Hejtman Chovanec: K dobré finanční kondici kraje pomohla i centralizace nákupů

16.08.2012 19:36

Sociální demokracie přebírala po krajských volbách v roce 2008 Plzeňský kraj a bez dluhů. Bez dluhů ho za dva měsíce bude také moci předat svým případným nástupcům. Podle hejtmana Milana Chovance se kraji podařilo významně ušetřit například i díky centralizaci nákupů. Za krok správným směrem považuje i vypsání veřejné soutěže na provozování železniční dopravy. To by mělo přinést vyšší kvalitu za stejnou, či nižší cenu.

Hejtman Chovanec: K dobré finanční kondici kraje pomohla i centralizace nákupů
Foto: Plzeňský kraj
Popisek: Ministr vnitra Milan Chovanec

V čele Plzeňského kraje působí Milan Chovanec polovinu funkčního období, v té úvodní byl prvním náměstkem předchozí hejtmanky Milady Emmerové pro oblasti ekonomika a majetek. Zároveň je v ČSSD stínovým ministrem dopravy, a tak o to více sledoval v uplynulých týdnech dění v resortu kolem centrálního registru vozidel.

Pane hejtmane, kolem centrálního registru vozidel už bylo řečeno a napsáno mnohé. Jak jste dění kolem něj vnímal vy pohledem stínového ministra dopravy?

Tvrdím, že ministerstvo selhalo především v tom, že u tak složitého systému nebyla provedena zkouška. Považuji výše uvedené za zásadní pochybení při takto složité věci, kdy je registrováno sedm a půl milionu vozidel. Není přece možné ze dne na den pustit do ostrého provozu nevyzkoušený systém. V současné době se jeví, že registr sice funguje, ale je pomalejší než ten starý. Pokud si pořizujeme něco nového, bývá zvykem, že si kupujeme vyšší kvalitu. To se tady pravděpodobně nestalo.

Nemůže menší rychlost souviset s tím, že se obsluha se systémem ještě patřičně nesžila?

Naprosto nesouhlasím s panem ministrem Dobešem. Hledá vinu všude jinde než u sebe. Naposledy ji hledal u úředníků, o kterých říká, že ještě nejsou se systémem dostatečně seznámeni, a proto je systém pomalý. Když se s těmi lidmi bavím, tak si nejvíce stěžují na odezvu systému. Tedy na zpětnou reakci na jimi vložený dotaz. Ta přichází v řádu minut, místo aby šlo o sekundy. Výhoda nového systému měla spočívat v tom, že měl komunikovat se všemi základními registry, včetně registrů Schengenského prostoru. To, že tato primární funkce nefunguje, znamená, že úředníci musejí vpisovat některé záznamy dál postaru, tedy ručně. Namísto kompletní digitalizace tak vše probíhá dál v papírové podobě.

Měl podle vás za nezvládnutý přechod na nový systém centrálního registru vozidel převzít ministr Pavel Dobeš zodpovědnost a odstoupit?

Já myslím, že zmíněný problém je natolik velký, že by pan ministr měl zvážit osobní zodpovědnost. Bylo by však lépe, kdyby pan ministr Dobeš nejprve odstranil problémy v registru a pak třeba odcházel. Odchodem ministra se totiž registr určitě ze dne na den nezlepší. Politická zodpovědnost tam určitě je. Ale je otázka, jestli končí u pana ministra, nebo u jeho náměstků. To si ale musí vyříkat vládní koalice. Zvláštní přitom je, že Pavla Dobeše nechce ve vládě především předsedkyně jeho strany, paní Peake. V klasických stranách to je tak, že pokud se vedení strany rozhodne, že prohřešky jejich ministra jsou velké, tak z vlády odchází.  

V resortu dopravy však není jediným problémem registr vozidel. Panují obavy z nečerpání evropských prostředků. Které kroky jsou momentálně v resortu nejdůležitější?

Hlavním úkolem ministerstva dopravy je dočerpat evropské prostředky, které má přiděleny a dočerpat je tak, abychom je nemuseli za rok, za dva nebo za pět vracet. Reálná obava, že by ministerstvo dopravy mohlo nedočerpat až 15 miliard korun, však opravdu existuje. Druhý problém, který může vznikat, jsou následné kontroly. Na chodbách ministerstva se potichu šušká, že bychom mohli vracet až 60 miliard. Jsem přesvědčen, že se jedná o natolik zásadní téma, že by se jím měl zajímat každý, kdo se v rezortu dopravy pohybuje.

Co resort tíží kromě problémů s čerpáním evropských dotací?

Co mě třeba děsí, je rekonstrukce D1, kde se neustále přeprojektovává. Otázka je, kdy se doprojektuje, jestli se vůbec doprojektuje a kdy oprava vůbec začne. S tím souvisí i to, zda vinou těchto neustálých změn projektu vůbec ustojíme zúčtování finančních prostředků proti požadavkům Evropské komise tak, jak jsou nastaveny.

