Kandidátka na hejtmanku: ANO je vetřelec, který se tradičním stranám nehodí do krámu

24.07.2016 9:12

Doposud nebyla vytvořena koncepce zdravotnictví, resort školství nebyl obsazen příliš kompetentní radní a mohlo být více využíváno možností čerpat peníze z dotačních titulů. Navíc je tu i veřejná zakázka na dopravní obslužnost, která je stále nedořešena. Tak hodnotí Jitka Volfová (ANO) stávající vedení kraje. Zaměřit by se chtěla nejen na rozvoj krajských nemocnic, nýbrž i na investice do kvality silnic a snížení zadluženosti kraje. Vyjádřila se také k problémům při sestavování kandidátky v kraji. Ale i k řadě dalších témat.

Kandidátka na hejtmanku: ANO je vetřelec, který se tradičním stranám nehodí do krámu
Foto: archiv kandidátky
Popisek: Jitka Volfová

Z kandidátky ANO do podzimních voleb v Libereckém kraji odstoupilo už několik lidí. Vadí jim osobnosti na předních místech i směr, kterým se hnutí v regionu ubírá. Co vy na to? Neobáváte se, že to stranu jako celek může ve volbách poškodit?

Jestli někdo setrvá na kandidátní listině nebo ne, záleží jen a jen na něm a není to nic neobvyklého, že se i po schválení na kandidátkách měnili lidé nebo se posouvali v pořadí. Důležité je, že je kandidátka schválená celostátním výborem a já mám za sebou skvělý tým lidí, kteří za mnou stojí.  Každý, kdo odchází, protože se třeba neprosadil, jak si představoval, pak uvádí nějaký důvod a řeči a novém směru jsou nejčastější výmluvou. Ne, hnutí ANO jde pořád cestou selského rozumu a pracovitých a schopných lidí, kteří něco dokázali. Na tom se u nás v Libereckém kraji určitě nic nemění.

Bohužel v řadě měst, včetně těch největších jako jsou Praha, Brno, Ostrava, kde se ANO dostalo do vedení radnice, se členové hnutí po volbách rozhádali mezi sebou a následně se jim rozpadly koalice. Jak tomu budete chtít případně předejít? Snažíte se nyní situaci uvnitř strany nějak řešit, stabilizovat?

Co vím z doslechu, může být problém i v tom, že lidi z ANO prostě nechtějí jen tak naskočit do nastaveného systému. Jsme vetřelec, který se tradičním stranám nehodí do krámu. Ti lidé na radnicích byli zvyklí podivně kšeftovat a najednou k tomu nemají parťáka, který by jim kryl záda. To pak občas nějaká ta koalice nevydrží. Pokud ale vím, zrovna Praha, Brno, i Ostrava dál fungují, naši lidi našli cestu, aby velká města měla stabilní vládu, a naši primátoři tam odvádějí skvělou práci. Neumím říct dopředu, že nás čekají lehké časy, co ale vím, že jako většina mých kolegů nikdy neuhnu ze svých zásad.

V šesti ze třinácti krajů vedou kandidátku ANO ženy. Věříte, že mohou vnést do řízení krajů pozitivní změnu? V čem konkrétně?

Nevím, jestli je to o ženách nebo mužích, spíš je to o kvalitě lidí. Ale jak jsem měla možnost vypozorovat na pár volebních setkáních, naše dámy jsou opravdu osobnosti. A to víte, že ženy jsou schopny politiku zjemnit, dokáží být často většími diplomaty, dokáží usměrnit politickou kulturu. Takže jsem ráda, že je nás tolik.

Proč jste se rozhodla kandidovat vy sama? Čemu byste se chtěla v krajském zastupitelstvu věnovat a co konkrétně prosadit?

Do politiky jsem nechtěla vstupovat dřív, než vychovám děti a nasbírám pracovní zkušenosti. Profesionální politik by měl mít zkušenosti i z praxe. Veřejné zakázky, příprava investic, nakládáním s majetkem, veřejná správa, to všechno jsem si vyzkoušela. A tak jsem až před dvěma roky vstoupila do komunální politiky jako zastupitelka v České Lípě. Naučila jsem se tam, že je to hodně o komunikaci s lidmi, být s nimi pořád v kontaktu.

A co bych chtěla prosadit? Hodně důležitá je kvalita silnic. Náš region má sice jako jeden z mála dobré spojení s Prahou, ale musíme dobudovat nedotažené obchvaty a mnohde zlepšit kvalitu dopravní obslužnosti. Další velký úkol, vylepšovat podmínky pro pacienty i lékaře v nemocnicích, které vlastní kraj, a nastavit spolupráci i s ostatními zdravotnickými zařízeními v kraji, aby systém zdravotnictví byl koordinován. Prioritou je rozvoj krajských nemocnic. Proto mám ve svém týmu zkušené odborníky a jsme schopni vypracovat koncepci zdravotnictví pro náš region. Musíme dál rozvíjet páteřní síť nemocnic s přístrojovým vybavením na vysoké úrovni tak, aby se dostalo každému kvalitního a včasného ošetření. Na to všechno, ale musíme mít peníze, takže je potřeba správě investovat a nedopustit další zadlužování Libereckého kraje.

Původní profesí jste ekonomka.  Máte nějaký recept na snížení miliardového dluhu kraje? Kde by se podle vás dalo ušetřit?

