Hrajte si, co chcete, ale za svoje. Umělci z Brna dostali silný vzkaz z ANO

30.05.2018 8:44

ROZHOVOR Poslanec a pražský zastupitel Patrik Nacher s největší pravděpodobností povede pražskou kandidátku hnutí ANO do podzimních komunálních voleb. Při příležitosti křtu jeho nové publikace na téma politické korektnosti „Šílenosti doby korektní“ se ParlamentníListy.cz Nachera zeptaly, co si myslí o dramatické akci, která se seběhla v Brně minulý víkend. Kontroverzní představení v divadle Husa na provázku, ve kterém Ježíš znásilňuje muslimku, tam totiž přerušili aktivisté z hnutí Slušní lidé.

Hrajte si, co chcete, ale za svoje. Umělci z Brna dostali silný vzkaz z ANO
Foto: Hans Štembera
Popisek: Patrik Nacher

Provokativní hra Naše násilí, vaše násilí chorvatského režiséra Olivera Frljiče si v mediálním prostředí vydobyla značnou pozornost. Média se jí nejprve zabývala vzhledem ke kontroverzní scéně hry, ve které Ježíš znásilňuje muslimku. Aktuálně Frljičova hra přitáhla pozornost kvůli tomu, co se během minulého víkendu seběhlo při jejím představení v brněnském divadle Husa na provázku. Krátce po začátku hry totiž představení přerušili aktivisté ze spolku Slušní lidé, kteří mají dle některých zpráv blízko ke krajní, radikální pravici. ParlamentníListy.cz se poslance Patrika Nachera, který aktuálně vydal publikaci o politické korektnosti v naší době, ptaly, co si myslí o akci, která vzbudila emoce nejednoho internetového diskutéra.     

Anketa

Ohrožuje Okamurova SPD českou demokracii?

6%
94%
hlasovalo: 13663 lidí

Co říkáte na víkendovou akci v Brně? Došlo tam k přerušení představení velmi ostře politicky nekorektní hry Naše násilí, vaše násilí ze strany tak trochu bizarně působící skupiny Slušní lidé. Působilo to poněkud absurdně. Jaký z toho máte pocit?

Rozdělil bych to na dvě úrovně. V té první úrovni já jako kovaný liberál ctím naprostou svobodu slova, svobodu vyjadřování a uměleckého ztvárnění dvojnásob. Tam ať po sobě třeba nazí běhají, obcují v přímém přenosu.

Jenže je tu i druhá úroveň, která s tou první samozřejmě souvisí, a ta je o tom, že pokud se zkrátka jedná o něco velmi kontroverzního a třeba i společensky méně přijatelného, tak mám problém s tím, aby se na tom podíleli daňoví poplatníci a aby to bylo de facto z jejich peněz.

Jinými slovy, nechť je zachována umělecká svoboda co možná nejširší. Zároveň ale nechť ti tvůrci si to hradí takzvaně „ze svého“.

Kde jsou ale ty hranice? Říkáte, že si divadelníci mohou hrát, co chtějí. Mají na druhé straně odpůrci hry právo tam demonstrovat způsobem, který ukázali právě v Brně?

Tak hranice samozřejmě někde jsou. Já jen říkám, že osobně mám ty hranice z hlediska nějaké svobody uměleckého projevu velmi široké. Pro mě po tom onou hranicí je i to, z čích peněz je to představení hrazeno.

Divadla v Česku jsou z peněz daňových poplatníků hrazena běžně...

Ani to pro mě není žádná omluva.

Proč?

Já jsem přesně z tohoto důvodu nehlasoval třeba pro granty pro spolek Auto*Mat v Praze, a to ze stejného důvodu. Sám jako člověk, který 12 let šíří finanční gramotnost, dělá přednášky a podobně, tak to dělám bez jediné koruny od státu, grantů a podobně. A to dělám osvětu. Tady je to tak, v případě Auto*Matu, že jsem kromě osvěty zaznamenal i nějaké souzení nebo hodnocení lidí, kteří jezdí auty. Osobně nevidím důvod, proč by si daňový poplatník měl platit někoho, kdo mu řekne, že je třeba líný a že hyzdí město. To už představuje nějaký názor a s pouhou osvětou to nemá nic společného.

A takhle zeširoka to popisuji zcela záměrně. Nechť si hrají v tom divadle skoro co chtějí, nějaké hranice to samozřejmě mít musí, o tom žádná. Ale je těžko akceptovatelné, že se na tom podílejí daňoví poplatníci. Kdyby si to dělali za své, vybírali si tam nějaké vstupné, pak je to v pořádku. Na druhé straně je ale v pořádku i nějaká forma protestů. S tím já nemám problém. Otázka je, jestli ta forma protestu má přerůst v to, že se fyzicky zablokuje ta hra, nebo že už bylo blízko k nějakému fyzickému násilí. To si myslím, že k tomu nepatří.

Vaše nová kniha nese titul Šílenosti doby korektní. Já bych se toho názvu teď trochu chytl. Myslíte, že žijeme ve svým způsobem šílené době? Když se podíváme na tu bizarní událost v brněnském divadle... tedy na bijce z posiloven s potiskem „slušní lidé“ na modrých tričkách – stojící proti svlečeným divadelníkům…

Přijde mi, že pomyslné hranice překračujeme v mnoha ohledech, tedy pomyslné standardní nebo normální stavy určitých věcí. Právě proto to popisuji v té knize, a co se týče toho názvu, chtěl jsem zvolit co nejkratší. Zvolil jsem proto i ten, který vlastně popsal i obsah té knihy. A jsou to právě šílenosti, protože tady se bavíme o šílenostech. I to Brno můžeme z určitého úhlu pohledu považovat vlastně za šílenost. Ale říkám – můj úhel pohledu je, že kdyby si to jako hráli za svoje, tak je to v pořádku. To, že to hrají za peníze daňových poplatníků, tomu pro mě ale dává jiný kontext, tedy alespoň pro mě.

Dnes žijeme v době, kdy se korektností všichni zaštiťují, Politická korektnost znamená, že se de facto některé věci nesmějí říkat. Možná se dožijeme doby, kdy si ty věci nebudeme moct ani myslet.

reklama

autor: Jonáš Kříž

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Opravdu chtějí Fialovi voliči tak „masivní podporu válce“? Je zde pochybnost

17:30 Opravdu chtějí Fialovi voliči tak „masivní podporu válce“? Je zde pochybnost

„Česká republika, ale postupně i další země, jsou zatahovány do konfliktu na Ukrajině,“ říká předsed…