Bohdalová: Čím míň peněz do školství půjde, tím víc bude bujet radikalismus

07.12.2011 12:45

Vystoupení na 32. schůzi PS PČR, dne 7. 12. 2011.

Bohdalová: Čím míň peněz do školství půjde, tím víc bude bujet radikalismus
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlasta Bohdalová

Dobré dopoledne, dámy a pánové, vážená vládo, vážená paní předsedkyně. Jsme ve fázi druhého čtení státního rozpočtu. Čeho se mé vystoupení bude týkat, je asi jasné. Je to kapitola 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Tento rozpočet byl velmi podrobně probrán na jednání výboru. Přijali jsme společné usnesení, které tady bude přečteno, ale mně nedá než abych se nad celým stavem a situací financování školství zamyslela.

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, paní poslankyně. Já vás opravdu nechci přerušovat, ale ve druhém čtení státního rozpočtu se nekoná obecná rozprava. Ve druhém čtení státního rozpočtu se koná pouze rozprava podrobná. Samozřejmě vám neberu možnost se vyjádřit a pokud předkládáte nějaký návrh, tak ho obšírně zdůvodnit. Jsme ale v podrobné rozpravě.

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Samozřejmě bych se chtěla potom přihlásit na závěr svého vystoupení k pozměňovacím návrhům, které se týkají právě kapitoly 333, rozpočtu Ministerstva školství, a chtěla bych to vysvětlit právě svým vystoupením

Jsme v současné době svědky a dnes tedy aktuálně toho, že učitelé hodinu stávkovali a mnozí lidé se ptají, proč, co je k tomu vlastně vede, nejsou nějací drzí a podobně. Já bych tady chtěla říci asi jedno. Chtěla bych se zamyslet nad školskými rozpočty, které proběhly zhruba od roku 2006. Součástí rozpočtu nejsou jenom peníze na mzdy učitelů a na mzdy nepedagogických pracovníků, ale součástí rozpočtu jsou i ostatní neinvestiční náklady do vzdělávání, tzv. "onivky" (?). Možná se vám zdá, že je to zdánlivě zanedbatelná a nic neříkající částka, ovšem je to částka, kterou státní rozpočet naplňuje ústavu, která říká, že stát má povinnost poskytovat žákům neplacené základní vzdělání. A právě z této částky se platí pomůcky, školení učitelů, cestovné. A od roku 2009 se z této částky platí také náhrady za nemoc.

Proč to tady říkám? V roce 2006 činil objem těchto peněz 1 mld. 600 tisíc ve státním rozpočtu. A částka navrhovaná pro letošek je něco málo přes 400 mil. Tedy za necelých pět let jsme z tohoto balíku odebrali tři čtvrtiny peněz. Někdo si řekne - šetřit se musí, ale mě tahle částka a právě tahle kapitola docela závažně mrzí, protože když přijdete speciálně na základní školy a podíváte se do skladu učebnic, kdy mají školy povinnost dávat žákům učebnice, zjistíte, že se učebnicový fond neobnovuje třeba deset, dvanáct let, protože na to prostě nejsou peníze. Když chtějí učitelé nějaké nové sešity nebo nové cvičné sešity pro děti, škola na to nemá, platí to rodiče. A tady je zase ten styčný bod, který mi vadí. My ubíráme v příštím roce nízkopříjmovým rodinám a vůbec rodinám peníze z rozpočtů navýšením DPH, zvýšením energií atd., ale samozřejmě na ně budeme přenášet náklady na vzdělání dětí již od základních škol. A to si myslím, že je velice nespravedlivé.

Znovu opakuji - za pět let se částka ve státním rozpočtu, která je určená na pomůcky, cestovné, další vzdělávání učitelů, snížila o 1 mld. 200 tisíc, z 1 mld. 600 tisíc na 400 tisíc.(???) Já si myslím, že je to naprosto nehorázné.

