„Problémem rozpočtu jsou nízké výdaje na investice. Ty sice vylepšují celkovou bilanci státního rozpočtu, ale dlouhodobě zpomalují růst ekonomiky. Prioritou České republiky musí být dobudování dopravní infrastruktury, říká hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Zatímco na konci října hospodařil státní rozpočet s přebytkem 26,5 mld. Kč. Na konci listopadu se státní rozpočet propadl do schodku -11,6 mld. Kč. Změna bilance o 38,1 mld. Kč je vysoká, ovšem není neobvyklá. V závěru roku je běžné, že se hospodaření státního rozpočtu zhoršuje.
Jen během listopadu stouply celkové výdaje státního rozpočtu o 134,7 mld. Kč na 1153,4 mld. Kč. Přitom minulý rok došlo během listopadu k navýšení celkových výdajů o 124,5 mld. Kč. Vyšší dynamika růstu listopadových výdajů hrála klíčovou roli v propadu státního rozpočtu do schodku.
Celkový nárůst výdajů a propad příjmů zhoršil bilanci státního rozpočtu. Nízké příjmy jsou zapříčiněny špatným čerpáním evropských peněz, nikoli výběrem daní. Tomu se daří dobře. Přestože je rok 2016 zkreslen zúčtováním některých transakcí z předešlých období, výpadek 74,3 mld. Kč je dramatický. Do budoucna je nutné zlepšit čerpání evropských fondů, jinak ekonomiku opět vystavíme prudkým nárazům způsobených rychlím dočerpáváním prostředků v posledních letech programovacího období.
Aktuální schodek -11,6 mld. Kč je stále lepší, než předpokládá státní rozpočet na letošní rok. Relativně dobrého výsledku bylo dosaženo díky růstu daňových a odvodových příjmů, které za jedenáct měsíců letošního roku vzrostly o 73,9 mld. Kč. Vyššího výběru daní bylo dosaženo díky růstu mezd, které přímo ovlivňují výběr daně z příjmů fyzických osob. Vyšší mzdy však navyšují i výběr DPH, protože umožňují nárůst spotřeby domácností.
Nejrychleji rostoucí položkou výdajů státního rozpočtu jsou důchody. Jejich výplata za jedenáct měsíců letošního roku vzrostla o 14,5 mld. Kč. Naopak státní investice se propadly o 8,8 mld. Kč a dosahují výše 67,5 mld. Kč. Nízké státní investice jsou limitem dalšího růstu ekonomiky. Pro dobudování dopravní infrastruktury by se dlouhodobě vyplatilo navýšení investic i kdyby to znamenalo prohloubení schodku státního rozpočtu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV