Novináři skutečně věří, že občané jsou hlupáci. O běžném životě nemají ponětí. Jana Bobošíková prozrazuje, kdo má hlídací psy demokracie na řetězu

10.07.2016 8:29

ROZHOVOR Většina novinářů se zabydlela v elitářském pocitu nadřazenosti své profese a názorů implantovaných samozvanými „elitami“ pražské kavárny. Namísto toho, aby nestranně informovali o tom, co se děje, opakují svou mantru o xenofobii nebo rusofilství, myslí si exředitelka zpravodajství ČT a bývalá europoslankyně Jana Bobošíková. „Internetová média považuji za zajímavý prvek zejména proto, že některá z nich přinášejí názory a informace, jež mainstreamová média opomíjejí nebo cíleně zamlčují. V tom je jejich velký přínos. Některá se také důsledně snaží o pluralitu názorů,“ dodává ještě.

Novináři skutečně věří, že občané jsou hlupáci. O běžném životě nemají ponětí. Jana Bobošíková prozrazuje, kdo má hlídací psy demokracie na řetězu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jana Bobošíková

Anketa

Který televizní ředitel byl nejlepší?

hlasovalo: 2580 lidí

Když bychom se tak prázdninově zamysleli nad stavem tištěných médií v ČR: Tabulky signalizují další propad nákladu a mediální teoretici naříkají nad tím, jak si média parcelují oligarchové. Je to vskutku tak zlé?

Řada celostátních médií (ne všechna) v současné době patří podnikatelům, kteří neměli vydávání novin nebo provozování rozhlasu a televize jako svůj prvotní podnikatelský záměr, který by dlouhodobě rozvíjeli, vtiskávali mu osobitou tvář a se kterým by byli ztotožněni názorově. Typ média, kde se vlastník cíleně ztotožňuje s názorovým směrem média, najdeme v českém mediálním prostoru snad jen na internetu. Bohatí podnikatelé s politickým vlivem u nás média kupují spíš jako vlivové nástroje a jako investici. Takové médium pak nevydělává peníze primárně tím, že poskytuje vyvážené, objektivní a ověřené informace, a tak se těší masové čtenosti či poslechovosti, ale je zaměřeno na dva zcela jiné cíle, a to být co nejvýnosnějším nosičem reklamy i za cenu manipulativních vstupů zájmů inzerentů do samotného obsahu a zkreslení obsahu ve prospěch inzerentů nebo v neprospěch jejich konkurentů nebo být nosičem ekonomických a politických zájmů vlastníka. Pokud tyto dva cíle zastíní prvotní smysl vydávání novin – tedy přinášet co nejobjektivnější informace pro co největší masu lidí, a tím se stát vyhledávaným nosičem inzerce, nutně přichází propad.

Nelze se nezastavit u Andreje Babiše. Jak zdatný majitel médií to je? Když nahlédnete do jeho novin a posloucháte jeho rádio, zachycujete známky politického zneužívání jeho médií? Anebo to je všechno nesmysl a všichni šéfredaktoři mají naprosto volnou ruku?

Nevím, jak měřit zdatnost Andreje Babiše jako majitele médií. Pokud bylo jeho cílem získat mocenský vliv, pak je úspěšný. Pokud je jeho cílem zhodnotit peníze, vložené do nákupu novin a rádia, pak váhám. Nevím, nakolik je mediální impérium Andreje Babiše ziskové. Z dostupných informací vyplývá, že čtenost MF Dnes a Lidových novin klesá. Propadá se také Impuls, kterému, byť je stále rozhlasovou jedničkou, ubývají posluchači. Nakolik Andrej Babiš politicky zneužívá svá média, neumím posoudit, nesleduji je. Obecně ale platí, že rámec šéfredaktorům určuje majitel média. Majitel má v ruce řetěz, od toho kterého „hlídacího psa“ demokracie, za něž se někteří novináři tak rádi vydávají. Záleží na majiteli, nakolik prosazuje své obchodní a politické zájmy a nakolik se stará o to, aby jeho médium bylo co nejčtenější. Ona „naprosto svobodná ruka“ pro šéfredaktory je jen iluze. Jako moderátorka vysoce úspěšné politické televizní talk show Sedmička jsem také měla na Nově pevné zadání. Dodržovat zákonný rámec a zvyšovat sledovanost pořadu.

Soukromé televize, například často propíraná TV Prima... Jak kvalitní zpravodajství a publicistiku nabízejí, opět například v kontrastu s Českou televizí?

