Palša (NS-LEV21): Státní maturita - musí mít svou vážnost

13.10.2012 15:51

V prvé řadě je nutno říci, že státní maturita má smysl – jde přece jen o zkoušku dospělosti a měla by mít stabilní, pro všechny stejnou úroveň. V řadě druhé je třeba podotknout, že státní maturita v podobě, jak ji připravila současná vláda zklamala, ba lze spíše říci, dopadla totálním fiaskem.

Palša (NS-LEV21): Státní maturita - musí mít svou vážnost
Foto: Archiv
Popisek: NS - LEV 21

Již to, že maturita byla rozdělena do dvou různých úrovní obtížnosti, byl zásadní problém. Maturita, bráno z historického hlediska, byl vždy typ zkoušky, který dokazoval určitý potenciál, ať již znalostí či vůle učit se, přinášela obraz absolventa a jeho připravenost buď pro další studium či pro výkon povolání. Z maturity se bohužel stal v posledních letech pouze paskvil, který mohl získat v podstatě kdokoli, ať již na učňovském učilišti či na gymnáziu, každopádně na každé škole s absolutně odlišným druhem, či lépe řečeno kvantem znalostí.

 Státní maturita, jak ji uvedla současná vláda, měla více zásadních problémů – absolutní nevysvětlení veřejnosti, oč se jedná a zmatek z toho plynoucí, nedostatečná koordinace a chaos při přípravě maturity samotné a když si prostuduji náklady na samotnou přípravu, nemohu se ubránit dojmu, že přechod na státní maturity byl hlavně pobídkou pro spřátelené firmy či podnikatele, kteří byli vybráni tehdejšími vládními představiteli. Přitom již z názvu vyplývá, že organizaci státních maturit by měl zajišťovat stát a ne soukromé firmy najaté ministerstvem školství za stamiliony korun. Celá tato taškařice totiž stála daňové poplatníky více než 1 miliardu korun, přičemž nesplnila ani jeden ze svých vytyčených cílů, kterými bylo nahradit přijímací zkoušku na VŠ a zvýšit objektivitu a srovnatelnost maturitní zkoušky jako celku.

 Nejvyšší kontrolní úřad zjistil při své kontrole, že státní maturita je neefektivní a kvůli nevypracované koncepci jsou její výsledky nesrovnatelné. Smlouvy jsou sepsány tak, aby v pozdějších letech generovaly další náklady. Dle mého názoru byla tato koncepce nejen neefektivní, ale i podezřele nehospodárná.

 Státní maturita by v České republice měla být zavedena, ovšem za jasně daných pravidel a v neposlední řadě by měla vláda věnovat veliký prostor vysvětlení veřejnosti. Je to jedna z mála možností jak srovnat střední školství, najít v něm nedostatky a jejich odstraněním zkvalitnit a zpříjemnit vzdělávání našim mladým spoluobčanům.

V zásadě je jedno, zda se maturita bude skládat ze dvou či ze tří povinných předmětů a dvou či tří nepovinných, hlavní je, aby na všech školách, kterých se státní maturita bude v budoucnu týkat, bylo dosaženo stejného stupně obtížnosti a aby maturita byla veskrze objektivní. A hlavně, aby si maturita získala zpět svou vážnost a prestiž, jak tomu bylo kdysi.

RNDr. Stanislav Palša, místopředseda NS-LEV 21 Kandidát do senátu za Břeclavsko

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: NS - LEV 21

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vítová (ANS): Záměrné matení pojmů levice a pravice

4:32 Vítová (ANS): Záměrné matení pojmů levice a pravice

V současné době dochází k záměrnému matení pojmů. A aby lidé už vůbec nevěděli, jak se mají orientov…