Zbyněk Fiala: Vědělo se to už dávno

27.09.2015 11:09

Evropská komise věděla déle než dva roky o existenci nástrojů na přelstění testů emisí vznětových motorů. Zpráva unijního Společného výzkumného centra (JRC) z února 2013 upozorňuje, že tyto nástroje dokážou aktivovat, usměrnit, oddálit nebo deaktivovat systém pro kontrolu emisí se záměrem buď v motoru posílit efektivnost těchto systémů v průběhu testování, nebo naopak omezit jejich působení za normálního provozu vozidla.

Zbyněk Fiala: Vědělo se to už dávno
Foto: Archiv autora
Popisek: Zbyněk Fiala, žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Podvod, kam se podíváš. Průšvih s cinknutými testy emisí dieselových motorů VW se nabaluje jako sněhová koule. Nebo jako koule něčeho ošklivějšího, takže každý den přibývá těch, kdo odporně páchnou. Jsou to ti, kdo o problému věděli, ale měli za to, že to projde. Někteří – a patří k nim i nejvyšší šéfové – se zkoušejí bránit, že se to dozvěděli až teď. Jenže PR agentury zároveň rozvíjejí obranu, že „dělali to všichni“, tedy i všichni z konkurence.

Na problém cinknutých testů však poukázaly už před dvěma lety laboratoře jedinečné unijní instituce, kterou je Společné výzkumné centrum JRC. Je to základna vědeckého a technického výzkumu a zkušebnictví přičleněná k Evropské komisi. Laboratoře jsou umístěny na území pěti členských států EU a spolupracují s bezpočtem dalších pracovišť po celém světě. Jejich činnost tvoří základ ochrany spotřebitelů. Nastavují standardy a klíčové parametry jednotlivých unijních politik. Jsou k dispozici všude tam, kde se má rozhodování opírat o vědecká zjištění. Zajišťují také prognózy a forecasting Evropské komise a stanovují cíle pro podporu vědy. Jadernou složku výzkumu si řídí Euratom.

Na podvody nás upozorňuje zpráva JRC z 11. února 2013, která zároveň hlásí, že jsou proto připravovány nové procedury pro testy automobilů v reálném provozu.

https://ec.europa.eu/jrc/en/news/transport-emissions-jrc-lead-development-new-test-procedure-cars-9707

Těm stávajícím, které se odehrávají v laboratorním prostředí, se totiž nedá věřit. „Výzkum JRC naznačuje, že z těchto laboratorních testů nezjistíme, kolik přesně oxidu dusíků vyprodukuje auto s dieselovými motory, když jede po silnicí.“

Problém tedy nebyl nový a Evropská komise byla prvním, kdo o něm věděla. Nikdo z regulátorů však nezareagoval. Ani americká EPA. Tu k tomu přinutilo až zjištění laboratoří spolupracujících s nevládní neziskovou Mezinárodní radou pro čistou dopravu ICCT. A těm se podařilo ukázat nejen jaký je rozdíl mezi laboratorní iluzí a silniční realitou u Volkswagenu s dieselem, ale taky jak se to dělá. Našli konkrétní řádky v řídícím systému auta, které detekují zkušební dráhu a spustí zvláštní režim pro vylepšení emisí.

Zásah nevládní a neziskové ICCT je potvrzením faktu, že občané nejsou bezmocní ani vůči největším korporacím světa. Je to doklad, že spotřebitelské hnutí může být velice mocným hráčem. Ani to však není to žádná novinka. Píše o tom třeba britská aktivistka Noreena Herzová ve své prvotině The Silent Takover – Global Capitalism and Death of Democracy už roku 2001. (V loňském roce jí vyšla další kniha, jejíž titul bych vyjádřil obratem „vždy ve střehu“, obsahuje doporučení pro to, jak se chovat rozumně ve světě, který se vás snaží zmást:Eyes Wide Open – How to make smart decisions in a confusing world.)

Ostatně ještě přesvědčivější potvrzení moci nevládních a neziskových organizací na straně občanů nabízejí Wikileaks, které ochromily špehovací operace tajných služeb.

Ale držme se aut. Rozdíly ve výsledcích laboratorních testů a skutečného provozu na silnici jsou propastné. Například podle aktuálního německého zjištění, emise oxidu uhlíku VW s dieselem měly být v běžném provozu o 40 procent vyšší než při testech. Když si místo „oxid uhlíku“ dosadíte „spotřeba paliva“, je mnohem jasnější, o čem je řeč.

Testy říkají, co dělá auto, když motor zastřeně šveholí, ale to, co běžně dýcháme, jsou zplodiny burácejících motorů pod těžkou nohou. Podvod VW však nespočíval ani tak v tom, že by laboratorní výsledky vydával za běžnou realitu, ale v tom, že jeho auto dokázalo zjistit, kdy je testováno, a chovalo se pak úplně jinak než na silnici.

„Skutečnost, že žádný z regulátorů napříč EU nebyl schopen poukázat na tato zkreslení, ukazuje jasně sílu lobbingu evropského automobilového průmyslu, který se rozhodl pro riskantní sázku na diesel. S dieselovými motory je teď prodáváno 53 procent nových vozů, zatímco v 90. letech to bylo jen něco přes 10 procent,“ upozorňují Financial Times.

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/d0d7ba40-6394-11e5-9846-de406ccb37f2.html

Také v Británii už začal hon na ty, kdo věděli a nezasáhli. Britské ministerstvo dopravy bylo před rokem upozorněno zmíněnou nevládní ICCT, že je tu „problém s dodržováním limitů dusíku v reálném světě“ u osobních aut se vznětovými motory. Doložili to svými testy 15 aut, která v běžném provozu překračovala limit v průměru sedmkrát a jedno z nich dokonce 25 krát.

Ministerstvo teď tvrdí, že tlačilo na EU, aby urychlila změnu metodiky. Tu nabízí už zmíněná zpráva JRC a navrhuje testy na silnici. Jejich zavedení však předpokládá až roku 2017.

Průšvih tedy byl nevyhnutelný. Když se dnes někdo okázale diví, rýmuje se to se slovem divadlo.

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.