Petr Dufek: Chmury exportně orientovaného evropského průmyslu

28.06.2019 17:31

Dva dny zbývají do konce druhého čtvrtletí, které z pohledu výsledků ekonomiky eurozóny nebude nejspíše zdaleka tak úspěšné, jako bylo to první. Napověděly to nejenom indexy nákupních manažerů, ale i ukazatele důvěry, které zveřejňuje Evropská komise.

Petr Dufek: Chmury exportně orientovaného evropského průmyslu
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Zvlášť tristně vyznívá situace v průmyslu, kterou ovlivňují především pesimistická očekávání dalšího vývoje výroby, stav zakázek a v neposlední řadě i úroveň zásob hotových výrobků. Nálada v průmyslu se nejenom propadla pod úroveň dlouhodobého průměru, ale dostala se až na úroveň roku 2013, kdy eurozóna prožívala svoji prozatím poslední recesi. Výsledky průmyslu částečně vyvažují služby, i když i v tomto případě je vidět pokles důvěry trvající vlastně už od začátku roku 2018.

Pesimističtěji hledí do budoucna i spotřebitelé, nicméně chmurám rozhodně ještě zcela nepropadají. Jsou méně optimističtí z důvodu obav z dalšího vývoje ekonomiky, což se mimochodem odráží v jejich nižší ochotě k velkým nákupům. A to už je zpráva, která se nás nepřímo dotýká, protože mimo jiné zrcadlí zájem o nová auta v zemích eurozóny, kam směřuje většina v tuzemsku vyrobených vozů. Za touto paušalizací nad zprůměrovanými čísly je však třeba vidět i rozdílný vývoj v jednotlivých zemích. Třeba právě průzkum zájmu o koupi nového auta aktuálně vyznívá pozitivně pro Německo, zatímco citelně slabší je nyní ve Francii nebo v Itálii. Podobně rozdílné mají zákazníci záměry na realitním trhu. Nadprůměrně se o nové bydlení v posledních dvou letech zajímají Španělé, nezájem je naproti tomu vidět ve Francii. Jen pro zajímavost, v Česku průzkumy napovídají výrazné opadnutí zájmu o nové bydlení, nicméně o to výraznější je chuť pustit se do rekonstrukce stávajícího bydlení. A pokud jde o auta, tak zde se u českých spotřebitelů za poslední dva roky téměř nic nezměnilo.

Vrátíme-li se na začátek, z výsledků posledního průzkumu nálad vyplývají především obavy v exportně orientovaném průmyslu, a tedy z dalšího vývoje mezinárodního obchodu. Dnes začínající G20 bude mít jistě šanci popřemýšlet, co právě s obchodem udělat, protože jeho zpomalení se zdaleka nedotýká pouze eurozóny nebo EU jako takové. Zda se dočkáme nějakého hmatatelného výsledku z tohoto jednání, je ovšem více než nejisté.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Absence historické paměti

15:22 Ivo Strejček: Absence historické paměti

Přestože oslavy konce II. světové války jsou již bezmála týden za námi, chci se k nim dnes ještě vrá…