Kraus (ČSSD): Hulinský představil nejspíše svou koncepci sportu

12.10.2013 16:31

Tento týden představil Petr Hulinský (ČSSD) sport v pojetí ČSSD, vzápětí na jeho vystoupení kriticky reagoval Petr Jančura (Hnutí pro sport a zdraví). V rozhovoru pro Prvnizpravy.cz i Michal Kraus (ČSSD) zpochybnil vystoupení Petra Hulinského.

Kraus (ČSSD): Hulinský představil nejspíše svou koncepci sportu
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

PZ: V současnosti jste členem ústředního výboru. Co si myslíte o programu ČSSD pro sport, jak ho představil Petr Hulinský a následně kritizoval Petr Jančura (Hnutí pro sport a zdraví)?

Ač velmi nerad, musím reagovat na článek pana Petra Jančury z Hnutí pro sport a zdraví pod názvem Šílenosti z dílny ČSSD. Ne snad proto, že by ve svém článku neměl v převážné většině argumentů pravdu, ale proto, že výroky stínového ministra sportu za ČSSD nejsou z dílny ČSSD. Petr Hulinský zřejmě vyjadřoval své osobní názory, které jsou však na hony vzdáleny výstupům odborného zázemí ČSSD.

PZ: Takže výroky Petra Hulinského překvapily i Vás? Jaká je tedy představa ČSSD o sportu?

Musím konstatovat, že mne jeho výroky rovněž velmi překvapily a nabídl jsem mu, že jej uvedu do obrazu. Sdělil mi, že nemá čas a za tím, co je v médiích, si stojí…

V ČSSD již více než patnáct let pracuje odborná komise pro sport, v níž pracovali a pracují velmi významní zástupci tělovýchovného hnutí (ČOV počínaje a ČUS - dříve ČSTV, jeho jednotlivými sportovními svazy a Sokolem - konče), zástupci státní či veřejné správy v oblasti sportu a vzdělávání i vysokoškolští pedagogové ze sportovních fakult našich vysokých škol.

Koncepce strategie podpory a rozvoje sportu v ČR, která byla poprvé zpracována pro volební kampaň již v roce 1998, se postupně upravovala, modernizovala a zdokonalovala. V roce 2010 se stala základem tzv. Oranžové knihy sportu a v roce 2013 byla upravena jako výstup pro tyto parlamentní volby, schválena členy komise a odsouhlasena vedením ČSSD. 

Bohužel nic z toho, co pravil Petr Hulinský na tiskové konferenci, ve schválené koncepci není.

PZ: Co tedy ve Strategii rozvoje sportu v ČR do roku 2025 mimo jiné je?

Cílovým stavem objemu finančních prostředků na sport v roce 2025 je dosažení stejného podílu výdajů na sport jako na Slovensku, tj. 0,4 % HDP, tedy cca 12 mld. Kč. Výchozím stavem v roce 2014 by měla být částka cca o 1 mld. Kč vyšší než v letošním rozpočtu s předpokládaným znovuzapojením Sazky do financování sportu v přislíbené výši cca 200 mil. Kč, tedy dohromady zhruba 5 mld. Kč, a to nikoli navýšením, ale restrukturalizací některých výdajů v rámci stávajícího návrhu státního rozpočtu. 

Hulinským navrhované 3 mld. by byly návratem k roku 2010, kdy byl objem prostředků vůbec nejnižší za posledních 25 let, a navíc sport byl příjemcem zdrojů ze Sazky a loterií, což v roce 2014 prakticky nebude. V letošním roce se ve státním rozpočtu výdaje na sport blíží už opět 4 mld. Jednalo by se tedy o pořádný krok vzad, nikoli vpřed.

Současně by vláda měla začít připravovat legislativní kroky zabezpečující systematické zvyšování výdajů na sport z centrální úrovně, ale i z úrovně krajů a municipalit tak, aby vstoupily v platnost nejpozději v roce 2016. Mělo by se jednat např. o Zákon o financování sportu a novely Zákona o sportu, Loterijního zákona, Zákona o rozpočtových pravidlech, Zákona o financování obcí a krajů, daňových zákonů apod.

