Pojem „rodinná firma“ pro nás není jen prázdným marketingovým sloganem, ujišťuje Ing. Radka Prokopová

28.06.2016 12:29

ROZHOVOR Manažerkou roku 2015 se stala Ing. Radka Prokopová, výkonná ředitelka a jednatelka společnosti Alca plast, s.r.o. V prestižní soutěži osobností českého businessu dostala od poroty nejvíc bodů. Představujeme ji v krátkém rozhovoru.

Pojem „rodinná firma“ pro nás není jen prázdným marketingovým sloganem, ujišťuje Ing. Radka Prokopová
Foto: Archiv
Popisek: Ing. Radka Prokopová, výkonná ředitelka a jednatelka společnosti Alca plast, s.r.o.

Čím je charakterizován váš největší manažerský úspěch v uplynulém roce?

Za výrazný úspěch, na kterém jsem se v loňském roce podílela, byla výstavba nové výrobní a skladovací haly v Břeclavi, která rozšíří portfolio a objem produkce našich výrobků. Společnost permanentně roste a rozšiřuje své výrobní i obchodní aktivity, a že i navzdory rostoucí konkurenci v odvětví, ve kterém působíme, dokážeme zvyšovat obrat, rozšiřovat náš obchodní rádius a vytvářet pracovní příležitosti pro kvalifikované pracovníky. Jsem nesmírně ráda, že se daří i udržovat duch „rodinné firmy“, a to i přesto, že se řady našich spolupracovníků rychle rozrůstají.

Konkurenceschopnost vaší firmy – jak ji posouváte dál?

Konkurenceschopnost naší společnosti zvyšujeme mixem několika opatření, jako je například permanentní monitoring požadavků trhů a spotřebitelských preferencí, neustálé zlepšování užitných, technických a designových vlastností našich výrobkových řad, promptní uvádění modifikovaných výrobků do výroby a následně na trh, pronikání na nové zahraniční regiony.

Co považujete za největší bariéru podnikání, jak by se měla omezit či odstranit?

Velmi citlivě vnímáme administrativní překážky či změnu „pravidel hry“ ze strany těch aktérů, která tato pravidla vytváří, např. neustále se měnící, resp. zpřísňující legislativa. Do jisté míry brzdí některé naše aktivity, kterým bychom se rádi věnovali s větším úsilím.

Hovoří se o nástupu kybernetické revoluce pod názvem Průmysl 4.0, která má digitálně propojit všechny úrovně tvorby přidané hodnoty - od vývoje výrobku až po logistiku, což ovlivní vývoj ekonomiky i celé společnosti. Připravujete se na ni?

Již dnes je část našich výrobních provozů automatizována a funguje takříkajíc bez „zásahu“ lidské ruky. V případě, že tato průmyslová revoluce přinese nám i našim zákazníkům vyšší užitnou hodnotu, velmi rádi budeme ne formou revoluce, nýbrž evoluce implementovat racionální a systémová opatření.

Jaká pozice je pro vás složitější? Být jednatelkou a uvědomovat si všechny záludnosti podnikání, nebo být výkonnou ředitelkou a nést každodenní zodpovědnost za provoz firmy, za 550 zaměstnanců, za jejich úspěchy i potíže?

Domnívám se, že vůbec nejsložitější je být majitelkou resp. spolumajitelkou společnosti. V této pozici totiž máte konečné slovo při volbě strategie, která ovlivňuje chod firmy a její obchodní úspěch, ale i plnou zodpovědnost za případné neúspěchy. V našem případě by takovýto neúspěch znamenal potenciálních pět set nezaměstnaných osob. Při strategickém rozhodování si toto vždy s manželem silně uvědomujeme.

Alca plast jste zakládali společně v roce 1998 a filozofií je být českou firmou rodinného typu. Jak na to slyší odběratelé? Je za slovíčkem rodinná více důvěryhodnosti, kreativity, etiky?

Pojem „rodinná firma“ pro nás není jen prázdným marketingovým sloganem. S manželem jsme v přímém a každodenním kontaktu s našimi spolupracovníky, obchodními partnery, odběrateli či zákazníky. Právě tato skutečnost je silnou devizou v našem podnikání, která je ze strany našich zákazníků velmi pozitivně vnímána a hodnocena.

Zaměstnance motivujete řadou benefitů, mátek tomu  vypracovaný detailní program. Z čeho vychází?

Klademe velký důraz na zvyšování odborné kvalifikace a profesní růst našich spolupracovníků. Pro zaměstnance a děti organizujeme kurzy jazykového vzdělávání, zvyšujeme kvalifikaci zaměstnanců prostřednictvím nejrůznějších kurzů a školení. Nově jsme zavedli odměnu za doporučení nového zaměstnance, dále poskytujeme příspěvek na stravování, na dovolenou a na Vánoce. Individuálně též posuzujeme a ohodnocujeme zaměstnance podle jejich pracovních výkonů a výsledků. Každoročně vyhlašujeme šest nejlepších zaměstnanců roku, které oceňujeme i finanční prémií.

Jste tvůrcem nových trendů v sanitární technice, spolupracujete s českými designéry. Jak může designér ovlivnit právě takový obor?

Ovládací tlačítka k zabudovaným nádržkám do zdi nebo podlahové žlaby ve sprchách jsou prakticky nedílnou součástí každé nové či rekonstruované koupelny. Jsou hodně na očích, zákazník si vybírá tvar a provedení a my jsme za ně obrželi Red Dot za design. Co se týče sprchových žlabů, naše výrobky jsou krásné, vysoce funkční, můžete si vybrat z bezpočtu řešení i designů a poskytujeme na ně záruku 25 let. Nabízíme i různá atypická řešení, jsme velmi flexibilní.

V čem považujete soutěž MANAŽER ROKU za přínosnou pro rozvoj manažerské profese?

Příběhem naší společnosti i jejími výsledky bych ráda pomohla při rozhodování všech, kteří zvažují možnost založení firmy a stojí před zásadní osobní otázkou, zda začít podnikat či nikoliv. Těším se na setkávání se zajímavými a inspirativními lidmi z nejrůznějších oblastí společnosti a businessu, s nimiž bych ráda diskutovala jejich  zkušenosti z podnikání či manažerské praxe.

Kdo je vaším manažerským vzorem a proč?

Ráda bych zmínila zakladatele „rodinné firmy“ Ptáček Velkoobchod, a.s., Zdeňka Ptáčka a Patrika Krejzu u společnosti Ravak. Oba dva považuji za mimořádně cílevědomé a pracovité osobnosti, které dokázaly se svými společnostmi dosáhnout zřetelného obchodního úspěchu.

(rix)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: red

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česko jako přívěšek, F-35 jako výpalné. USA jsou připraveny chránit jen některý vzdušný prostor. Rozborka profesora Krejčího

4:44 Česko jako přívěšek, F-35 jako výpalné. USA jsou připraveny chránit jen některý vzdušný prostor. Rozborka profesora Krejčího

„Nelze pochybovat o tom, že když se ve Washingtonu rozhodnou rozmístit v Česku či Polsku jaderné nál…