Svaz pekařů: Co chléb, to originál. Ročně ho každý sní na čtyřicet kilogramů

17.10.2016 16:20

Světový den chleba je každoročně připomínán 16. října jako svátek základní lidské potraviny a oslava pekařské profese. Symbolicky v Břevnovském klášteře, odkud je z roku 993 první zmínka o výrobě chleba v Praze, proběhla konference k oslavě Světového dne chleba v České republice. Zúčastnil se jí ministr zemědělství M. Jurečka, jež ve své zdravici zmínil formy podpory kvalitních tuzemských potravin.

Svaz pekařů: Co chléb, to originál. Ročně ho každý sní na čtyřicet kilogramů
Foto: archiv
Popisek: Pekař sází chleba do pece

V České republice dnes vyrábí chléb přes 700 klasických pekáren, každý den vyprodukují okolo 1 milionu kusů – co chléb to originál. Spotřeba chleba se po dlouholetém poklesu ustálila na hodnotě 40 kg na osobu a rok, ročně za chléb utratí průměrný Čech necelých 1.000,- Kč. Nabídka chlebového sortimentu je v Česku jedna z nejlepších v Evropě. Zákazníci u nás mají z čeho vybírat - pekaři to v Břevnově dokázali vytvořením rekordu      102 ks nejrůznějších druhů chleba na jednom místě. Rekord zaregistrovala Agentura Dobrý den.

Český pekařský trh je jeden z nejvyspělejších v Evropě

Český pekařský trh je v současnosti dle nabídky sortimentu jeden z nejvyspělejších v Evropě. „Zákazník si dnes může skutečně vybrat,“ uvádí předseda Svazu pekařů Jaromír Dřízal a doplňuje: „Nabídka chlebového sortimentu je velmi bohatá, co se týče množství druhů, surovinového složení, originálních tvarů a hmotností a regionálních specialit. Za uplynulé čtvrtstoletí se také výrazně zvýšila hygiena výroby a distribuce chleba.“

Díky servisu pekařů, kteří zaváží čerstvý chléb i 3x denně, je v obchodech dostupný po sedm dnů v týdnu; balený a krájený chléb, či chleby o menších hmotnostech usnadňují jeho větší hospodárnost i praktičtější konzumaci. Řemeslná pekařství a firemní prodejní speciálky pak oživují a doplňují širokou nabídku na trhu. Zákazníci rovněž čím dál více vyhledávají v regálech obchodů a v Pekařstvích své „chlebové favority" od lokálních výrobců. Kvalitní český chléb patří mezi „rodinné stříbro" naší gastronomické tradice. Jeho hodnotu ocení každý, kdo na delší dobu vycestuje do zahraničí.

Chléb je u nás levný

Cena, za kterou dodávají pekárny chleba do obchodů trvale od roku 2008 klesá a pekaři tvrdí, že neodpovídá jeho skutečné hodnotě. Dle údajů ČSÚ byla výrobní cena 1 kg chleba v roce 2008 16,80 Kč, v srpnu 2016 pouhých 14,94 Kč. Český spotřebitel v loňském roce průměrně utratil za chléb necelých tisíc korun. Spotřebitelská cena 1 kg chleba, která aktuálně dle ČSÚ činí necelých 22 Kč, je v porovnání s okolními státy výrazně nižší. Podle šetření Eurostatu je český chléb aktuálně 5. nejlevnější v EU.

„Nízká cena neumožňuje pekařům investovat do rozvoje, řádně odměňovat své zaměstnance, řemeslo ztrácí atraktivitu pro mládež. Pekaři proto apelují na obchodní řetězce, aby mezi sebou nesoutěžili ve snižování cen základních pekařských výrobků, ale kvalitou chleba či pečiva a komfortem nákupu,“ komentuje situaci předseda Svazu pekařů Jaromír Dřízal.

Chléb má řadu zdravotních benefitů

Kvalitní chléb, zejména s vyšším podílem přírodního kvasu, žitné či celozrnné mouky, je zdraví jednoznačně prospěšný. Chléb tvoří základ výživové pyramidy a výživoví poradci na něm oceňují řadu pozitiv: jde o významný zdroj bílkovin, vitamínů řady B, železa, vápníku a samozřejmě vlákniny, jíž je v naší stravě nedostatek. Vláknina působí aktivně proti civilizačním chorobám, snižuje hladinu cholesterolu, je prevencí cukrovky a účinně působí proti rakovině tlustého střeva. Vyšší podíl žitné mouky v chlebu zase blahodárně působí na peristaltiku střev, proti zácpě a nádorům. Při výběru chleba by měli spotřebitelé mít na zřeteli, jaký druh a složení je nejvhodnější pro jejich zdravotní potřeby.

Trendy na trhu

Se zvyšující koupěschopností se spotřebitelé začínají orientovat na speciální a dražší druhy chleba. Nejoblíbenější však stále zůstává klasický pšeničnožitný Konzumní chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava. Nekupují se velké bochníky chleba, ale jejich dělené části. Téměř třetinu chlebového sortimentu však dnes tvoří speciální druhy, celozrnné a vícezrnné chleby.

Zákazníci po vzoru farmářských trhů začínají nakupovat regionální výrobky od lokálních pekařů. „Spotřebitelé, hlavně ve velkých městech, čím dál více preferují zdravý životní styl. Jeho součástí je i kvalitní český chléb, který jim přináší mnoho zdravotních benefitů. Letošní dobrá sklizeň obilí a kvalitní mouka by měla zajistit vysokou jakost vyráběného chleba, “ potvrzuje Jaromír Dřízal.

Dle zjištění agentury na průzkum trhu  GfK Czech jsou pekařské výrobky se 17 % třetí největší kategorií čerstvých potravin v nákupním košíku českých domácností. Prodej chleba roste zejména v malých a specializovaných prodejnách, které tvoří již 44 % celkového prodeje. Pro 30 % populace je při nákupu motivující informace, zda se jedná o čerstvý výrobek či dopečený ze zmrazeného polotovaru.

Vytvořen „chlebový rekord“

Jako doprovodný program Světového dne chleba uspořádal Svaz pekařů a cukrářů ČR velkou výstavu chlebového sortimentu. Na 25 firem profesního sdružení prezentovalo 100 nejrůznějších druhů chleba. Výstava dokumentovala vyspělost pekárenského oboru v České republice na začátku 21. století a neobyčejně širokou a bohatou nabídku chleba na trhu pro spotřebitele. Dosažený „chlebový rekord“ 102 druhů chleba zaregistrovala Agentura Dobrý den Pelhřimov.                                                                                                            

Konference, kterou osobní účastí podpořil ministr zemědělství ČR Marian Jurečka, byla umístěna symbolicky do Břevnovského kláštera – místa, kde je z roku 993 první doložená zmínka o výrobě chleba v Praze.

Martin Klanica, ústřední ředitel SZPI potvrdil ve svém příspěvku standardně vysokou kvalitu chleba a pekařských výrobků. Akci navštívila řada významných hostů a potravinářských odborníků. 

Generálním partnerem akce se stala společnost Penny Market s.r.o. Strategickými partnery oslavy Světového dne chleba byly společnosti Kornfeil spol. s r.o. – dodavatel strojního zařízení do pekáren a společnost Zeelandia spol. s r.o. – dodavatel surovin a směsí.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O ruských špionech

16:14 Petr Hampl: O ruských špionech

Denní glosy Petra Hampla.