Petice za zklidnění dopravy v Hořovicích a řešení obchvatu města

28.09.2016 20:30

V posledních několika měsících jsme zaznamenali zhoršení dopravní situace v našem městě. Týká se to zejména silnic č. 114 ( Pražská, 9.května, Tyršova ) a č. 1149 (ulice Příbramská).

Petice za zklidnění dopravy v Hořovicích a řešení obchvatu města
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Vážený pane starosto.

Obracíme se na Vás jako obyvatelé města Hořovice, především ulic Příbramská a Pražská, 9.května, Tyršova s otevřeným dopisem - peticí, ve kterém sdělujeme naše obavy nad dopravní situací v našem městě.

V posledních několika měsících jsme zaznamenali zhoršení dopravní situace v našem městě. Týká se to zejména silnic č.  114  ( Pražská, 9.května, Tyršova ) a č. 1149 (ulice Příbramská).

Zhoršení situace spočívá v několika aspektech:

- silnice 2. třídy jsou využívány nadměrnou kamionovou a nákladní dopravou. Hlavním problémem je, že silnice 2. třídy a 3. třídy nejsou ze své povahy určeny pro provoz kamionů a těžkých nákladních vozidel. Závažnějším problémem ovšem je, že ani jedna ze silnic není pro takovou dopravu určena – neexistuje dostatečné dopravní značení a zřejmě ani podklad silnic není pro takto těžký provoz určen, neboť dochází k ničení domů v okolí těchto komunikací i silnic samotných.

Nutno podotknout, že kamionová a nákladní doprava nerespektuje ani zákonem zakázané doby provozu, které jsou v době mimo prázdnin v neděli od 13:00 do 22:00 a v době prázdnin ještě v pátek od 17:00 do 22:00 a v sobotu od 07:00 do 13:00 (platí pro vozidla nad 7,5t a vozidla nad 3,5t s připojeným přípojným vozidlem).

V důsledku toho dochází zejména:

- k ohrožení zdraví a bezpečí všech, kteří se pohybují kolem komunikací a to zejména z důvodu hlučnosti a kouřivosti kamionů, nadměrné hlučnosti některý druhů motocyklů a jiných vozidel a kvůli četnosti provozu.

- znehodnocení technického stavu okolních domů, neboť těžká kamionová doprava a nákladní vozidla způsobují, otřesy a chvění, které není absorbováno podkladem vozovky a je tedy přenášeno na okolní budovy. V důsledku toho dochází ke znehodnocení majetku, neboť se objevují praskliny a trhliny v omítkách a zdech!

- snížení kvality života všech zejména však na ulicích Pražská, 9.května, Tyršova, Příbramská a dále přilehlých ulic.

Vzhledem k výše uvedenému Vás proto vyzýváme, abychom situaci společnými silami začali řešit. Existuje dle našeho názoru několik efektivních způsobů řešení, které by z krátkodobého hlediska měly vést ke zklidňování dopravy v obci a z dlouhodobého hlediska by měly vést k zákazu či omezení vjezdu těžkých nákladních vozidel do města a k celkovému konceptu řešení dopravy kolem města:

Měli bychom z titulu města začít aktivně pracovat na opatřeních, která povedou k vynucení dodržování rychlosti na území města. Tento tlak bychom měli zejména vyvíjet směrem k Policii ČR, městské policii  ale měli bychom i aktivně přijmout opatření, které by vynucení pravidel a represi přestupků podpořilo – například aktivními radarovými systémy, zpomalovacími semafory či retardéry.

Z dlouhodobého hlediska bychom měli také zvážit přijetí těchto opatřeních:

- vytvořit tzv. adaptační úsek pro postupné snižování rychlosti pomocí např. dopravního značení, menší šířky jízdního pruhu nebo příčných prvků na vozovce a to ještě před vjezdem do města.

- změnit uspořádání na vjezdu do města tak, aby znemožnilo vjíždět vysokou rychlostí a to pomocí například vjezdových ostrůvků, fyzickému zúžení, malé okružní křižovatky atp.

- vytvořit přirozené bariéry při průjezdu obcí – například vytvořením přechodů pro chodce, které na některých místech ulic Příbramská , Pražská, Tyršova i  9. Května chybí, a která by vedly ke změně režimu průjezdu městem.

- měli bychom uvažovat o dalších zklidňujících opatřeních, např.:

  • Informační opatření, která upozorňují účastníky provozu, že se očekává určité chování – například umístěním dopravních značek s omezením rychlosti či informační tabule atp.
  • úpravy v horizontálním (zúžení vozovky) i vertikálním směru (výškové vychýlení příčnými prahy).

Ale především, měli bychom opět aktivně otevřít debatu dávno plánovaného obchvatu města a přednést požadavek na kompetetní orgány státní správy. Vypadá to, že se v několika posledních letech nepodniklo vůbec nic a chování města a zastupitelů spíše připomíná smíření s danou situací.

Obecného zamezení vjezdu kamionové a nákladní dopravy do města Hořovice či alespoň vymezení doby, v rámci které není vjezd přípustný (noční klid, soboty, neděli, svátky aj.). Tuto skutečnost lze navrhnout, neboť se lze domnívat, že komunikace je využívána kamionovou dopravou za účelem zkrácení si z dálnice D5 směrem na jih či vyhnutí se placeným úsekům. Tento podnět by tedy mohl být vydán a stanoven přímo obcí s rozšířenou působností po písemném vyjádření příslušného orgánu Policie ČR a to dle zákonů č. 13/1997 Sb., č. 361/2000 Sb. Zde se lze mimo jiné dočíst, že pozemní komunikace smí být užívány bezplatně obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou určeny, přičemž silnice 2.třídy a 3. Třídy nejsou určeny pro tranzitní přepravu.

Měli bychom začít vyvíjet tlak na krajské úřady, abychom docílili snížení přípustné hmotnosti průjezdu městem po zmíněných silnicích. Tím bychom alespoň částečně zamezili vjezd nejtěžších kamiónu do naší města.

Tento otevřený dopis - petice je adresován zejména panu starostovi a zastupitelům města Hořovice a měl by sloužit jako startér pro diskuzi k opatřením, která můžeme přijmout ihned a na kterých bychom měli začít pracovat. Účinnějšího a rychlejšího postupu ovšem dosáhneme i kolektivní cestou. Dokážeme si představit, že se stejnými problémy se potýkají přilehle obce kolem silnice 114. Jsme připraveni  vést diskuze tak, abychom v některých otázkách postupovali konzistentně a zejména společně.

Přílohou tohoto dopisu je seznam všech, kteří s podporou neváhali.

Očekáváme, že povedete a vyvoláte diskuzi na toto téma na některém z blížících se zasedání zastupitelstva.

Za obyvatele města Hořovice

Ing. Karel Hasman, Anýžova 96, Hořovice
v Hořovicích 22.9.2016 (Světový den bez aut)

Petici můžete podepsat ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ladislav Jakl: Evropská unie - léčba otevřených ran solí

15:49 Ladislav Jakl: Evropská unie - léčba otevřených ran solí

Denní glosa Ladislava Jakla