Robert Břešťan: Product placement v České televizi. Vloni příjem 22 miliónů, teď pokuta za ostudu s McDonald´s

25.10.2015 12:57

Product placement, takzvané „umístění produktu do pořadu za úplatu nebo jinou protihodnotu“ mezi lety 2010 – 2014 České televizi zatím přinesl 58 miliónů korun. A nyní pokutu za do očí bijící propagaci hranolků mezinárodního řetězce v přímém přenosu…

Robert Břešťan: Product placement v České televizi. Vloni příjem 22 miliónů, teď pokuta za ostudu s McDonald´s
Foto: Hans Štembera
Popisek: Česká televize, ilustrační foto

Letos v květnu se v rámci vysílání z mistrovství světa v hokeji Česká televiza „proslavila“ níže uvedeným videem s hokejovým expertem Pavlem Richterem.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli tomuto výstupu už v červnu s televizí zahájila správní řízení. Maximální postih až ve výši 2,5 miliónu korun ale RRTV nakonec neudělila. Jak upozornil Médiář.cz, spokojila s pokutou ve výši 350 tisíc korun.

Příjmy z product placementu, v jistém smyslu skryté reklamy, České televizi stále rostou. (Informace o zastoupení product placementu na příjmech České televize si vyžádal HlídacíPes.org na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.)

V jednotlivých letech byly příjmy ČT z product placementu tyto:

(ceny bez DPH)

2010: 0

2011: 7 miliónů Kč

2012: 11 miliónů Kč

2013: 18 miliónů Kč

2014: 22 miliónů Kč

Škála produktů, firem a jejich služeb, které se formou product placementu v České televizi propagují, je široká.

ČT podle poskytnutého seznamu pořadů a propagovaných produktů pracuje jak s aktivním product placementem (zapojení produktu nebo služby přímo do scénáře pořadu, kdy vybraná postava například s produktem pracuje či se kolem něj odvíjí nějaký příběh), i s jeho pasivní formou (obvykle formou dekorace ve vysíláném pořadu).

Mezi zadavateli product placementu je nejoblíbenějším pořadem České televize „ranní dávka dobré nálady v podobě zajímavých hostů, informací, muziky i kulturních tipů“: Dobré ráno; pořad, vysílaný z Ostravy a z Brna každý všední den od 5:59 do 8:30 na ČT 2.

Podobně vyhledávaným nosičem product placementu, tedy z definice „umístění konkrétního produktu do filmu, seriálu nebo televizního pořadu za účelem jeho zviditelnění a propagace zboží či služeb“, jsou kutilské pořady Polopatě či Hobby naší doby.

V televizních seriálech z produkce České televize se naopak product placement vloni vyskytoval jen výjimečně. Pečlivý divák jej mohl odhalit například v kriminálkách Případy 1. oddělení a Vraždy v kruhu.

Kompletní seznam pořadů s „umístěným produktu“ za rok 2014:

PP ČT

Psáno pro HlidaciPes.org, Ústav nezávislé žurnalistiky.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…