Zdeněk Zbořil: Dnes už je to všechno jinak

21.08.2016 21:40

Snad se to nikoho nedotkne, bude-li tato vzpomínka trochu osobní. Okolo letošního 48.výročí srpna 1968 se totiž dovídám o událostech, o kterých jsem si myslel, že nikdy nebyly, lidé vedou řeči o věcech, se kterými nemohli přijít do styku a vzpomínají na to, co neviděli a dokonce o tom neslyšeli od přímých svědků, ale od někoho, kdo vše viděl ze zadních řad historického divadla malých forem, kterým rok 1968 v Československé socialistické republice byl.

Zdeněk Zbořil: Dnes už je to všechno jinak
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zdeněk Zbořil

To, že se nových výkladů starých dějů zmocňují historici, kteří nemají žádnou osobní zkušenost s „osmašedesátým“, a dokonce ani s následujícími léty normalizace, by nám nemělo vadit. Tak to bylo a tak to bude všude tam, kam pronikla tradice starořímských Historiae nebo Annales. Horší je to se vzpomínáním pamětníků nebo historiků, kteří používají k sepsání „dějin“ jako důležitého pramene svého paměti a obohacují je často nedostatečně kriticky posouzeným a prostudovaným vzpomínáním jiných. A protože víme, stejně jako současný prezident Miloš Zeman, že paměť má s během let se objevující nejen svá bílá, ale i černá místa, je to s takovými vypravěči a jejich legendami zapeklité.

Josef Petráň, významný český historik a dlouholetý profesor Filosofické fakulty UK tvrdí, že autor této stati byl v roce 1968 předsedou ZO KSČ na Filosofické fakultě, ačkoli on sám, tehdy člen KSČ, musí vědět, že to byl profesor Zdeněk Stříbrný. Kdyby si alespoň zjistil, kolik mi bylo v té době let, nemohl by takovou pitomost za zády s autoritou University Karlovy napsat. Ale možná je to složitější. Události roku 1968 nebyly jenom bojem frakcí uvnitř KSČ a dokonce ani střetnutím „reformních a konzervativních“ komunistů, ale také vystoupením specifické nekomunistické opozice intelektuálů, studentů a „angažovaných nestraníků“. Byla to ale také krátkodechá příležitost pro zásadní odpůrce československého komunismu prohlásit veřejně, že v ČSSR jsou lidé, kteří KSČ a ostatní strany Národní fronty nepovažují za reprezentanty svých zájmů.

Tato skupina byla dost heterogenní, od sociálních demokratů po katolíky sociální a demokratické orientace, ale nikoli tak hysterická jako „reformní komunisté“, kteří v roce 1968 viděli svou příležitost, jak se zbavit svých dědičných hříchů. Možná se mýlím, ale dodnes, po půlstoletí, jsem nenašel zmínku o pokusu sociálních demokratů v červnu 1968 vystoupit ze svého stínu, kterým byla pro mnohé z nich vězení a koncentrační tábory. Stejně jako o studentech, kteří se ptali nikoli na o „reformu“ a „socialismus s lidskou tváří“ spíše „Jak dlouho ještě?“, což byla otázka po smyslu „vedoucí úlohy strany“, tehdy od 1960 oktrojované do „socialistické ústavy“. Proto je také zapomenuto, že proti Vaculíkově manifestu 2000 slov nebyli zaujati jen „konzervativní“ komunisté, ale také ti, kterým autorovo volání po „zakládání akčních výborů“ příliš připomínalo „Vítězný únor 1948“.

Veřejnost byla informována velmi omezeně

Až na výjimky se nevzpomínají tehdejší aktivity křesťansky orientované inteligence, mj. inspirované také zkušenostmi těch v padesátých letech pozavíraných a utiskovaných, kteří se s velkou obezřetností účastnili nebo alespoň komentovali „myšlenky Pražského jara“ . Jen několik evangelických duchovních bylo v té době veřejně známých a když skupina studentů litoměřického semináře, mezi nimi s dnešním kardinálem Dukou, navštívila jednu z mnoha bouřlivých studentských schůzí na FFUK, byla o tom veřejnost informována velmi omezeně.

První demonstrace proti invazi pěti armády, v noci z 20..na 21.srpna 1968 na Václavském náměstí a před budovou ÚV KSČ, na které jsem potkal tehdy ještě radikálního studenta Karla Kovandu, pozdějšího diplomata a předsedu RB OSN, je tak trochu zapomenuta, ale to snad dodnes nikomu nevadí. Její účastníci tam nebyli proto, aby vešli do dějin.

Měl jsem příležitost pobývat nejen v Praze a sbírat materiály, které byly dopravovány do Toronta G.H.Skillingovi (autorovi později vyd. Czechoslovakia´s Interrupted Revolution, 1974, dnes novodobými vykladači roku 1968 zavrhované), ale také projet v doprovodu německého spisovatele Christiana Geisslera od Prahy přes Liberec do Ostravy a odtud přes Brno pře jižní Čechy zpět do Prahy. A tyto osobní zážitky byla tak silné, že si je dnes už nedovolím těm, kteří nemohli poznat atmosféru oněch dní, ani vypravovat.

Aniž se dnes chci schovávat za nějakého velkého filosofa 20.století, přece jen si myslím, že mám právo o mnoha věcech, které byly a o kterých dnes mluvíme, pochybovat. Bez snahy poučovat a vyprávět, jak to bylo jinak, ale alespoň s malou nadějí, že nám ve věku wikipedie zůstal zbytek kritické skepse a s ní i trocha „zdravého rozumu“.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Absence historické paměti

15:22 Ivo Strejček: Absence historické paměti

Přestože oslavy konce II. světové války jsou již bezmála týden za námi, chci se k nim dnes ještě vrá…