Je potřeba, aby se někdo podíval i na smlouvy z minulých let, o kterých mluvil pan ministr Dobeš. Jsou to, alespoň podle jeho tvrzení, smlouvy bez konkrétního vymezení předmětu činnosti, bez věcného závazku plnění. Je to například nevypověditelná smlouva na 13 milionů korun bez toho, aby firma cokoli dělala. Situace, kdy namísto okamžitého ukončení smluvního vztahu má firma implementovat registr, a to jen proto, aby se vyčerpal finanční obnos, mi přijde hodně zvláštní. Samozřejmě tam jsou i další věci. Aktuální je například situace ve společnosti Cargo, která se dostává do ekonomických problémů, a tak dále.

Za dva měsíce bude sociální demokracie obhajovat vítězství v krajských volbách. S jakou čtyřletou vizitkou předstoupíte před voliče ve vámi vedeném kraji?

Plzeňský kraj je jediný kraj, který do současné doby nemá žádný úvěr, to znamená, že budeme předávat v době voleb kraj v poměrně slušné finanční kondici. Povedlo se v rámci centralizace některých nákupů významně ušetřit, naposledy při nákupu energií, která kumulativně dosáhla úspory přes 30 milionů korun. Také se podařilo ušetřit i centralizací Správ údržby silnic, a to jak při zadávání veřejných zakázek, tak snížením počtu zaměstnanců.

Připravili jsme jako jedni z prvních v republice veřejnou soutěž na část železniční dopravy. Projekt je de facto schválen a v současné době je umístěn na úřední desce. V rámci evropského práva je totiž povinnost tento záměr rok inzerovat v rámci evropských věstníků. Pokud to naši nástupci nezruší, tak je reálné, aby v Plzeňském kraji na zhruba jedné třetině tratí od roku 2015 jezdil dopravce, který bude pro tyto tratě vysoutěžen. Zjistíme na trhu, jak si stojí České dráhy, které v současné době uvedenou službu poskytují. Zda uhájí svou pozici, nebo zda ze soutěže vzejde jiný poskytovatel. Cílem je přinést vyšší kvalitu za buď stejné, nebo nižší peníze.

Co vám naopak voliči a především politická konkurence budou moci vyčíst?

Nedaří se nám snížit ztráty nemocnic. Dál jednáme s pojišťovnami, protože úhrady, které dostávají krajské nemocnice a speciálně nemocnice Plzeňského kraje jsou hluboko pod průměrem toho, co dostávají nemocnice jiné. Je to nastaveno z jakýchsi historických důvodů. Dnes v nich tvoří téměř 70 procent nákladů mzdy. I v nemocnicích se snažíme šetřit, přešli jsme k centralizaci nákupu léčiv a dalšího zdravotnického materiálu, ale bez zvýšení příjmů od pojišťoven není šance dostat krajské nemocnice do kladných čísel.

Jak to v Plzeňském kraji vypadá s čerpáním evropských dotací?

Naši předchůdci byli nejhůře čerpajícím krajem, co se týká evropských prostředků. Naší snahou bylo využívat je lépe. Samozřejmě jsme se potýkali s řadou problémů z minulé doby a do dneška se s nimi potýkáme. Výtky k rozdělování evropských peněz za minulé Rady byly jak ze strany NKÚ, tak ze strany ministerstva financí. Zodpovědně musím říct, že politika vlády nás za poslední čtyři roky stála zhruba jednu miliardu korun. Ať už bude v kraji vládnout v příštím období kdokoli, tak pravděpodobnost, že si bude muset vzít úvěr na předfinancování evropských projektů, je velmi vysoká.

To znamená ne si půjčovat na podstatu, na 15 procent povinného kofinancování, ale na  předfinancování evropských peněz. Je totiž povinností investora financovat projekt a teprve následně dostává peníze zpátky. Pokud uspějeme ve volbách, tak si nadále nechceme půjčovat a de facto projídat budoucnost toho kraje. Na rozvojové projekty, kde je významný podíl evropských prostředků, bude však překlenovací úvěr na předfinancování, nutností.

Z vašich slov lze cítit, že nejste úplně přesvědčen o vítězství sociální demokracie v blížících se volbách ve vašem kraji.

Ale vůbec ne, to tak není. O vítězství pochopitelně usilujeme. Člověk má ale k politice přistupovat s určitou pokorou. Nabubřelé výkřiky, že je to jisté, že vyhrajeme a podobně, to já neuznávám. Pana Pospíšila z ODS, ani pana Čížka, který kandiduje za TOP 09, se rozhodně nebojíme. Uspět chceme. Jen nemám rád velikášská slova o tom, že to má někdo jisté. Tak to není. Na druhou stranu, v případě našeho neúspěchu, jsme připraveni předat kraj se srovnanými účty a v dobré kondici.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

18:34 „Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

Vyjadřování Víta Rakušana k migračnímu paktu, který inicioval a v Bruselu dohodl, působí podle lídra…