Několik možností se nabízí. Současné vedení kraje dluh částečně snížilo, ale je to mimo jiné zásluhou procentuálního zvýšení podílu krajů na výnosu z DPH, a to z 7,86 na 8,92 % v rámci rozpočtového určení daní, ke kterému mohlo dojít i s ohledem na kvalitní hospodaření státu. Vyšší výběr daní je jednou z hlavních priorit našeho hnutí a ministr financí v tomto směru udělal velký kus práce. Konkrétní možnosti jsou v informovanosti o investičních záměrech s dostatečným předstihem před jejich realizací (dodavatelé se tak mohou dostatečně připravit na výběrové řízení), centrální zadávání veřejných zakázek, což se částečně děje, ale ne ve všech případech. Též koordinované, systematické a koncepční zadávání veřejných zakázek může přinést kraji snížení nákladů.  Nastavením plánu investic a jejich včasná příprava tak, aby bylo možné neprodleně reagovat na vyhlášené dotační výzvy. I v efektivním hospodaření s nemovitým majetkem kraje – zde lze do budoucna nalézt významné úspory.

Vedení Libereckého kraje podle krajského protikorupčního pracoviště netlačí na antimonopolní úřad, aby konečně rozhodl ve věci čtyřmiliardové zakázky na dopravní obslužnost. Přitom v srpnu vyprší roční lhůta, ve které může podat žalobu k soudu pro nečinnost ÚOHS. Úřad zakázku zrušil loni v květnu a kvůli tomu kraj platí za autobusovou dopravu vyšší cenu, než jakou nabídli vítězní uchazeči. Kraj nařčení z nečinnosti odmítá. Jak na vás celá kauza působí? A máte představu, jak spory na provozování autobusové dopravy v kraji ukončit?

Tato kauza se skutečně táhne již od roku 2012, kdy byla vypsána veřejná zakázka za vlády ČSSD a SOS. Je v ní hodně nejasností a chyb. V každém případě by měl být co nejrychleji vyhlášený nový tendr, aby nebyly nehospodárně vynakládány finanční prostředky. Kraj k tomu ale, podle mého názoru, přistupuje dost vlažně.

Jakého největšího pochybení se podle vás vedení kraje dopustilo v uplynulých čtyřech letech?

Doposud nebyla vytvořena koncepce zdravotnictví, resort školství nebyl obsazen příliš kompetentní radní a mohlo být více využíváno možností čerpat peníze z dotačních titulů. No a ta už zmiňovaná veřejná zakázka na dopravní obslužnost, která je stále nedořešena.

V čem byste chtěli být jako politici lepší?

Oproti některým stranám tady v regionu máme výhodu, že jsme ve vládě a v parlamentu. Myslím, že tím máme lepší vyjednávací pozici a můžeme lidem nabídnout rozhýbání věcí, jako jsou například obchvaty některých měst, které zatím dotaženy nejsou.

Ale třeba naši ministři na kraje myslí už teď. Díky výrazným úsporám na úrovni státu mohlo do krajů přitéct 7,5 miliardy korun na opravy silnic, ministr životního prostředí vymyslel a zrealizoval kotlíkové dotace, podařilo se zkvalitnit výběr daní a proto mohlo dojít k navýšení množství peněz, které kraje od státu dostanou. Chceme přivést lidi odborně zdatné a odpovědné, kteří budou pracovat s výjimečným nasazením a s koncepčním přístupem.

Mezi palčivé problémy Libereckého kraje patří vysoká míra nezaměstnanosti. V čem vidíte šanci na zlepšení, a co se pro to budete snažit udělat vy sama?

Aktuální míra nezaměstnanosti v Libereckém kraji je 5,3 %. Nejnižší míra nezaměstnanosti je k 30. 6. 2016 v České Lípě (4,2%), nejvyšší naopak v Liberci (6,2%). Za poslední roky se díky rozhýbání ekonomiky podařilo výrazně míru nezaměstnanosti snížit, ale určitě bude vždy snahou mít míru nezaměstnanosti co nejnižší. Budu proto podporovat cílený příchod investorů, nemyslím tím jen další montovny, ale pracovní příležitosti s vysokou přidanou hodnotou. Zlepšení dopravní obslužnosti a zlepšení infrastruktury jsou taky „zdrojem“ přílivu nových investorů.

Dalším podstatným problémem kraje je chybějící dopravní infrastruktura a špatný stav silnic. Jaké investice do dopravní infrastruktury považujete za stěžejní?

Jednoznačně oprava silnic II. a III. třídy, kdy lze využit i podpory státu, která je v současné době poskytována. Opravy by se neměly týkat jen silnic v centru regionu, ale i v okrajových částech kraje, protože na kvalitu silnic se často váže i dopravní obslužnost a lidé v okrajových obcích si též zaslouží náš zájem o ně.  Musíme hodně „proaktivně“ komunikovat se státem a dokončit potřebné obchvaty. Prioritou je podle mne i celoroční zprůjezdnění silnice Desná – Hejnice a zlepšení dostupnosti průmyslové zóny Doubí-jih.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Výmysly Víta Rakušana. Lež, co se zjistí až za dva roky, rozebírá právník Rajchl

18:10 Výmysly Víta Rakušana. Lež, co se zjistí až za dva roky, rozebírá právník Rajchl

Vláda z obav o stabilitu vlády toleruje lži ministra Rakušana o migračním paktu. ParlamentnímListům.…