Naše země se v posledních letech nevyvíjí správným směrem, říká kandidát na senátora Jan Koukal

29.08.2016 14:41

ROZHOVOR „Mám životní zkušenost v politice, diplomacii a i ve své profesi. Mnohé jsem realizoval a mnohého dosáhl. Cítím dnes velkou odpovědnost k těm, kteří naši zemi povedou po nás, vůči svým dětem a osmi vnoučatům. Naše země se v posledních letech nevyvíjí správným směrem. Ukrajuje se ze svobody, svébytnosti, omezuje se prostor pro vlastní rozhodování. Převládají osobní priority a prospěch vládců,“ vysvětluje svoji kandidaturu na senátora Jan Koukal.

Naše země se v posledních letech nevyvíjí správným směrem, říká kandidát na senátora Jan Koukal
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jan Koukal

V blížících se volbách se budete ucházet o post senátora na Praze 11. Jako bývalý primátor a senátor nejste v politice nováčkem, proč jste se rozhodl opět do české politiky vrátit?
 
Mám konkrétní vizi,  ale teď především obavu. Mám životní zkušenost v politice, diplomacii a i ve své profesi. Mnohé jsem realizoval a mnohého dosáhl. Cítím dnes velkou odpovědnost k těm, kteří naši zemi povedou po nás, vůči svým dětem a osmi vnoučatům. Naše země se v posledních letech nevyvíjí správným směrem. Ukrajuje se ze svobody, svébytnosti, omezuje se prostor pro vlastní rozhodování. Převládají osobní priority a prospěch vládců. Stát čím dál tím více řídí represivní složky, a ne volení zástupci. Vytváříme nové a nové regulace a k nim další a další instituce kontroly a špiclování. Musíme začít měnit klima. Svoboda a demokracie nedávají nikomu právo ohrožovat svobodu a život druhých. Věřím, že máme na změnu k lepšímu, jen třeba otevřít oči a mluvit spolu. Tak proto.
 
Proč jste si vybral právě stranu Soukromníků? Kdo koho oslovil?
 
Dostal jsem nabídku kandidovat jako nezávislý s podporou této strany. Váhal jsem, protože je to strana malá a v mnohém, byť s historií, přece jenom jaksi začíná. Nejprve jsem se zúčastnil semináře, který pořádal pan Baránek, a pak začalo, řekněme, namlouvání. Více než stranicky já to celé vnímám jako počátek pokusu vrátit do Senátu pravici. 
 
Naposledy jste působil jako velvyslanec ve Vídni, máte nějaké nové zkušenosti, které byste mohl využít jako senátor?
 
Vídeň je pro většinu diplomatů často vrcholem kariéry. Pro nás jako stejně velké a dlouho společně žijící sousedy je to nejen zajímavé, ale dost důležité v celém spektru otázek. Například já jako fyzik jsem dost využil své původní profese při nekonečných debatách o Temelínu. Množství vládních návštěv a s tím spojených příprav nemá v dalších diplomatických destinacích obdoby. Nicméně musím připomenout jeden princip. Diplomat především zastupuje a napomáhá, není to ten, který má být moc viděn, úspěchy mají sklízet jiní a on sám by o většině své práce měl psát až v pamětech. Takže mnoho jsem získal a doufám, že jsem mnohému pomohl. Rád bych svůj přehled v zahraničních vztazích v Senátu uplatnil. Není to však jediný cíl. Možná se podaří začít rekonstruovat náš pokroucený právní řád; a nechci zanedbat ani své město a svůj obvod.
 
 
Kde vy osobně vidíte největší problém právě Prahy 11?  
 
Tak především Praha 11 je část obvodu. Obvod tvoří také Praha 15 a 22 a menší městské části – Benice, Dolní Měcholupy, Kolovraty, Královice, Křeslice a Nedvězí. Každý má své. Jižní Město, přestože existuje 40 let, vlastní samostatný městský charakter s identitou pořád plnohodnotně nemá a bude to stát skutečné úsilí a možná méně proklamací. Zatímco například s Uhříněvsí, kde v poslední době vzniklo nové centrum, nové služby, moderní divadlo, se to povedlo. Společným problémem je doprava a to už nelze nechat jenom na politické sliby a probuzení jednou za čtyři roky před volbami. Řešení je možné a skutečně nezbytné. Je to samozřejmě obchvat Prahy, ale také návazné komunikace. Senát sice není o komunálních otázkách, ale jako již jednou senátor vím,že do mé kanceláře chodilo pro radu a pomoc mnoho lidí, kteří ve mně viděli něco jako místního ombudsmana. Rád bych tento vztah nabídl občanům svého obvodu, pokud budu zvolen.
 
Často kritizujete pražskou dopravu. Co přesně by mělo dělat současné vedení Magistrátu jinak?
 
Obráceně by byla určitě odpověď jednodušší a kratší. Takto začnu konstatováním, že mi připadá, že se velká radnice schovává za malé lokální dopravní stavbičky, rekonstruované zastávky, barvičky na silnicích, nové obrubníky a opravy, o jejichž aktuální potřebě nejsem přesvědčen. Mobilita je základ života ve městě. Není možné město zavírat, když se neumím dohodnout s ministrem dopravy. Vyhánět těžkou dopravu do místních komunikací malých obcí. Praha je hlavní město a musí být otevřené všem. Není tady prostor pro komplexnější rozpravu. Snad to uzavřu tím, že doprava v Praze potřebuje kuráž a velkorysost s dlouhodobou vizí. 
 
Každé léto připomíná doprava v Praze spíše staveniště, dojet někam bez jediného dopravního omezení je téměř nemožné. Co je možné udělat, jaké prostředí vytvořit, aby se situace zlepšila?
 
Nezlobte se, ale já se nevracím do primátorského postu. V Senátu bude doprava o mnohých zákonných opatřeních a přehmatech, které vytváří prostředí pro výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury. Jinak sladění oprav není snadná úloha, ale dá se to například počítačově modelovat, jak jsme to dělali jeden čas my. Ale spíše chaotická spontánnost než koncepční propracovanost oprav není pro mne bolestí jenom Prahy. Mám pocit, že například jsme součástí akce „Nové svodidlo na každý kilometr“, přestože ta odstraněná by možná ještě nějaký ten pátek fungovala. 
 

Jan Koukal

  • BPP
  • nezávislý kandidát do Senátu
  • mimo zastupitelskou funkci
 
Říkáte, že základní podmínkou pro rozvoj společnosti je svoboda občanů, ale dnešní stát tento prostor stále více zužuje. Všem se nám podle vás dýchá postupně stále hůř, i když to na první pohled nemusí být znát, proto chcete změnit tento trend. Můžete nám sdělit, jak konkrétně?
 
Já si především nemyslím, že to není znát. Valí se na nás hromada regulací a příkazů z Bruselu. Politická korektnost nám zakazuje používat některá slova. Vytváříme legislativu, abychom umožnili vzájemné špiclování. Vyhovět novým a novým pravidlům pro tvůrčí podnikatelskou činnost zabere tolik času, že se ho nedostává pro samotnou činnost. Jednoduše jsme v okamžiku, kdy musíme zákony také rušit. Je třeba skončit s bastlením novel jako politických úliteb při schvalování zákonů. 
 
Za prodej benzínu, pojištění či stání na modrých zónách jde do státní a městské kasy hodně peněz, ale co za to motoristé dostávají zpět? Městský okruh je v nedohlednu, nová parkoviště se nestaví, rekonstrukce silnic je téměř nekonečná. Vnímáte tento problém?
 
Popravdě, tu vaši otázku by bylo třeba rozplést. Nevím, co myslíte pojištěním, a myslím, že to, co se vybere z modrých zón, možná tak pokryje základní údržbu. Doprava není jednoduchý problém a není to tak, že i když jsme téměř všichni řidiči, tak jsme téměř všichni dopravními experty. Je to stejné jako, že nejste „smart“, když máte smartphone. Důsledkem takové počítačové gramotnosti jsou pak některé proslulé kartové systémy. Jinak pokud jde o dostavbu okruhu, tak město, i když z jiných zdrojů, si to může dovolit samo.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Sám si to prohrál.“ Tvrdá slova na Korčoka. A kdo skutečně pomohl Ficovi…

4:44 „Sám si to prohrál.“ Tvrdá slova na Korčoka. A kdo skutečně pomohl Ficovi…

Vítězstvím Petera Pellegriniho v prezidentských volbách se nám nejbližší národ vymanil z jednostrann…