Větší útraty v obchodech jdou ruku v ruce s rostoucí kupní silou českých domácností. S tím, jak zrychlují mzdy a soustavně klesá nezaměstnanost, adekvátně roste i poptávka tuzemských spotřebitelů po spotřebním zboží a nakonec letos nejspíše znovu přepíše dosavadní rekordy, a to nejenom v případě tržeb stále oblíbenějších internetových obchodů.
Vyšší kupní síla a silný spotřebitelský sentiment se odráží ve zvýšeném zájmu o zboží pro volnočasové aktivity. Je to obvykle to zboží, které si dopřáváme v dobrých časech a na kterém naopak šetříme v časech, kdy je optimismus spotřebitelů na bodě mrazu. Těšit se z vyšších prodejů tak mohou především prodejci domácí elektroniky, IT, mobilů. Vedle toho žně mají i obchody s oblečením a obuví a nakonec i potravin, i když zde je mj. v důsledku rekordních cen růst reálných nákupů slabší.
Co nám napovídají srpnová data z maloobchodu o vývoji ekonomiky? Minimálně to, že i ve třetím čtvrtletí bude z pohledu růstu HDP hrát spotřeba domácností hlavní roli na poptávkové straně ekonomiky. Vedle toho nám nejnovější údaje potvrzují, že v obchodech panuje velká konkurence, která dále tlačí dolů ceny elektroniky a domácího zařízení, a tak jdou nahoru i nadále především ceny potravin.
Vzhledem k tomu, jak vysoko se drží spotřebitelská důvěra nebo jak zrychlují mzdy, může pokračovat boom maloobchodu i po zbytek letošního roku. Tempo okolo pěti procent sice nebude rekordní za poslední rok, ale přesto objem nákupů rozhodně ano. Pro ČNB by to mělo být jedním z dalších podpůrných argumentů, proč by ještě letos mohla pokračovat se zvyšováním svých úrokových sazeb.
Petr Dufek
finanční analytik
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV