Radim Jančura o politice: Můžu klidně říct, že Hašek je blbec, a je to. Mohu mluvit přímočaře. Ministr má koule a Andrej Babiš...

09.03.2015 7:38

ROZHOVOR O Radimu Jančurovi se nedávno mluvilo jako o možném lídrovi kandidátky ANO pro jihomoravské krajské volby v roce 2016. Brněnský podnikatel to v následujícím rozhovoru pro ParlamentníListy.cz popřel, i když připouští, že motivaci by pro takový souboj měl především v současném hejtmanovi Michalu Haškovi, jehož považuje za lháře. Mluvil i o tom, proč má blízko k hnutí ANO, nebo o provozování vlaků na Slovensku.

Radim Jančura o politice: Můžu klidně říct, že Hašek je blbec, a je to. Mohu mluvit přímočaře. Ministr má koule a Andrej Babiš...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radim Jančura, majitel Student Agency

Nedávno se mluvilo o tom, že byste mohl vést kandidátku ANO do krajských voleb v roce 2016. Opravdu o tom uvažujete?

Je pravda, že se mě pár lidí ptalo, jestli bych nechtěl vstoupit do politiky a nešel do krajských voleb. Přemýšlel jsem o tom, ale je mi čtyřicet tři let a potřebuji pracovat ve firmě, pro kterou jsem zatím stále dost důležitý. Dokážu si ale představit, že až mi bude třeba šedesát a bude to potřeba – což už v té době nemusí být, když v Česku bude systém fungovat líp – že do politiky někdy půjdu.

Motivace jít do voleb na jihu Moravy je přitom pro mě dost velká. Pan Michal Hašek. On je možná dobrý hejtman, ale určitě myslím, že je špatný člověk. Být hejtmanem přitom asi není moc těžká práce – buď může jen přestřihovat pásky, nebo plní úkoly, které příliš nemůže ovlivnit. Možnosti kraje jsou menší než třeba v případě města Brna. Hejtman toho nemá moc co pokazit. Když se objeví kandidát, který bude osobnostně dost silný, podpořím ho proti Haškovi za jakoukoli cenu.

Za jakých podmínek?

Musím daného člověka poznat, nestačí ho vidět jednou, budu si muset prolustrovat jeho minulost. Určitě půjde o podporu osobností. Uvidíme, koho si ANO nebo jiná politická strana najde.

Proč podle vás hejtman Hašek není dobrý člověk?

Už babička mně říkala, že kdo lže, ten krade, a Michal Hašek přinejmenším lže. Prokázalo se to třeba při pokusu o tzv. puč v sociální demokracii, když se účastnil schůzky v Lánech a pak říkal, že se nic takového se nestalo. Pan Sobotka je někdy rozpačitý, ale myslím, že je to slušný člověk. Oproti tomu je Hašek je velmi bystrý politik, ale jen v tom špatném smyslu, protože pro něj dělat politiku znamená intrikařit, uzavírat komploty, v tom je velmi dobrý a silný. Osobnostně je mnohem silnější a nebezpečnější než Sobotka. Je schopen se spojit s kýmkoli, jen když zůstane u moci. Naštěstí nyní přichází nová doba a vláda je vnímána pozitivně, protože jsou v ní pozitivní lidé.

Co říkáte na změny na české politické mapě, jejichž je vláda výsledkem?

Je jasné, že hnutí ANO je pan Babiš, který není ani pravičák, ani levičák. On pouze má na některé věci pravicový a na některé levicový názor. To je podle mne správné. I ČSSD je v něčem strana pravicová, i oni vědí, že funguje pouze pravicová forma ekonomiky. Každá strana se chová pravicově a zároveň levicově, snad jen kdyby KSČM přišla do vlády a začala znárodňovat, by byla skutečnou levicí. Demokratická levice i pravice mají skoro stejný přístup k ekonomice a obě vědí, že se musí postarat o nemocné, staré a zároveň udržet fungující ekonomiku. Babiš, jak ho znám, má pravicové názory na daně a zároveň ví, že se musí postarat o potřebné a pak souhlasí se zvyšováním důchodů apod. A navíc zrušením zdravotnických poplatků vzal levici její téma. Je to chytré, hnutí ANO představuje střed a ten je optimální. Rozdělovat strany na pravicové a levicové nemá moc smysl, to nás naučily samy tradiční strany, které byly zvyklé, že ačkoli svou práci dělaly špatně bez ohledu na pravicovost nebo levicovost, volič jim vždy hlas dal, protože se zavedlo, že „volí menší zlo“. Tak z nás strany udělaly opice, které volí menší zlo bez ohledu na to, jak politici dělají svou práci.

