Poslanecká sněmovna dnes projednávala v prvním čtení kontroverzní senátní návrh novely zákona o urychlení dopravních staveb, který byl bohužel hlasy vládní koalice prohlasován do druhého čtení.
Novela se tváří jako pokus o zjednodušení povolování důležitých staveb, avšak skrývá v sobě řadu rizik. V prvé řadě senátní návrh zhoršuje svou nekoncepčností současný stav a vnáší ještě větší zmatek do stavební legislativy, a to především v určení úřadu, který má ve věci rozhodovat. Okruh staveb, kterých se zákon týká, se rozšiřuje i o vodní a energetické stavby. Je zde tedy i reálná obava rozšíření možnosti vyvlastňování soukromých pozemků. Dále je zde pokus o obejití procesu posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA) jeho začleněním do jiných procesů, tím by však došlo k popření samotného smyslu procesu EIA.
Nejen, že je zde rozpor s ústavou ČR, ale jsou zde dále ohroženy i zájmy ochrany životního prostředí v důsledku omezení možnosti kvalitního posouzení vlivu staveb na životní prostředí. V neposlední řadě je zde i možný konflikt s legislativou EU, který může vyústit v potíže při čerpání dotací z fondů EU.
Největším paradoxem však zůstává, že zástupce ministerstva, které by mělo hájit zájmy ochrany životního prostředí, ministr Pavel Drobil, hlasoval proti těmto zájmům a rozporuplný senátní návrh podpořil dokonce i proti stanovisku vlastní vlády. Naskýtá se tedy otázka, jaké zájmy vlastně ministr životního prostředí hájí.
Václav Zemek, stínový ministr životního prostředí za ČSSD
Související:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz