Odpůrci islámu šíří strach a nenávist. Prosazují dokonce deportace, koncentráky a fyzickou likvidaci. Bývalý předseda pražských muslimů varuje

26. 3. 2016 17:01

ROZHOVOR „Nikdy se mi nepodaří pochopit jejich myšlení,“ říká v rozhovoru pro ParlamentniListy.cz Vladimír Sáňka, bývalý předseda pražské muslimské obce, o teroristech z Bruselu a Paříže. Takzvaný Islámský stát podle něj v žádném případě nebojuje za muslimy, naopak. „Jako středový muslim bych byl první na jejich mušce.“ Přitom sám čelí obvinění za vydání teologické knihy. Obává se i současných protimuslimských nálad. „Radikální odpůrci islámu uplatňují princip kolektivní viny a ze zločinů několika skupin extremistů obviňují všechny muslimy. Šíří strach a nenávist vůči jedné menšině a přicházejí s jednoduchými řešeními – v krajní podobě prosazují koncentrační tábory, deportace nebo přímo fyzickou likvidaci,“ domnívá se.

Odpůrci islámu šíří strach a nenávist. Prosazují dokonce deportace, koncentráky a fyzickou likvidaci. Bývalý předseda pražských muslimů varuje
Foto: Archiv VS
Popisek: Ředitel Islámského centra v Praze Vladimír Sáňka

Anketa

Kterému vrcholnému představiteli EU věříte?

0%
0%
1%
hlasovalo: 27941 lidí

Evropa zaznamenala další teroristický útok, tentokrát v Bruselu. Co je podle vás vlastně cílem teroristů?

Nikdy se mi nepodaří pochopit jejich myšlení. Pokud se přece jen objevují spekulace o jejich motivech, může mezi nimi být například snaha vyvolat konflikt mezi muslimským světem a Západem. V tomto ohledu se podobají některým radikálním odpůrcům islámu v Evropě, kteří se rovněž snaží vyvolávat nenávist mezi oběma stranami, a to jakýmkoliv způsobem, často šířením stereotypů, démonizací muslimů a islámu, uplatňováním principu kolektivní viny atd. Druhým typem teroristů mohou být ti extremisté, kteří se chtějí pomstít za politiku některých západních zemí vůči muslimskému světu. Pokud však skutečně v Paříži a v Bruselu útočil tzv. ISIL, je namístě otázka, proč útočil zrovna tam, když Sýrii a Irák bombardují hlavně jiné státy než Belgie a Francie. Tento motiv by se spíše hodil na atentáty v Londýně a Madridu v letech 2004 a 2005, kdy vlády Velké Británie i Španělska velmi horlivě podporovaly americké útoky na Irák a jeho následnou okupaci, a to i přes masívní odpor veřejnosti ve svých zemích. Před pár dny jsem četl i názor psychologa, že terorista je velmi frustrovaný člověk, jehož základní lidské potřeby a touhy se nenaplnily. Podle mého názoru jde většinou o kombinaci několika faktorů. Není náhodou, že tito teroristé nejsou žádní zbožní věřící, ale velmi často lidé z okraje společnosti s kriminální minulostí, kteří o islámu mnoho nevědí. Podobně jako teroristé s jiným vyznáním se asi neřídí tím, co jim jejich víra přikazuje. Pro muslimy platí navíc to, že už z islámu mají povinnost dodržovat zákony těch zemí, do kterých přišli nebo ve kterých žijí.

K útoku se přihlásil takzvaný Islámský stát. Co si myslíte o nich?

K této skupině se muslimové vyjadřují velmi často. Ve vedení tzv. ISIL jsou pravděpodobně velmi inteligentní lidé, kteří však v žádném případě nebojují za islám. Naopak, obětí jejich aktivit jsou nejvíce sami muslimové. Tzv. ISIL vznikl za velmi specifických podmínek na válkou rozvráceném území, plném nespravedlnosti, zabíjení, znásilňování a mučení. Chování jejich stoupenců nemá v historii islámu obdoby a je na hony vzdáleno principům islámu. Tzv. ISIL získává finance z kriminální činnosti. Zabíjí nevinné lidi, nejvíce muslimy, ale i nemuslimy. Ničí historické památky, které muslimové po staletí chránili a udržovali. A tak by se dalo dlouho pokračovat. Můžeme jen spekulovat, komu skutečně slouží. Muslimům a islámu určitě ne. Já jako řekněme středový muslim bych pro ně byl první na mušce.