Na magistrátech a radnicích také neexistuje žádná levicová nebo pravicová politika, obce musí být vedené dobrým hospodářem, to jde snad tak ještě na krajských úřadech a kdo ví jestli.

V českém prostředí je ověřeno na řadě příkladů, že známý nebo úspěšný podnikatel zpravidla u voličů uspěje. Vy takový výrazný potenciál máte, nezdá se vám, že je škoda ho nevyužít?

Já bych se v politice trápil stejně, jako se tam trápí Andrej Babiš. Navíc si myslím, že přestože v politice nejsem, mohu ji ovlivňovat. Třeba už jen tím, že teď poskytuji rozhovor. Myslím, že s tím zmíněným potenciálem mohu politiku měnit zvenčí a možná daleko mocněji.

V jednom z rozhovorů jste kdysi uvedl, že vaším PR je hlavně to, že vždy zvednete telefon a neodmítáte neznámá čísla, protože může volat někdo z médií, a také že by se u vás tiskový mluvčí unudil. Pořád se vám tento přístup osvědčuje?

Ano. Teď už sice tiskového mluvčího máme, ale to, že beru telefony naprosto všem, je pořád výhoda. Když novinář zavolá a zeptá se mě třeba, co si myslím o Haškovi, řeknu, že je to blbec, a je to. To tiskový mluvčí nikdy nemůže za firmu říct. V tom je to jednodušší. Náš tiskový mluvčí má navíc spoustu jiné práce s monitoringem tisku apod.

I tak ale – nestalo se vám, že jste byl nespokojený s tím, co jste si pak o sobě přečetl?

To ne, my jsme firma, která dělá vesměs pozitivní věci, takže není důvod proti nám útočit. A když se jednou za čas stane něco nedobrého, tak si to prostě vypijeme, to se nedá nic dělat. V průměru jsme ale mediálně hodnoceni pozitivně a novináři se ke mně chovají férově. V  Česku je svoboda tisku na vysoké úrovni, to když jsme přišli na Slovensko, měl jsem pocit, že některá média jsou dost Ficovská, vládní.

Na Slovensku se vyrovnáváte s krokem státu, který vozí vlakem studenty a další skupiny obyvatel zdarma. Je to pro vás udržitelné?

To, co mají komunisté v teorii, totiž aby každý ve společnosti dostával zadarmo a podle svých potřeb, udělal Fico lusknutím prstů, takže polovina populace má nárok jezdit vlakem zadarmo. Jsou to možná tři čtvrtiny cestujících a podle mne je kvůli tomu Fico největší korupčník, to je totiž předvolební korupce, kdy se tím snaží získat moc na další čtyři roky. A je to navíc diskriminace těch, kdo vlakem nejezdí, ale kvůli místu bydliště jezdí autobusem a dotované dráhy tak nevyužívají.

Doufám, že se i tak na Slovensku s vlaky udržíme, znamená to ale, že musíme jezdit za poloviční ceny, abychom alespoň těch pár platících cestujících do vlaků dostali a udrželi si je. Kroky slovenské vlády ale budeme řešit soudně, budeme se soudit se státem, který podle nás porušil základní tržní principy a dopustil se diskriminace.

Vraťme se do Česka, kde se mluví o větším otevření trhu železniční dopravy…

Ministr Prachař tyto kroky připravil dobře, díky tomu je tady harmonogram, podle kterého se bude soutěžit jednou za tři měsíce jedna dálková linka. Máme-li tedy v ČR dvacet devět dálkových linek, které objednává stát, mohou být všechny do sedmi let vysoutěženy, a to je velmi dobré. A navíc – nový ministr dopravy Ťok ukázal, že „má koule“, bouchl do stolu a nenechal se vydírat Českými drahami, které zdržují soutěže tím, že odmítají podepsat smlouvu o vzájemném uznávání dokladů, přestože je ta smlouva formálně výhodná. Ťok to ukončil, vypsal soutěže, a to je dobře. Na významnějších trasách se pak na dotacích v průměru ušetří 25 až 30 %, což znamená miliardu korun úspor. Za to vděčíme Danu Ťokovi.

Co může být pro soukromého dopravce zajímavého na kratších linkách?

