Vladimír Pelc: Útok katolicismu na svobodný veřejný prostor

12.11.2020 7:38

Ještě ke vztyčení repliky mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

Vladimír Pelc: Útok katolicismu na svobodný veřejný prostor
Foto: narsoc.cz
Popisek: Vladimír Pelc

Původně byl mariánský sloup oslavou politického propojení trůnu (státní moci) a oltáře (katolické hierarchie), symbolem tehdejší jednoty státu, národa a katolické církve, a z toho plynoucího povinného stejného náboženského vyznání všech a jejich stejné politické orientace; byl tedy symbolem dobového totalitarismu. Oslavoval vítězství nad českou reformací a nad českým státem. Byl symbolem tehdejší habsburské nadvlády.

Katolická církev aktuálně přichází o možnost ideového užívání svých neveřejných prostor, církevní prostor je stále více občany opouštěn (do kostelů k modlitbám se moc nechodí). Občané nejvíce nedůvěřují právě církvím; na otázku komu rozhodně nedůvěřujete tak odpovědělo 36 % respondentů (ZDE, 21. 10. 2020).

Totalitní jednání mj. spočívá v politické a ideologické usurpaci veřejného prostoru, který tak přestává být svobodný, tedy přístupný všem k obecnému užívání bez omezení; jde o přivlastnění si ho skrze jeho užívání, a tím vytlačení ostatních, znemožnění svobodného, tedy nepodmíněného užívání prostoru (podmíněného jen dodržováním obecně pro každého platných zákonů). Fyzický, hmotný a relativně trvalý průnik do veřejného prostoru je zpravidla průnikem ideovým (vzpomeňme na jeden z nejvýraznějších takových průniků na našem území – na gigantický pomník J. V. Stalina v Praze na Letenské pláni).

Užívání veřejného prostoru, by mělo být řízeno a vedeno veřejným zájmem; ten by měl být jeho účelem. Účelem veřejného prostoru může být i jeho užití partikulární z hlediska sociálního a politického – v takovém případě jde o naplnění účelu v časově, popř. i prostorově limitovaném rozvrhu (demonstrace, prodejní trhy), jež jsou sociálně a politicky zčásti anonymní. Průnik soukromého zájmu, partikulárního, dílčího sociálního a politického zájmu, průnik časově neomezený, relativně trvalý, neanonymní, navíc v zájmu minority, čili postavení mariánského sloupu, je akt totalitní. Jde o projev politické moci katolické církve v naší společnosti – podle sociologický výzkumů si většina obyvatel státu uvedený pomník na Staroměstském náměstí nepřála; církve legitimní názor většiny stejně přetlačila.

Katolická církev vede boj o veřejný prostor, protože tak vstupuje do vědomí občanů; její prostory soukromé jsou poloprázdné. Co instalace mariánského sloupu sděluje? Je to symbol, jehož nelegitimní postavení ve veřejném prostoru vypovídá o politické, tedy mocenské situaci ve třetí dekádě 21. století – katolická církev má moc. Nelegitimní. Cílem katolické militantní usurpace veřejného prostoru je svou moc prokázat.

Mariánský sloup není veřejným účelem, je soukromým dílčím účelem pro minoritu společnosti – katolickou církev a její přívržence; byl a opět je symbolem intolerance a antidemokracie, rozrušujícím národní vědomí.

Převzato z Profilu.

reklama

autor: PV

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Demokracie

Přijde vám demokratické někoho vyloučit ze strany a rozhodovat o tom bez toho, aniž by byl dotyčný na jednání pozván a měl možnost se hájit? A opravdu si myslíte, že to jak se vyjadřuje Svoboda je důvod, proč vám klesají preference? Já teda nevím, ale mě jste zklamali tím, jak nás necháváte na holi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lukáš Kovanda: Slovensko si po zvolení Pellegriniho prezidentem půjčuje výhodněji než před ním

19:04 Lukáš Kovanda: Slovensko si po zvolení Pellegriniho prezidentem půjčuje výhodněji než před ním

Komentář k dnešní aukci dluhopisů slovenské vlády, která dopadla nad očekávání úspěšně.