Češi své jednání nejčastěji odůvodňují aktuálními finančními problémy (67 %) či špatnou pamětí (40 %). Stále více zákazníků své závazky ale neplatí záměrně. Úmysl neplatit a výmluvy české firmy zaznamenávají u každého druhého dlužníka. Oproti roku 2016 narostlo množství těchto spotřebitelů v Evropě o bezmála 90 %.
Zapomnětlivost či záměr?
Také Češi jsou v placení vypočítaví V České republice zaplatí až 40 % spotřebitelů pozdě, jelikož zapomene. Tento trend je podle průzkumu mezinárodní inkasní agentury EOS KSI nejvíce patrný v Rumunsku (61 %) a Velké Británii (59 %). Češi sice nejsou tak zapomětliví jako zákazníci v jiných evropských zemích, bezesporu ale patří k těm, kteří rádi testují pozornost a trpělivost svých dodavatelů. 42 % z českých dlužníků neplatí závazky za nakoupené zboží a služby záměrně. Češi se tak letos společně s Belgičany (43 %), Řeky (45 %) a Rumuny (50 %) řadí mezi nejméně poctivé zákazníky Evropy. Na druhé straně žebříčku stojí s 10 % Němci.
Nejčastější důvody pozdních plateb od roku 2015*
„Se zákazníky, kteří se tímto způsobem vyhýbají odpovědnosti za dluhy, se setkáváme stále častěji. Tento trend v posledních letech zaznamenáváme také napříč celou Evropou.
Zatímco v roce 2015 své závazky záměrně neplatilo 15 % dlužících zákazníků, o rok později to byla již pětina. Počet nepoctivých spotřebitelů oproti loňskému roku narostl o téměř 90 %,“ zmiňuje Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI, a dodává: „11 % českých firem přitom přiznává, že nemá standardizovaný proces vymáhání dluhů. Firmy by nezaplacené účty neměly podceňovat. Čím později je s klienty řeší, tím menší šance na zaplacení mají.“
Krátkodobý nedostatek financí trápí dvě třetiny českých dlužníků
Vedle zapomnětlivců a nepoctivců existuje velká část spotřebitelů, kteří včas neplatí z důvodu krátkodobých finančních problémů. Dokonce 67 % Čechů není schopných platit včas, jelikož v době splatnosti nemá dostatek potřebných financí. Podobně jsou na tom slovenští sousedé (68 %). Se závažným, dlouhodobým nedostatkem financí v Česku bojuje 47 % dlužníků. Nadměrné dluhy či insolvence nejvíce zatěžují obyvatelé Ruska (62 %) a Belgie (62 %). Nejméně krátkodobých i dlouhodobých finančních problémů zažívají zákazníci v Německu a Chorvatsku.
O průzkumu:
Skupina EOS realizovala průzkum platební morálky v segmentu B2B a B2C ve 3 200 firmách z 16 evropských zemí (Německa, Velké Británie, Francie, Belgie, Švýcarska, Ruska, Polska, Španělska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Maďarska, České republiky a Slovenska). V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.
autor: PV