Příležitost dělá zloděje, to je v této zemi heslo. Byznysmen Jančura ukazuje, kudy v dopravě stále odtékají miliardy

28. 12. 2014 5:42

ROZHOVOR Exministr dopravy Antonín Prachař svůj rezort mentálně nezvládal, Dan Ťok jako zkušený manažer má šanci spoustu věcí napravit. Pro ParlamentníListy.cz to říká majitel společnosti Student Agency Radim Jančura. Podle něho se prý navíc částečně zastavila obří korupce v dopravních zakázkách, které zlevnily o 40 procent. Dříve prý toto předražení sloužilo pro černé financování politických stran.

Příležitost dělá zloděje, to je v této zemi heslo. Byznysmen Jančura ukazuje, kudy v dopravě stále odtékají miliardy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radim Jančura, šéf Student agency

Anketa

Který člen vlády se v roce 2014 nejvíce osvědčil?

5%
29%
11%
3%
0%
0%
hlasovalo: 18573 lidí

Co říkáte odstoupení ministra Prachaře, myslíte si, že svou funkci nezvládl, nebo jen nevydržel mediální nátlak?

Když byl pan Prachař vybrán, tak se mi v tu chvíli zdál jako prototyp politika budoucnosti. Bohužel to pan Prachař nezvládal mentálně. Nebyl na tak složitý rezort dostatečně bystrý, aby ho zvládl. Je potřeba říct, že ani já bych asi nebyl dobrým ministrem dopravy. Ta pozice není pro každého. V žádném případě to nebyl odborník. Když má kamionovou firmu, neznamená to, že je odborníkem. Byla to špatná volba, což se stává. Pan Babiš měl pouze jeho neschopnost odhalit dříve. Ve firmách je běžné, že na to máme tři měsíce, abychom zjistili, že dotyčný zaměstnanec není dostatečně schopný. Mám pocit, že u manažerů je na to dokonce půl roku ze zákona. Do té doby by mělo být jasné, zda je daný ministr schopný, aby tu pozici zvládal.

Myslíte si, že nový ministr dopravy Dan Ťok bude lepším než jeho předchůdce?

On je univerzální manažer, který pracoval ve velkých firmách, a mimochodem jedna z posledních byla firma stavební. Pan Ťok je vzděláním strojař, takže si myslím, že do toho trochu vidí. Ale hlavně si myslím, že je dostatečně chytrý a ctižádostivý na to, aby to zvládl. Nejde do toho rezortu proto, aby odešel s nepořízenou, ale proto, aby rezort opravdu spravil. Pokud si ovšem v hlavě srovná dostatečně dobrou koncepci.

Který ministr dopravy byl podle vás nejlepším? Gustáv Slamečka, Vít Bárta, Radek Šmerda, Pavel Dobeš, Zbyněk Stanjura, Zdeněk Žák nebo Antonín Prachař?

To asi nedokážu říct. Nikdo z nich ten rezort nechytl za správný konec a nezačal ho měnit k dobrému, všichni v tomhle měli výsledek stejný. Udržovat stávající stav umí každý, to zvládli všichni. Ale od nového ministra se očekává, že přinese nové koncepční změny.

Proč se podle vás ministři dopravy střídají tak často? Často se hovoří o tom, že právě přes toto ministerstvo se financují jednotlivé politické strany, je to podle vás pravda?

O tom jsem přesvědčen, že se přes Ministerstvo dopravy financují politické strany, zejména ty původní. Za poslední dva roky už se ale soutěží férově v rámci nových staveb. Ceny spadly z tzv. českých na evropské, takže se staví o 40 procent levněji. A materiál určitě o čtyřicet procent nezlevnil a ani nebyly takhle vysoké marže, takže to byla právě ta část z peněz, které potom šly do kapes majitelů firem a ti se pak museli dělit se stranickými pokladnami. To už je odbouráno, protože se opravdu soutěží otevřeně.

Co ale nadále trvá a nadále se krade, je takzvaná letní údržba. Tedy takové ty běžné opravy cest, kde se ve většině případů nesoutěží, dostávají to domluvené firmy. A v letní údržbě ročně padne 10 miliard korun, přičemž je to předražené o 5 miliard. To je jedna z věcí, kterou by pan ministr Ťok měl zvládnout. Nová koncepce znamená vytvořit takový systém, aby nebyla příležitost krást. Protože jsme v České republice a existují tu hesla typu „příležitost dělá zloděje“ nebo „kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu“, tak je potřeba změnit a zrušit ty příležitosti. Mezi ty příležitosti právě patří opravy silnic a dálnic, které se řeší bez výběrového řízení, a pak nekvalitní projektová příprava, kvůli které potom vzniká velké množství tzv. víceprací a stát už nevidí dobře, co se do té díry v zemi opravdu nasypalo.

To obvykle souvisí se špatnou projektovou přípravou, zejména s geologickým průzkumem. Firma řekne, že dané místo je špatné, že je tam bláto a musí se tam nalít milion tun betonu. Nikdo už ale pořádně nezkontroluje, zda tam to bláto opravdu bylo a jestli tam opravdu skončilo milion tun betonu. To jsou ty nešťastné vícepráce, které se dají minimalizovat tím, že stát bude trvat na kvalitní projektové přípravě.

Co říkáte na probíhající opravy na dálnici D1?