PZ: Jakým postupem chcete dosáhnout výše uvedených financí pro sport? Je nutné ministerstvo sportu?

Z hlediska potřeby zajištění a splnění definovaných priorit rozvoje sportu ve stanoveném časovém horizontu se současná politika státu, ale i způsob zabezpečení podpory sportu a tělesných aktivit občanů jeví jako silně nedostatečné, podhodnocené a nesystémové.

Současný stav, kdy je kompetenčně problematika sportu svěřena Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, kde se jí věnuje cca 8 nebo 9 lidí, nedává dostatečné záruky systémového řešení a tím i naplnění jeho oprávněného společenského významu.

Zejména zkušenosti ze zahraničí, ale i každodenní praxe ukazují, že zastřešujícím článkem státní péče o sport musí být ústřední orgán státní správy se samostatným rozpočtem, zabezpečující výkonnou funkci státu a následná odpovídající struktura státní správy na úrovni krajů, měst a obcí, spolupracující s občanskými sdruženími, která jsou nositeli sportovní autority s podstatně významnějším vlivem, než je tomu v současné době.

PZ: Tedy nikoli ministr bez ministerstva, ale naopak orgán státní správy, v jehož čele nemusí v žádném případě stát nutně ministr.

Faktem ale zůstává, že ministerstvo se jako zastřešující orgán státní správy jeví jako nejčistší řešení. Strategie ČSSD předkládá celkem čtyři varianty, všechny vycházejí z větší či menší restrukturalizace současné státní správy a delimitací agend z řady ministerstev včetně zaměstnanců bez navýšení celkového počtu státních úředníků ani celkových výdajů státní správy. Takové řešení ovšem vyžaduje podrobnou novelu zejména tzv. kompetenčního zákona, jehož novela by mohla platit nejdříve k 1. 1. 2015.

PZ: Má ČSSD v programu péči o bývalé olympijské medailisty, nějaký sociální program?

Problematika péče o bývalé olympijské medailisty v strategii ČSSD explicitně není, protože ČSSD vychází z toho, že se jedná o agendu, spadající do výlučné kompetence ČOV. Pochopitelně by stát měl při optimalizaci příspěvku na činnost ČOV ze státního rozpočtu tuto problematiku zohlednit.

Vláda ČSSD již v roce 2005 tuto problematiku ve spolupráci s tehdejším vedení ČOV připravila k realizaci, bohužel po volbách v roce 2006 s nástupem pravicové vlády v čele s ODS se nakonec tento projekt nerealizoval. Tehdy se předpokládal roční příspěvek státu ve výši kolem 10 miliónů Kč s tím, že zbytek by financoval ČOV.

PZ: Z toho tedy vyplývá, že i tuto problematiku je ČSSD ve spolupráci s ČOV připravena opět řešit?

Samozřejmě za předpokladu, že sociální příspěvek bývalým držitelům olympijských medailí by nebyl plošný, ale odvíjel by se od momentální sociální a také zdravotní situace každého bývalého sportovce. 

Součástí sociálního programu ČOV by měla být rovněž přednostní a hrazená zdravotní péče např. v ÚVN, v nemocnici Na Bulovce apod. a také alespoň třítýdenní lázeňské pobyty jednou za rok ve vybraných lázních, například Toušeni nebo Třeboni a podobně, opět s odstupňovaným příspěvkem na pobyt a léčbu.

ČSSD rozhodně neuvažuje o zavedení plošné měsíční renty 20 tis. Kč měsíčně pro každého medailistu. Náklady na takovou rentu by se mohly pohybovat ročně až kolem 100 mil. Kč ročně, což je částka blížící se celkovým ročním výdajům celého ČOV.

PZ: Co můžete závěrem říct k programu ČSSD v oblasti sportu?

Mohu tedy s klidným srdcem konstatovat, že v dílně ČSSD nevznikají v oblasti podpory rozvoje sportu žádné šílenosti a navíc, že ČSSD jako jediná politická strana v době, kdy měla vládní odpovědnost, prokazatelně realizovala řadu kroků, které byly ve prospěch rozvoje sportu, a to na všech úrovních.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…