Roman Pokorný: Stát se připravuje za české mýto zbytečně vyhodit miliardy

04.04.2017 15:17

České mýto sice už více jak deset let funguje bez jediného výpadku, celé je ve vlastnictví státu, přesto stát hodlá do mýta investovat díky připravovanému výběrovému řízení na nového provozovatele další stomiliony. A myslí to zcela vážně, když kritéria nového výběrového řízení připravuje přesně tak, aby jim stávající funkční a moderní systém odpovídající plně současným požadavkům EU nemohl vyhovět.

Roman Pokorný: Stát se připravuje za české mýto zbytečně vyhodit miliardy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Odborníci z ČSSD měli ihned jasno jak to udělat. „Protože kamiony objíždějí dálnice zatížené mýtem po silnicích nižších tříd, zpoplatníme je“. V rozporu se závěry poradenské firmy Deloitte rozhodli, že nově se bude vybírat mýto vedle dálnic i na dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. V České republice nám ale nechybí nový mýtný systém, který zpoplatní každou okresku. Chybí nám dokončená dálniční síť, na které je doprava rychlá, bezpečná, pro lidi pohodlná a pro firmy ekonomická. Otevření dálnice D8 odvedlo přes 70 % nákladních vozidel a autobusů ze silnice první třídy kolem Labe na novou dálnici. Tento příklad, ale i další zkušenosti z desetiletého provozu mýta jasně ukazují, že nákladní dopravci jsou ochotni platit mýtné na kvalitních dálnicích.

Předpoklady, které „odborníkům“ nevyšly. Kraje nechtějí mýtné na silnicích nižších tříd

Zastáncům rozšiřování mýta na silnice nižších tříd tak už zbyl jen názor dopravního experta Jana Birkeho, že: „Čím více bude zpoplatněno silnic první třídy, tím hůře vyhoví těmto požadavkům současný provozovatel českého mýta Kapsch“. A bylo hotovo. Když pak premiér Sobotka začátkem ledna požádal ministra dopravy Ťoka, aby připravované navýšení zpoplatnění silnic o 900 kilometrů, ještě probral s hejtmany na asociaci krajů a číslo ještě případně několikanásobně zvýšil, byl přesvědčen o svém „úspěchu“. Novém miliardovém výběrovém řízení. Od svého tehdy dopravního odborníka, dnes už i volebního manažéra Jana Birkeho měl jasné informace: Kraje budou chtít zpoplatnit ještě více kilometrů silnic první třídy než navrhovaných 900 kilometrů.

Byl to ale úplně špatný odhad. Asociace krajů se kolektivně před několika dny přidala ke kritikům rozšíření mýta na silnice nižších tříd. Nesouhlas s rozšiřováním mýta vyjádřila asociace v dopise ministru dopravy Danu Ťokovi. ČTK to řekla mluvčí Asociace krajů ČR Štěpánka Filipová. Rozšiřování mýta už dříve kritizovali zástupci dopravců a Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Ani ministerstvo dopravy, které návrh zpracovalo, není jeho bezvýhradným zastáncem. "Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto," uvedl začátkem února po jednání se zástupci Svazu průmyslu a dopravy Ťok. Zastavit plánované rozšiřování mýta ale tehdy odmítl s tím, že jde o kompromis dohodnutý ve vládní koalici. Podle informací ČTK vystupovaly proti rozšíření mýta v poslední době zejména Karlovarský, Moravskoslezský a Jihočeský kraj.

Jak vybírat mýto a neplatit zbytečné miliardy

Ministerstvo nyní připravuje podklady pro zadání otevřeného výběrového řízení na další provoz mýtného systému poté, co v roce 2019 vyprší společnosti Kapsch prodloužená smlouva. Soutěž by mohla být spuštěna do poloviny letošního roku. Její dokončení ale bude na politické reprezentaci vzešlé z parlamentních voleb. Ťok věří, že nová vláda rozpracovanou soutěž ze stolu neshodí. Na dokumentaci v tendru už bylo odvedeno hodně práce, která by přišla vniveč, dodal. Ale zrušením počtu kilometrů nově zpoplatněných silnic a přijetím názoru skutečných odborníků, například poradenské firmy Deloitte, kterou si stát kvůli tomu platí, by vniveč nic nepřišlo.

Ale existuje ještě jedno lepší a levnější řešení. Poradce prezidenta a bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák ho navrhuje. „Nechápu, proč ministr dopravy nezrealizoval kroky k tomu, aby přeměnil Ředitelství silnic a dálnic na svébytného a emancipovaného provozovatele mýta. Ani nemusí vymýšlet nic převratného, má přece vzor v rakouském silničním správci ASFINAG. Při dobré vůli by dva roky klidně stačily na zřízení podobné organizace u nás, a to zvlášť za situace, kdy od většiny politických stran slýcháme pro takový postup maximální podporu. Byl by konec závislosti na jediné komerční firmě, odpadly by politické tlaky spojené vždy s velkými tendry. ŘSD plné provozních odborníků by si v mýtném většinu činností zajišťovalo samo, soutěžilo by si jen pár vybraných činností, které logicky samo neobsáhne. V Rakousku jsou to jen dva menší tendry – jeden na poskytovatele bankovních služeb a druhý na samotnou mýtnou techniku a související softwarová řešení,“ navrhuje řešení Zdeněk Žák.

Odpadlo by nákladné výběrové řízení a samozřejmě placení miliard za nový mýtný systém. Vše by se přitom dalo v pohodě stihnout. A nabízí se i další bonus. Až sociálním demokratům a volebnímu manažerovi Birkemu zbydou hrnečky s obrázky lídrů ČSSD, které chce svým voličům rozdávat v obchodech Billy, mohl by je přidávat jako dárek řidičům kamionů za ujeté kilometry na českých dálnicích a ne na silnicích první třídy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

15:57 Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

Denní glosa Filipa Šebesty