S panem Jiřím Petrákem, což je šéf našeho stínového ŘSD, žádáme pouze jednu jedinou věc. Aby si konečně Ministerstvo dopravy jako zhotovitel a investor nechalo vypracovat tzv. variantní posudky, jakým způsobem je možné docílit té opravy. Těch možností opravy je vícero. Jednou z nich je i tzv. fragmentace, čili přikrytí, jinak velmi kvalitního betonu několika vrstvami asfaltu, což by opravy zkrátilo na jednu třetinu a v cenách by to vyšlo také zhruba na jednu třetinu. To je podstatné především proto, aby EU tento projekt vůbec zainventovala. Musí být dokázáno, že způsob opravy je ten nejefektivnější a že je vůči evropskému daňovému poplatníku co nejlevnější.

Jak hodnotíte první rok vlády Bohuslava Sobotky?

Tato vláda je hezká v tom, že se nekrade (aspoň to tak vypadá). Přišlo ANO, které říká, že se krást nebude, tím pádem se tomu staré politické strany musí přizpůsobit. Nikoli jako v minulosti si rozdělit rybníček a navzájem se krýt. V tom je vláda pozitivní, ještě tu nebyly žádné korupční skandály, protože možná ani neexistují nebo existovat nebudou. Je to dané atmosférou, že když nekrade jeden, a aspoň to tak pan Babiš tvrdí a já mu v tom věřím, tak ti druzí se tomu musí přizpůsobit.

Žluté autobusy jsou již pevně ukotvené v české dopravě a život bez nich by byl, myslím si, pro mnoho lidí složitý. Zavedením nadstandardu jste cestování zpříjemnil a zmodernizoval. Připravujete ještě nějaké vylepšení?

My každý rok přidáváme několik linek. Teď třeba začala jezdit nová linka z Prahy do Znojma a dál do Vídně. Jak postupně přikupujeme autobusy, přidáváme nové a nové linky, nebo rozšiřujeme počet spojů na stávajících linkách. Prostor pro rozšíření už tam není moc velký. Těch linek, které se v Česku dají provozovat bez dotací, už moc není.

Vstupem do železniční dopravy jste Českým drahám zamotal hlavu. Musely se začít snažit. Co si s odstupem času myslíte o této investici, nelitujete toho?

Ne, nelituji toho. Ten byznys plán byl tehdy postaven velmi dobře. Dnes jsme nejlevnější, a proto jsme šli technikou co nejdelších vlaků, abychom sice s nejnižší cenou, ale s nejdelšími vlaky odvezli nejvíc cestujících. A díky tomu jsme za posledních šest měsíců v zisku. Takže se vlakový projekt stal po třech letech ziskovým, což je dobře, a díky tomu jsme teď v polovině prosince vstoupili i na Slovensko, na linku Bratislava–Košice.

Na Slovensku teď zavedli vlakovou dopravu pro děti, studenty a důchodce zdarma. Názory na to se různí. Jak hodnotíte tento krok vy? Myslíte, že by k tomu mohlo dojít i u nás?

To, co Gustáv Husák nezvládl během čtyřiceti let, to pan premiér Robert Fico zvládl během lusknutí prsty. Teď je ve vlacích zhruba šedesát až sedmdesát procent lidí, kteří neplatí. Myslím si, že to bude mít katastrofální důsledky na rozvoj železniční dopravy, protože teď tam jde především o kvantitu, aby se vůbec všichni ti cestující uvezli, nikoli o kvalitu. Situace na Slovensku v tom opravdu není dobrá a je to absolutní výjimka v Evropě, nikde jinde nic podobného neexistuje. To je forma komunismu – každému podle jeho potřeb. Je tam ale část populace, která má právo jezdit zadarmo, ale je hrdá a platí si jízdné.

Podle mě je tohle korupce a pan Robert Fico je největší korupčník, neboť právě předvolební korupce je nejnebezpečnější formou korupce. Jednorázovou korupcí získáte nějaký finanční či jiný prospěch. Ale jakmile pomocí předvolební korupce vyhrajete volby, získáte moc na dlouhou dobu.

Dalším okruhem společnosti Student Agency je prodej letenek a zprostředkovávání studijních a pracovních pobytů v zahraničí. Chystáte nějaké rozšíření působnosti firmy i tímto směrem?

Ne, to jsou staré projekty, kde se trh nevyvíjí. V těchto produktech jsme sice v Česku největší, stále něco málo rosteme, ale tam už vývoj nikdy závratný nebude.

Jaký byl tento rok pro vás osobně? A máte nějaké předsevzetí do toho dalšího? Co od něj očekáváte?

Tento rok byl pro nás dobrý, stále jsem viděl to bílé světlo v tunelu v těch nešťastných vlacích z Prahy do Ostravy, kde všichni prodělávali (České dráhy tam prodělávají téměř miliardu korun), a navíc stát platí i nadále zhruba 360 milionů korun na dotace vlakům, které jsou pro nás přímou konkurencí. Jsem rád, že se nám podařilo vlaky stabilizovat tak, že budou udržovatelné klidně dalších tisíc let. Ve chvíli, kdy vám dlouhodobě něco prodělává, kompletně to bere energii a finance na další rozvoj. Takže toto je pro mě důležité.

A příští rok by měl být zase úplně ve znamení železniční dopravy. Už nechceme jít do dalších jiných projektů než železnice. Měl by se otevřít trh, ministr dopravy (starý i nový) to slíbil, takže bude spoustu soutěží o dotace, což je jediná správná cesta.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Radim Panenka

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Bruselská propaganda normálního člověka odpuzuje. Evropané si zakazovali vlastenectví, a teď  jen koukají, jak se jejich země mění v chalífát. Promlouvá známý historik Čvančara

11:05 Bruselská propaganda normálního člověka odpuzuje. Evropané si zakazovali vlastenectví, a teď jen koukají, jak se jejich země mění v chalífát. Promlouvá známý historik Čvančara

ROZHOVOR Chci, aby se vrátila doba, kdy se Češi nebudou stydět za označení vlastenec, říká známý bad…