Průzkum: Na Zlínsku vede hatchback, v Praze automaty, na Ústecku zase diesely

17.05.2017 15:00

I přes fakt, že Česká republika nepatří k velkým státům, lze i v naší zemi celkem výrazně zaznamenat patrné rozdíly obliby automobilů v rámci jednotlivých regionů. Největší tuzemský prodejce ojetých automobilů AAA AUTO uveřejnil statistiky trhu s ojetými automobily, které monitorují popularitu vozů v uplynulém roce ve všech čtrnácti krajích.

Průzkum: Na Zlínsku vede hatchback, v Praze automaty, na Ústecku zase diesely
Foto: pixabay.com
Popisek: Prodej automobilů - ilustrační foto

Karoserie je při výběru vozu jednou z nejdůležitějších vlastností, podle které si zákazník auto vybírá. Pro rok 2016 se jím stal hatchback. Jeho nejvyšší oblibu zaznamenal v loňském roce Zlínský kraj. Zde se pro nákup rozhodlo 40,2 % zákazníků. O téměř deset procent menší byl pak zájem o tento druh karoserie v Praze (30,4 %). Celkově druhé kombi zájemci nejvíce vyhledávají v Ústeckém kraji (33,1 %), nejmenší zájem je o tuto karoserii na Vysočině. Tam si za rok 2016 koupilo kombík pouze 24,1 % zákazníků. Třetí nejoblíbenější karosérií byly loni vozy SUV, jejichž nejvyšší popularitu zaznamenalo hlavní město (13,4 %), nejnižší pak Moravskoslezský kraj (8,4 %).

Nejvyšší rozdíl mezi pohonem automobilů je patrný ve Zlínském kraji. Zde si během loňského roku pořídilo vozy poháněné benzínovým agregátem 59,8 % kupujících. Dieselový pohon je nejpopulárnější v Ústeckém kraji, kde jej využívá 52 % ojetých vozů koupených v roce 2016. Rozdíly zaznamenaly i prodeje automobilů u převodovek. Zatím co manuální formu řazení vyhledávají nejvíce zákazníci v Jihočeském kraji, a to v celých 92,1 %, řidiči vozů koupených v Praze naopak podporují trend zvyšující se obliby automatů a manuální převodovku tak zvolilo 80,8 %. Značné rozdíly jsou i co do přítomnosti klimatizace. Tu má 9 z 10 vozů pořízených v našem hlavním městě, konkrétně 89,8 %, tedy nejvíce ze všech krajů. Nejvíce vozů bez klimatizace si loni pořídili zákazníci ve Středočeském kraji.

Dlouhodobě nejoblíbenější značkou v České republice je Škoda. To platilo i loni pro všechny kraje. O druhé a třetí místo střídavě soupeří Volkswagen a Ford. Další příčky obsazují vozy továrních značek Hyundai, Renault a Peugeot. Top 10 nejoblíbenějších značek uzavírají většinou vozy Kia, Opel a Citroen. Najdou se ovšem i výjimky. V Praze skončila na 10 místě značka BMW, v Brně Fiat a v Ostravě Chevrolet. Plzeňskou desítku zakončuje Seat, olomouckou Toyota. Výjimkou nejsou značky Dacia nebo dokonce Suzuki.

Pokud jde o nákupy ojetých automobilů v krajích, nejvyšší nárůst v prodejích zaznamenala za posledních 5 let sokolovská pobočka, a to o 356 %. V posledním roce nejvíce rostla plzeňská pobočka, a to i díky rozšíření nabídky po rekonstrukci pobočky. Nejvyšší objem prodejů má dlouhodobě pobočka v Praze. Prodeje v České republice celkově vzrostly o 43 % za posledních 5 let a letos největší prodejce ojetin nejen u nás plánuje prodat až 80 000 aut (v roce 2016 prodal téměř 70 000 automobilů).

reklama

autor: PV

Odchod do důchodu

Paní Schillerová, přijde mi to, nebo nějak často měníte své názory? Teď tvrdíte, že je pro vás navýšení věku odchodu do důchodu nepřijatelné, ale podle jiných, s tím souhlasili a zrovna vy jste to jako ministryně sama navrhovala - https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/396856-schillerova-chce-zvysi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Tatínkovo výročí

15:22 Jiří Weigl: Tatínkovo výročí

Letos v pátek 12. dubna by bylo mému otci 100 let. Zemřel velmi mladý v roce 1963, bylo mu 39 roků. …