Tady není rozdíl mezi RegioJetem nebo Českými dráhami, obě jsou to akciové společnosti, obě byly založeny, aby generovaly zisk, a nejsou to dobročinné organizace. Pro dopravce, který soutěží o danou linku, je lhostejné, jestli je to malá trasa, kde jezdí motorák s pár cestujícími, nebo jde o dlouhý rychlík a plný lidí. Tam, kde je cestujících míň, se soutěží o větší dotace. Z hlediska dopravce je dokonce daleko bezpečnější jezdit s motoráčkem, kde cestují dvě babičky. Když se totiž něco změní a cestující nejsou, nerozsype se mu byznysplán. Na velké lince mohou být ztráty větší.

Pro dopravce je tak skoro lukrativnější provozovat bezvýznamnou trať než některou významnější, obecně je to ale úplně jedno. Vyhrává ten dopravce, který má nižší náklady pro daný jízdní řád a další podmínky, které stanoví stát. Občané přitom nemusí mít strach, že vstupem soukromníků se zdraží jízdné, protože Ministerstvo dopravy si určuje podmínky a maximální jízdné, které používají České dráhy, takže soukromník může být i levnější.

Kde je rozdíl v přístupu soukromého dopravce a státních drak k linkám?

Soukromník má výhodu, že pokud dá lince srdce a zjistí chování cestujících, může ji vyšperkovat tak, že s ním lidé začnou rádi jezdit. To České dráhy neumí. Nám se něco takového povedlo na dotované lince z Bratislavy do Komárna, kde se počet cestujících zvedl trojnásobně díky tomu, že jsme si linku doslova vypiplali, postavili za své peníze parkoviště u nádraží apod. Noví cestující na ní jsou lidé v produktivním věku, kterých se netýká ježdění zdarma.

Přibudou podle vás na železnici další soukromí dopravci?

Vedle Arrivy, RegioJetu, Leo Expressu nebo ČD mohou vzniknout i další, třeba ze stávajících ČSAD, je to jen na jejich rozhodnutí. Ve Velké Británii není na dráze žádný státní dopravce a ti, kdo tam začali jezdit, se zrodili z autobusových dopravců. Stačí najmout pár železničářů, naučit se to a pustit se do toho.

Jak se vás dotkla rekonstrukce dálnice D1?

Vypadá to, že se stal se zázrak, loni nám totiž přibylo 4 až 5 % cestujících, a  to i na D1. Asi to souviselo s tím, že garantujeme vracení jízdného při zpoždění. Roli hraje také to, že na D1 máme nejlepší dispečink, takže známe i objízdné trasy objízdných tras. Když bouchne D1, bouchne i ta nejbližší objízdná trasa. Díky tomu, že tam máme největší počet vozidel, víme o dálnici nejvíc ze všech dopravců, a to nám pomáhá.

Co konkrétně uzavírky a omezení znamenají?

Zrovna jsem napsal nehezkou SMS ministru dopravy, vyzývám ho, aby se ministerstvo dopravy začalo k řidičům chovat jako k zákazníkům, protože dálnice se staví z peněz řidičů a daňových poplatníků. Z toho pohledu je špatné, že stavební firmy určují uzavírky a samy se rozhodují, do jaké míry budou dálnici okupovat. Žádal jsem, aby okamžitě vznikl manuál pro uzavírky dálnice.

Je absurdní, že se stát a ŘSD často nechovají jako ten, kdo zadává práci, ale že tančí, jak píská stavební firma. To je pak indicie, že firma někomu, zřejmě někomu na ŘSD, platí, protože se jí pak vše toleruje. Diktuje si přece vždycky ten, kdo platí.

Jaký význam má váš úmysl zřídit si vlastní stínové  ŘSD?

Když byl ministrem Prachař, snažil se komunikovat, takže nyní zvažujeme, co dál. Pokud půjde ministr Ťok správným směrem, nemá smysl, aby stínové ŘSD existovalo. Dáme mu pár měsíců a uvidíme. Optimální je, aby stát a ŘSD řídil dobře, ať už směrem k transparentnosti nebo k veřejným zakázkám, a to zejména k projekčním firmám, kde byly dřív preferovány firmy jako Sudop nebo Pragoprojekt, které hrály v byznysu důležitou roli. A také půjde o uzavírky, jestli je Dan Ťok chytrý, může tím u řidičů získat hodně plusových bodů.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: David Daniel

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Výmysly Víta Rakušana. Lež, co se zjistí až za dva roky, rozebírá právník Rajchl

18:10 Výmysly Víta Rakušana. Lež, co se zjistí až za dva roky, rozebírá právník Rajchl

Vláda z obav o stabilitu vlády toleruje lži ministra Rakušana o migračním paktu. ParlamentnímListům.…