Ministerstvo financí.

Jen pro představu 0,6 m2 plochy papíru, plechu, fólie, plastu, atd.. jako konstrukce stavby představuje předmět ve formě desky o velikosti 60 x 50 cm. Bez měření tloušťky desky.

Ačka

Áčka jsou jedním z hojně využívaných způsobů propagace politiků. Jsou oblíbená také pro to, že v Ostravě v rámci výkonu volebního práva existuje vyhláška, která odpouští politickým subjektům platby za pronájem veřejných ploch v majetku města. Zákon o místních poplatcích to umožňuje a politici toho hojně užívají.

Jenže pokud je stavba postavena „na černo“, zákonitě produkuje „černý“ zisk. Podívejme se tedy na konkrétní případ.

Fotografie: Reklamní áčko v Ostravě – Porubě, Opavská ulice. Silnice II.třídy.

Na fotografii vidíte reklamní áčko – zařízení, které nevyžaduje z pohledu městské vyhlášky nic snazšího, než jen reklamu postavit. Jak jsem již v předchozím příspěvku zmínil, politici ani netušili, že by to mohla být stavba nebo zařízení pro reklamu. (viz Jan Dekický za ODS v komunálních volbách – starší příspěvek blogu)

Jenže z pohledu stavebního práva už o stavbu jde a ta musí před postavením, v tomto případě jednoduchým osazením na pozemek, projít schvalovacím kolečkem úřadů, vlastníků a dotčených správců. Takže na fotce lze vidět podzemní vedení plynu, teplovod, ochranné pásmo komunikace II.třídy (vyjadřuje se policie a majitel – krajský úřad), veřejné osvětlení a podobně. Ke každému vedení existuje nějaký správce a majitel, kteří se k záměru postavit áčko vyjadřují. K tomu pak ještě samotný majitel pozemku a případně různá sdružení hájící veřejné zájmy. A o ty tu jde především. Jedním ze zákonem chráněných zájmů je, že v ochranném pásmu takové komunikace nelze postavit stavbu nebo zařízení pro reklamu! Takže kdyby majitel a stavebník vyřídil všechna závazná stanoviska, které jsou spolu s technickou dokumentací podkladem pro samotné povolení stavebním úřadem, zjistil by, po zaplacení povinného správního poplatku, že mu byl záměr zamítnut.

Výše poplatku v případech staveb a zařízení pro reklamu není nezanedbatelná. Pohybuje se 20.000 Kč pro územní řízení a 10.000 Kč pro stavební řízení. K tomu je nutno připočíst budoucí poplatek pro nutné schválení stavebním úřadem 500 Kč za záměr stavbu odstranit. Takže při ceně 1.000 Kč za měsíc (zjištěno ze stránky jedné agentury) nemohou být výše zmíněné sumy nikdy zaplaceny. Takže buď je Liana Janáčková vystavena na černé ploše s vidinou nelegálního zisku mandátu, nebo reklamní agentura cenu dotuje, což je při množství všech reklam jen v Ostravě nechutně obrovský prostor pro korupci.

Navíc stavebník před odstraněním reklamy musí záměr opět ohlásit stavebnímu úřadu a poté informaci o záměru nechat minimálně 30 dní zveřejněnou na veřejně přístupném místě. Takže se poplatku za instalované áčko na pozemku města stejně nevyhne, protože reklamu nelze legálně odstranit dříve, než je nejdelší lhůta pro odstranění reklam ve vyhlášce města. A jak chcete legálně odstranit nelegální stavbu? Jediná cesta je, že stavební úřad takovou stavbu vlastníkovi přikáže odstranit. Pokud se agentura zapře, tak vlastníku pozemku. Tím ale dokáží jednoznačně a nezpochybnitelně, že formou nelegálních staveb pro reklamu ovlivňovali rozhodování voličů ve volbách. Ti by nemohli být ovlivněni, pokud by reklamní áčko nestálo tam, kde je fyzicky zdokumentováno!

Čímž byl, a to především v rámci celkového množství nelegálních reklam, ovlivněn průběh voleb po jejich vyhlášení prezidentem České republiky.