Včera se k situaci vyjádřil i evropský tajemník české vlády Tomáš Prouza, který řekl: „Musíme jednoznačně přitvrdit. Je vidět, že některé země nezvládají boj s radikalizací mládeže. Jsou země, jako třeba Anglie, které vyhošťují radikální imámy a nedopustí, aby v mešitách někdo kázal tvrdě proti Evropě a vyzýval k džihádu. Budeme být mnohem drsnější, než jsme byli.“ Běžný Evropan s ním bude určitě souhlasit, ale nevím jestli i vy jako český muslim, navíc s patáliemi, se kterými se potýkáte....

Vždycky jsem se veřejně stavěl proti extremismu. Nikdy jsem se nehlásil k nějakému konkrétnímu směru, proudu nebo skupině. Od chvíle, kdy jsem přijal islám, se aktivně zapojuji do mezináboženského dialogu na principech respektu k druhým vyznáním. Z toho plyne, že ani já nemám problém s tvrdým přístupem vůči radikálům, ke kterému vyzývá evropský tajemník české vlády Tomáš Prouza. Oni ohrožují nás všechny. Atentátníci v Paříži a Bruselu zabíjeli i muslimy. V tomto je celá naše společnost na jedné lodi. Vyčleňují se z ní radikální odpůrci islámu, kteří uplatňují princip kolektivní viny a ze zločinů několika skupin extremistů obviňují všechny muslimy. Tito odpůrci šíří strach a nenávist vůči jedné menšině ve společnosti a pak přicházejí s jednoduchými řešeními – v krajní podobě prosazují odebírání občanských a lidských práv této menšině, koncentrační tábory, deportace nebo přímo fyzickou likvidaci. Je to šíření stejné hysterie jako v 30. letech minulého století v Německu. A stejně jako tehdy to i dnes někomu přináší politické body. A o to jim jde. V podstatě tím hrají do karet teroristům, kteří chtějí dosáhnout stejného cíle.

V Sýrii zuří pátým rokem válka, do které se kromě místních zapojily i zahraniční vlivy. Dá se tento konflikt označit za boj mezi sunnity a šiíty, nebo jde o něco jiného?

Na začátku se jednalo o nenásilný odpor proti diktátorskému režimu. Poté, co režim po několik měsíců vraždil neozbrojené demonstranty, zatýkal, mučil a znásilňoval je i jejich rodinné příslušníky, se začalo regulérně bojovat. Situace se zásadně proměnila tehdy, když se do konfliktu zapojily cizí mocnosti, bojující každá za své zájmy. Od chvíle, kdy se do bojů aktivně zapojil Írán a jeho ozbrojené milice Hizballáh, se už dá skutečně v mnoha případech mluvit o boji šíitů proti sunnitům. Tzv. ISIL stojí jakoby mimo a proti všem, ale ve skutečnosti jeho aktivity nahrávají spíš syrskému režimu a jeho spojencům.

Evropa si neví rady s migrační vlnou. Teď se Evropská unie dohodla s Tureckem, který uzavře cestu nelegální migraci do EU přes řecké ostrovy. Je to krok správným směrem?

Myslím si, že přes všechny nedokonalosti této dohody je to v současné situaci krok správným směrem. Nelegální migrace, už z titulu názvu „nelegální“, by měla být omezena na nejmenší možnou míru. Už v červnu minulého roku jsem v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz řekl, že když už se váleční běženci dostali do Evropy, měla by je EU alespoň dočasně přijmout. Ale primárně je pro Evropu i pro běžence samotné lepší, když budou žít v bezpečných zemích co nejblíže své vlasti. A vytvořit jim tam důstojné podmínky k životu. Což se bohužel nestalo, a to byl jeden z důvodů, proč se uprchlická vlna dala do pohybu.