Takové srovnání nemohu učinit, protože jejich zpravodajství ani publicistiku pravidelně nesleduji. Pokud jde o Českou televizi, jejímu zpravodajství a publicistice nedůvěřuji dlouhodobě. Jako bývalá moderátorka ČT a posléze jako ředitelka zpravodajství České televize v takzvané televizní krizi dobře vím, že její zpravodajství je prodchnuto elitářskou mentalitou nadřazenosti jediného správného názoru a nemá s objektivním zpravodajstvím a pluralitou autonomních svobodných názorů nic společného.

Internet, zejména takzvaná alternativní média. Jak kvalitní produkt na českém trhu nabízejí? A jak rozlišit mezi něčím, co lze brát vážně, a nadšeneckými projekty, které například ve věci Ruska, uprchlické krize nebo krize v EU mohou šlapat vedle?

Internetová média považuji za zajímavý prvek zejména proto, že některá z nich přinášejí názory a informace, jež mainstreamová média opomíjejí nebo cíleně zamlčují. V tom je jejich velký přínos. Některá se také důsledně snaží o pluralitu názorů. Pokud jde o manipulaci a propagandu, zcela jistě je v internetových médiích najdeme. Myslím ale, že v této disciplíně drtivě vedou jiná média, ne internet.

Když jsme u současných zásadních geopolitických proměn a jevů s nimi souvisejícími... Jak se podle vás vyrovnává český novinář s tím, že český člověk nemá rád EU, nechce uprchlíky, odmítá politickou korektnost, leckdy nesdílí odmítavý postoj vůči Rusku, a dokonce si i dovoluje podporovat prezidenta republiky? Existuje příkop mezi českým žurnalistou a českým mediálním konzumentem?

Většina novinářů se zabydlela v elitářském pocitu nadřazenosti své profese a názorů implantovaných samozvanými „elitami“ pražské kavárny. Namísto toho, aby nestranně informovali o tom, co se děje, opakují svou mantru o xenofobii nebo rusofilství. Brexit vydávají pomalu za konec světa, svobodně zvoleného prezidenta za škůdce země. Řada novinářů považuje občany za hlupáky, které chce vychovávat a vysvětlovat jim, co si mají myslet. Přitom o běžném životě nemají někteří novináři ani ponětí. Často jen tupě opakují, co jim kdo ze současných politických elit řekne, a dotvářejí tyto informace názorem z „pražské kavárny“. Kritické myšlení, ověřování informací, analýza a různé pohledy na problémy absentují. Majitelům médií to vyhovuje, protože oni sami jsou součástí politicky korektního establishmentu.



Václav Moravec, Alexandr Mitrofanov, Jaroslav Plesl, Jan Pokorný... Vezměme namátkou některé české novinářské osobnosti, jmenované i nejmenované, a podívejme se na jejich autorskou činnost či jejich způsob řízení redakcí. Kdo vyniká? Kdo stagnuje?

To vůbec nechci posuzovat, mainstreamová média mi splývají, je to šeď bez jiskry a energie, navíc je příliš nesleduji. Nevidím v mainstreamu žádnou silnou novinářskou osobnost, která je argumentačně a osobnostně vybavená tak, že bych se na její práci těšila a vyhledávala ji jako zdroj nového úhlu pohledu. Na internetu je to jiné, tam se zajímavé osobnosti najdou.

Ředitel Českého rozhlasu René Zavoral vyhlásil ,,konec aktivistické žurnalistice“. Tak zaprvé, co to je aktivistická žurnalistika a kde se s ní v českých médiích setkáváme? Pokud jde o Český rozhlas, kde by měl Zavoral s tou „očistou začít“? A jak hodnotit dosavadní kroky šéfa ČRo, třeba i v kontrastu s linií řízení dalšího veřejnoprávního média, České televize?

Za aktivistickou žurnalistiku považuji silné promítání osobního přesvědčení novináře do novinářské práce, která má být objektivní a nestranná. Cílem aktivistických novinářů primárně není informovat, ale manipulativně formovat názory posluchače nebo čtenáře. On pak podle svého osobního přesvědčení, často velmi elitářského, vybírá informace, názory a hosty. S takovou žurnalistikou se setkáváme v současné době velmi často, a pokud chce nový ředitel skutečně v ČRo zjednat nápravu, pak mu tleskám. Pokud to vezme z gruntu, může čekat vzpouru a pořádnou mediální dehonestaci.

Až se budeme bavit o českých médiích na konci roku 2016... Co lze očekávat za vývoj? Myslíte si, že dojde vůbec ještě k některým zásadním změnám?

Nevím, jaká přesně budou média na konce letošního roku, ale obávám se, že na změny, které by vrátily největším médiím čtenost, sledovanost, respekt a důvěru, si ještě budeme muset počkat.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Štěpán

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

4:43 A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

Proč jsou lidé v Gruzii či na Ukrajině šťastnější než tady? Bloger a spisovatel Ladislav Větvička si…