No a co se týče samozřejmě další rozpočtované částky, to jsou ony mzdy pedagogických pracovníků. Mzdy pedagogických pracovníků byly velice ohlašovány, jak budou zvednuty v rozpočtu na rok 2011 o 2 mld., v rozpočtu na rok 2012 o 4 mld. Podstatné je to, že státní rozpočet na toto navýšení nemá, ale má je ušetřit ministr školství a má je vzít z dalších kapitol Ministerstva školství, což se mu tedy podařilo, ale zase na úkor ostatních částek. Pravda, pan ministr nám říká, jak velice šetří, šetří tak, že třeba za 90 mil. si pronajme právní služby, i když má právní oddělení na ministerstvu. Dal zakázku, která se týká plošných testů, zpracovávat ve výši 300 mil. školní inspekci, potom dojde ke zrušení přímo řízených organizací ministerstvem za účelem šetření a najednou se zjišťuje, že v jedné rušené přímo řízené organizaci se teď na konci roku vypisují soutěže, výběrová řízení za desítky miliónů na notebooky. Přijde mi, že je to velmi groteskní a je to Kocourkov.

Proto se tedy znovu vracím k tomu, co se dnes stalo, abychom věděli, že kantoři sice "přidáno" dostanou, ale bude zrušen tzv. věkový automat. To znamená, že bude záležet pouze na řediteli školy, do jaké skupiny učitele zařadí, ať mladého nebo zkušeného. Nechci ubližovat našim ředitelům, že budou posuzovat podle toho, jestli se jim některý učitel líbí víc nebo míň, jestli za ním častěji přijde do ředitelny nebo ne, ale já mám jiný strach. Až se opět sníží rozpočty, tak ten ředitel, který bude mít jasně stanovené tarify, ale nebude podle věkového automatu moci přidělovat podle zkušenosti učitelům peníze, tak řekne: no nemám peníze, tak dám všechny na základ. A může se stát, že místo slibovaného navýšení učitelé dostanou úplné základy.

Další věc, která je podle mě nebezpečná - a to už je k tomu druhému čtení - to je ten závazný průřezový ukazatel, který se týká mezd pedagogických a nepedagogických pracovníků. V minulém roce byl do rozpočtu na rok 2011 nešťastně rozdělen a dělá to školám velmi velké problémy. Myslím, že to nevíme jenom my, opoziční poslanci, ale ví to i koaliční poslanci, protože se s řediteli, zástupci krajů a zřizovatelů setkávají. Takže já bych se ráda připojila k tomu, abychom tento průřezový ukazatel zrušili, aby opět byla jedna částka na mzdy pedagogických i nepedagogických pracovníků a přihlašuji se znovu ještě k tomu návrhu, který zazněl ze školského výboru.

Na závěr chci říct ještě jednu věc. Často se teď objevuje v tisku, že tu nějaká skupina byla velice radikální, chovala se velmi špatně, násilně, někoho napadla. A já mám takový strach - možná, že je to strach staré ženy - ale já mám takový strach z toho, že čím méně budeme dávat peněz do vzdělání, do základního vzdělání, předškolního vzdělání, tím méně budeme mít vzdělané lidi a tím více budou mít šanci takoví ti radikální různobarevní lidé, kteří vystoupí a lacinými hesly před nimi budou něco vykřikovat a jsou schopní takový méně vzdělaný dav zmanipulovat. A toho se strašně moc bojím, když budeme podceňovat situaci, která je v českém vzdělávacím systému. Děkuji za pozornost.

Dále čtěte:
Bohdalová (ČSSD): Ta poslední kapka...
Další podivné studium: Karikatura diplomky ministra školství

##PROFIL 112##

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kovářík (ODS): Praha obdržela od státu finance na provoz služeb dětských skupin

22:01 Kovářík (ODS): Praha obdržela od státu finance na provoz služeb dětských skupin

Ministerstvo práce a sociálních věcí poskytlo hlavnímu městu Praze 30,3 milionů korun na fungování s…