Jako důkaz a rámcovou představu o množství si můžete otevřít fotogalerii zde. Je to jen Ostrava město bez okrajových částí Ostravy a silnic I. třídy. A řeči o nevědomí o rozsahu a neznámostí nelegálnosti politici nemohou ani vyslovit. Důkazu o stavu, že vědí o černých stavbách pro reklamu je více než dost. Takže se dá i důvodně domnívat, že průběh krajských a senátních voleb ovlivňují úmyslně!

Také viz článek blogu: Proč Ministr financí neřeší daně. I zde jsou fotografie z té doby a tyto má k dispozici i Policie ČR k prošetření již několik měsíců. Vše, co zde bylo napsáno o reklamách typu áčko, platí i pro reklamní lavičky hojně užívány ČSSD. I ty jsou zařízeními pro reklamu. A pokud jsou reklamní plochy i ze zadní částí, téměř vždy se jedná o stavbu větší než 8 m2. Zkuste si je fyzicky přeměřit.

Billboardy

V průběhu předvolební kampaně do zastupitelstva kraje a Senátu ČR v Ostravě, asi také vlivem neustálého upozorňování politiků o černých stavbách z áček, dominují hlavně plochy billboardů. U těch je vše jednoznačnější, protože už samotná plocha sdělení 2,4 x 5 m je větší než 8 m2. Takže jde o stavbu vždy!

A stejně jako u áček i zde je nutné řešit povolení a správní poplatky za výstavbu. Jsou stejně vysoké a pravidla pro povolení jsou více méně stejná. Jen technická dokumentace je jednoznačně dána prováděcí vyhláškou ke Stavebnímu zákonu.

A opět platí pravidla o stavění billboardů v těsné blízkosti silnic, tedy v jejich ochranných pásmech, opět platí nutnost vyřízení všech potřebných závazných souhlasných stanovisek, a podobně. A i zde platí, že pokud je stavba pro reklamu navržena tak, že porušuje veřejně chráněný zájem, například bezpečnost silničního provozu, nesmí být povolena. A i zde platí, že výjimka pro tento účel stavby nelze povolit. Povinnost nepovolit výjimku je přímo dána zákonem!

Takže opět platí, že existuje důvodné podezření, že zisky agentur poskytující servis politickým stranám nemohou být legální a tak vzniká prostor pro korupci. Opět platí, že existuje důvodné podezření, že politici – zadavatelé reklamy o těchto praktikách vědí a jednají úmyslně s cílem ovlivnit průběh voleb nekalými praktikami. Nikdy by voliče touto cestou neoslovili, kdyby byly dodržovány zákony této země. Takže nelegální zisky agentur doprovází nelegální zisky politických stran, které se pak ohání ústavním právem jednat svobodně v rámci politických rozhodnutí.

Takže s trochou nadsázky se lze domnívat, že i zde jde o kupčení s hlasy voličů. Jen skrze agentury, bílé koně politických stran.

Fotografie billboardu

Stavby technické infrastruktury

Reklamy na nabízené služby občanům politickými stranami se objevují i na stavbách technické infrastruktury. U těch je schvalovací proces stavebním úřadem ještě složitější, protože budoucí uživatelé nemají možnost stav stavby ovlivnit. Proto je před vydáním kolaudačního souhlasu nutné provést dokumentaci skutečného provedení ve formě veřejné listiny a stav zanést do katastru nemovitostí. A i zde platí pravidla, která byla popsána výše. Jsou to například zastávky MHD, mosty, a podobně.

Co napsat závěrem?

Snad jen to, že text tohoto příspěvku prezentuji výrazně dříve, než podám u soudu návrh na neplatnost voleb podle §53 zákona o volbách do krajských zastupitelstev a také to, že zde nemohu prezentovat vše, co bych rád. Zakazuje mi to prováděcí vyhláška ke katastrálnímu zákonu.

Snad se politici chytí za nos a chyby napraví dříve, než z toho bude mezinárodní ostuda.

Tímto mohu snad ještě vyzvat všechny občany ČR, aby dokumentovali průběh oslovování ve všech krajích. My tu totiž nejsme pro politiky, ale politici pro nás!

Hrabiš Penězowski

zdroj: ostravak-v-akci.blogspot.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

15:57 Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

Denní glosa Filipa Šebesty