Česká společnost je z migrační vlny vystrašená, což samozřejmě přiživují teroristické útoky jako byl ten v Bruselu. Nedůvěra a nevraživost se obrací i k muslimům. Dá se říci, že u nás panuje protiislámská nálada?

Dá se říct, že u části naší společnosti ano. A hodně k tomu přispívají i někteří politici a některá media. Ať už záměrně nebo z neznalosti se o muslimech a islámu šíří různé předsudky, nerozlišuje se mezi extremisty, kterých je mezi muslimy pouze zlomek, a velkou většinou integrovaných nebo asimilovaných muslimů, vymýšlejí se hoaxy, podvodná videa a zprávy, a ty se šíří i poté, co je prokázáno, že jde o falzifikáty, každý uprchlík, potažmo každý muslim je prezentován jako bezpečnostní hrozba atd. Společnost je v tomto směru silně polarizovaná a jsou lidé, kteří se toho snaží využít a tuto polarizaci, strach a nenávist ještě více prohloubit. Muslimové se u nás necítí bezpečně a mají oprávněné obavy z toho, že se situace může ještě zhoršit. Je možné, že se u nás bude hrát o zachování demokratických principů a pokud o ně naše společnost přijde, po muslimech může přijít na řadu jiná menšina.

Vy jste obviněn za vydání knihy Základy tauhídu – islámský koncept Boha. Údajně kniha podporuje xenofobii, antisemitismus a propaguje nenávist vůči méněcenným rasám. Což vy odmítáte s tím, že nic takového tam není. Dočetl jsem se dokonce, že žalobce považuje tuto knihu za nebezpečnější než Mein Kampf, což už je tedy dost silná káva. Napadlo mě, jestli i tohle vaše obvinění není vlastně součástí protiislámských nálad, a že třeba před pár lety by si té knihy nikdo příliš nevšímal a byla by hodnocena jinak...

Toto vysvětlení se bezesporu nabízí. Srovnání s Mein Kampfem se dopustil jeden nejmenovaný státní zástupce s odůvodněním, že nacismus je prý již vyhynulý, tudíž ani vydání knihy jako je Mein Kampf není závadné, kdežto kniha Základy tauhídu je reálnou hrozbou. Nevím, jestli knihu vůbec četl, ale nikdo v ní zatím nenašel žádné rasistické, antisemitské nebo xenofobní pasáže, o kterých policie opakovaně mluvila. Je to teologická kniha, která popisuje co Bůh je a co není, vymezuje se k jiným konceptům a k praktikám, kterých se mnozí muslimové v uctívání Boha často dopouštějí a které jsou v rozporu s islámem. Tedy teologická polemika, jaké najdeme i v jiných náboženstvích. Nikdo nepřinesl důkaz, že kniha je kdekoliv zakázaná, naopak máme důkazy, že je v zemích EU jak v anglickém originálu, tak v řadě překladů běžně v prodeji.

Odmítám být obětním beránkem toho, co se nyní děje ve světě, za to skutečně nemůžu. Mám takové přesvědčení, ke kterému jsem se svobodně rozhodl, a věřím tomu, že je u nás stále ještě svoboda vyznání. Odmítám posloužit některým státním složkám, které se snaží vykázat nějaký boj s terorismem, když už tu žádné extremisty tohoto typu naštěstí nemáme a já udělám maximum, abychom ani neměli.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Oldřich Szaban

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

TOPkař Knot vzpomíná na Havla: Mnohá tragická šlápnutí vedle, ale osobnost plná ideálů a víry v možnost lidské nápravy

0:01 TOPkař Knot vzpomíná na Havla: Mnohá tragická šlápnutí vedle, ale osobnost plná ideálů a víry v možnost lidské nápravy

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR O Václavu Havlovi, který by v těchto dnech oslavil 80. narozeniny, promluvil pro P…