V případě navrhovaného zvýšení minimální mzdy by tato vzrostla v roce 2017 na 11 500,- Kč, přičemž stávající systém výpočtu minimálního vyměřovacího základu zdravotního pojištění pro zaměstnance, který je stanoven taxativně (s % rozdělením na zaměstnance 4,5 % a zaměstnavatele 9 %), naprosto dehonestuje pracovníky na zkrácené pracovní úvazky, v mnoha případech právě zaměstnance malých venkovských obchodů. Zaměstnanci, kteří si na poloviční úvazek sice vydělají 7 000,-/měs., což překračuje minimální mzdu, jsou však za zkrácený pracovní úvazek nesmyslně trestáni tomu odpovídajícím krácením mzdy – tedy povinností doplatit si ze svého až do výše minimálního vyměřovacího základu zdravotní pojištění.
„Existuje dlouhodobý nepoměr hrazeného zdravotního pojištění ze strany zaměstnanců a zaměstnavatelů na straně jedné a OSVČ na straně druhé,“ upozorňuje Ing. Vladimír Stehno, předseda družstva COOP Havlíčkův Brod. Výpočet minimálních vyměřovacích základů zdravotního pojištění z různých ekonomických veličin (minimální mzda u zaměstnance) a průměrná mzda u OSVČ tak nadále rozevírá nůžky odvodového zatížení v neprospěch zaměstnance. Rozhodně to však neznamená, že OSVČ vlastně hradí více než zaměstnanec společně se zaměstnavatelem. Je totiž nutné si uvědomit, že pracovníků s minimální mzdou je zanedbatelný počet, zatímco institut minimální výše zdravotního pojištění využívá 90 % OSVČ. Takže celkově hradí zaměstnanci cca. dvojnásobek zdravotního pojištění.
„Výrazné a z našeho pohledu nedostatečně odůvodněné navyšování minimálních mezd se stávajícím systémem výpočtu vyměřovacího základu pro zaměstnance je a bude fatálním a dehonestujícím dopadem pro pracovníky, kteří chtějí pracovat na zkrácený pracovní úvazek. Nebudou totiž ochotní pracovat na poloviční pracovní úvazek za 7 000,- Kč, protože by museli (při minimální mzdě 11,5 tis. Kč) doplatit ze svého 608,- Kč ze své mzdy navíc. I kdyby zde byla nulová daň z příjmu, tak jen na úhradách zdravotního a sociálního pojištění uhradí celkem 1 378,- a po jejich odečtu získají čistou mzdu ve výši pouhých 5 622,-,“ komentuje danou situaci Ing. Stehno.
Vzhledem k tomu, že např. družstva COOP provozují celou řadu malých venkovských prodejen s nízkým maloobchodním obratem, budou muset nutně uvažovat a požadovat výrazné navýšení podpory na zachování prodejen ze strany obcí, anebo jednoduše prodejny z ekonomických důvodů uzavřít. „Dopad na obchodní obslužnost venkova by tak mohl být fatální. Je nutné si uvědomit, kdo dnes na vesnicích žije a přijde mi přinejmenším nevhodné, aby obyvatelé museli do obchodů dojíždět nějakých 20 – 30 km,“ upozorňuje na možný vývoj Ing. Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu a dlouholetý bývalý předseda COOP.
Zdeněk Juračka (zdroj: AČTO).
Důsledek úpravy bude i takový, že se opět zvýší počet pracovníků evidovaných na úřadech práce, kde budou mít zajištěny sociální dávky, dle záměru Josefa Středuly, šéfa ČMKOS, navíc valorizované. Logické je toto považovat za žádoucí u lidí handicapovaných, postižených aj., nikoliv však u práceschopných. Ti si budou přivydělávat na DPP každý měsíc do výše cca 4 000,- Kč, ze kterých odvody nebudou hradit a plátcem se za ně stane státní kasa. Na odvodovém zatížení ušetří v tomto případě oba, prodělá pouze stát.
„Mrzí nás nevšímavost a stálé vyhýbání se diskusi a hledání řešení tohoto dle našeho mínění trvale gradujícího neblahého stavu v české ekonomice. Chystáme proto konferenci na dané téma a doufáme, že hlavní protagonisté tohoto stavu přijdou vysvětlit a obhájit své postoje,“ dodává závěrem předseda AČTO Juračka
Pro názornost připojujeme přehlednou tabulku.
Rok 2015 |
Rok 2016 |
Rok 2017 (očekávaný) |
|
1. Minimální mzda |
9 200,- |
9 900,- |
11 500,- |
2. Min. mzda na 0,5 úvazku za práci ve 3. tarifní třídě |
5 600,- |
6 050,- |
7 000,- (?) |
3. Reálná vyplacená mzda zaměstnance za práci ve 3. tarifní třídě |
6 500,- |
6 700,- |
7 000,- |
4. Minimální vyměřovací základ zdravotního pojištění |
1 242,- |
1 337,- |
1 553,- |
5. Z toho uhradí zaměstnavatel 9 % z reálně vypl. mzdy |
585,- (9 % z 6 500,-) |
603,- (9 % z 6 700,-) |
630,- (9 % ze 7 000,-) |
6. Zaměstnanec by měl uhradit 4,5 % ze své hrubé mzdy |
293,- (4,5% z 6 500,-) |
302,- (4,5% z 6 700,-) |
315,- (4,5 % ze 7 000,-) |
7. Ve skutečnosti ale zaměstnanec uhradí celý rozdíl mezi % úhradou zaměstnavatele a minimálním vyměřovacím základem |
657,- |
734,- |
923,- |
8. Trest za zkrácený pracovní úvazek pro zaměstnance |
+ 364,- |
+ 432,- |
+ 608,- |
Poznámky k údajům:
2) Řádek 7. = rozdíl řádků 4. (min. výše zdravotního pojištění)a řádku 5. (zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem)
3) Řádek 8. = rozdíl řádků 6. (4,5 % povinné výše zdravotního pojištění zaměstnance) a řádku 7. (skutečná úhrada zdravotního pojištění)
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva