Exšéf KSČM o uprchlících a EU. Velmi důrazně

29.10.2015 4:41

ROZHOVOR Na hodnotovou mdlobu i úpadek západní civilizace, který se projevuje absolutním deficitem demokracie prostřednictvím vlády nikým nevolených úředníků v Bruselu a několika loutek, poukazuje filmový, televizní a divadelní režisér Jiří Svoboda. Expředseda KSČM a poslanec Federálního shromáždění z let 1990 až 92 tvrdí, že hlásaný multikulturalismus v přílivu statisíců lidí z jiné civilizace je jen snahou vytvořit nadnárodní všehochuť, kupříkladu evropský lid, tak nezbytný pro zničení národních států.

Exšéf KSČM o uprchlících a EU. Velmi důrazně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Režisér Jiří Svoboda

Zaregistroval jsem váš názor, že by Česká republika měla vystoupit z organizace UNESCO, pokud se jejím arabským členům podaří prosadit návrh, aby se Zeď nářků, nejposvátnější místo judaismu, stala součástí muslimských svatyň na Chrámové hoře v Jeruzalémě. Podle vás je to pro Česko tak zásadní záležitost?

Anketa

Kdyby dnes byly prezidentské volby, volili byste Miloše Zemana?

90%
10%
hlasovalo: 18830 lidí

Občas se píše, že evropská civilizace vyrostla ze tří kořenů – judaismu, helénské kultury a křesťanství. Stále častěji však současné dění v Evropě vnucuje otázku, zda to ještě platí. Zda náhodou není Evropa tak hodnotově vyprázdněná, že nemá sílu trvat na vlastní identitě; snad že už si vlastní identitu ani neuvědomuje, a proto snadno podléhá jakémukoli tlaku směřujícímu k rozmělnění. V tomto smyslu vnímám už léta dění v Izraeli jako lakmusový papír budoucnosti Evropy. Dokud si Izraelský národ podrží svou pevnost, bude existovat měřítko národní identity a soudržnosti.

Návrh šesti arabských zemí v UNESCO – jménem Arabů, žijících v pásmu Gazy a na západním břehu Jordánu – není novinkou. Vznikl ovšem velmi pozdě, na počátku dvacátého století, a nemá žádnou oporu v historických pramenech, kupříkladu Encyklopedii Islámu. Stojí jistě za zmínku, že s identickým požadavkem vůči Západní zdi přišel v období britské správy jeruzalémský muftí Amín al-Husajní (shodou náhod velký obdivovatel Adolfa Hitlera), který organizoval kupříkladu vznik divize SS, tedy Waffen-Gebirgs Division der SS sestavené z bosenských muslimů.

V historiografii z konce 12. století píše Benjamin z Tudely: „… západní zeď, jediná ze zdí, která byla v Chrámu ve Velesvatyni, je nazývaná Brána milosrdenství a přicházejí k ní Židé, aby se u ní modlili o pomoc.“

Návrh šesti arabských zemí zjevně usiluje o přepisování historie. Pokud bychom u prosazování islámského a jindy možná jiného revizionismu trpně sekundovali, mohli bychom se jednoho dne dočkat návrhu, aby UNESCO prohlásilo za „svaté místo islámu“ Al-Andalus, arabský název pro region ovládaný muslimy ve Španělsku v 8. století, popřípadě ad absurdum aby byl za takové místo prohlášen kopec, na kterém stojí dnes chrám svatého Víta.

Je pro nás UNESCO tak přínosnou organizací, že bychom měli mlčky přihlížet procesům, kdy by tato organizace participovala na islámské revizi historie?

Jen pro doplnění: v roce 2011 ohodnotila britská vládní organizace UNESCO jako finančně rozmařilou a její činnost jako neuspokojivou. V témže roce pak v arabském časopisu pro mládež, který byl tehdy částečně podporován ze zdrojů UNESCO, popsala mladá dívka Hitlera jako jeden ze svých životních vzorů…

Vy jste na svém blogu na Aktuálně.cz zmínil, že přijetí Arabů, žijících na území západního břehu Jordánu a v pásmu Gazy, za členy UNESCO je příznačným znamením schizofrenie současné evropské civilizace, která se podobnými akty vzdaluje vlastním kořenům a hodnotám. Copak jejich samotné členství může evropskou civilizaci poškozovat?

Jaký je kulturní, vzdělávací a vědecký přínos Arabů, žijících v pásmu Gazy a na západním břehu Jordánu od procesu jejich přijetí do UNESCO v roce 2011 pro světovou vědu, kulturu a vzdělání? Pokud za vzdělávání nepovažujeme výchovu třináctiletých dětí k vražedným útokům na židovské vrstevníky jako nedávno 12. října, případně za vědecký přínos kreativní tvorbu raket Kasám, jimiž je z území arabské samosprávy ostřelován stát, který je řádným členem OSN.

Organizace Hamás, která se stala v pásmu Gazy všelidovými volbami vládnoucí stranou a posléze byla i koaličním partnerem Fatáhu na západním břehu Jordánu, je vedena na seznamu teroristických organizací mnoha zemí. Není přijetí členství území, kde vládne teroristická organizace, do agentury OSN pro vzdělání, vědu a kulturu obrazem schizofrenie současné západní civilizace?

Ve svém textu jste také položil otázku, zda není náhodou katedrála svatého Víta muslimským svatým místem. Není tahle nadsázka, kterou chcete čtenáře přesvědčit o svém názoru, přece jen až příliš přehnaná?

Ovšemže je to zatím přehnaná nadsázka. Ale nepovažoval svět za nemyslitelnou nadsázku ještě ve 30. letech minulého století možnost, že bude příslušníky Goethova a Humboldtova národa realizován holocaust? Že budou potravu osvětimským pecím dodávat ve spolupráci příslušníci národa Voltairova? Že lotyšské divize SS budou mít na svědomí 80 tisíc Židů a tyto divize budou oslavovány veřejně na náměstí v roce 2015? A nepovažovali tak mnozí za nadsázku možnost existence gulagů? A nepovažoval svět před 20 léty za nadsázku možnost mnohaletého věznění lidí bez obvinění a soudu představiteli země, která se hlásí k západní civilizaci? Ano, na mysli mám Guantanámo. Základy světa se překotně mění, a my si to často ani nepřipouštíme.

Když o západní civilizaci tvrdíte, že je zaplavena hodnotovou mdlobou a postupně směřuje k úpadku, v čem se to podle vás nejvíce projevuje?

Nadřazováním moci korporací nad volenými orgány národních států. Vyvrcholením bude zcela jistě dohoda TTIP, vyjednávaná tajně za zády občanů, jichž se bude týkat. Neustále veřejně stimulovaná spotřeba vedoucí k fatálnímu zadlužování rodin. Takzvaný multikulturalismus, který před časem paní Merkelová označila za neúspěšný pokus, ale dnes na to z neznámých důvodů zapomněla. Bezhraničná vláda finančních institucí. Jejich srůstání s politikou a státní mocí. Sociální a ekonomická propast mezi zanedbatelnou menšinou a zbytkem společnosti, vždyť polovinu světového bohatství vlastní jedno procento nejbohatších – prý se hlásíme ke křesťanství, ale nestojí snad v Písmu, že snáze projde velbloud uchem jehly, než bohatý do Království nebeského? Absolutní deficit demokracie prostřednictvím vlády nikým nevolených úředníků v Bruselu a několika loutek, které se vezmou za ruce a svorně kráčejí pařížskou ulicí po zavraždění redaktorů satirického časopisu a hermeticky obklopeni jen agenty tajných služeb celé Evropy, předstírají, že kráčí v čele velké lidové demonstrace solidarity. A není jim hanba, když vyjde najevo, že to bylo jen kabaretní vystoupení.

Hodnotová mdloba by se dala doložit tisíci příkladů. Existuje ještě právní pojem „zločin proti míru“? Pan Blair nedávno přiznal, že důvody útoku na Irák byly smyšlené a válka proti Iráku byla jednou z příčin vzniku Islámského státu. Doznání opožděné, avšak žádná lítost nad odhadovaným milionem mrtvých Iráčanů. Stačí snad se za to omluvit? Humanitární bombardování Jugoslávie, které mělo stovky civilních obětí, trvalo 78 dní. Klademe si někdy otázku, mohl-li existovat Norimberský soud jen proto, že nacistické Německo bylo poraženo, nebo to byl akt objektivní spravedlnosti a práva? Takovou otázku položil v úvodu knihy Otázka viny filosof Karl Jaspers, parafrázuji: Soud nad Němci a Německem musí Němci přijmout jako soud oprávněný a spravedlivý, pakliže budou jeho zásady do budoucnosti uplatňovány nad kýmkoli, kdo se proviní stejně. Jak na ni odpověděli po sedmdesáti letech vítězové? A konec konců i poražení?

V souvislosti s migrační krizí, která v tomto roce postihla Evropu, se zmiňují různé její aspekty. Jaký může mít dopad z pohledu kultury a tradic evropské civilizace?

Dopad můžeme pouze odhadovat. A v odhadech se můžeme zcela mýlit. Pokud ovšem vycházíme ze zkušeností západní Evropy, příchozí sice chtějí přijímat všechna práva a výsady, nikoli však kulturu a zvyklosti hostitelů. Má kultura a tradice nějaký vliv na civilizační a národní identitu? Doposud se soudilo, že ano. V každé odborné práci o cílech kultury a výchovy se píše o funkci socializační. Dnes jsou některá předměstí Paříže, kam turista ještě před patnácti lety bez obav vešel, územím strachu i pro policisty. Jsou snad důkazem možnosti socializace, vrůstání do francouzských kulturních a civilizačních tradic? Jsou teroristé pocházející z rodin, které se v cílových zemích usadily ještě před jejich narozením, důkazem možnosti akceptace kultury zemí, které jejich rodiče přijaly a učinily je plnoprávnými občany? Mají si přistěhovalci zřizovat v Evropě medresy, tedy školy, působící při mešitách, které byly namnoze semeništěm ideologie terorismu? Medresy mají staleté tradice a byly zřizovány vždy na nově dobytých osmanských územích…

Ti, co nepodporují přijímání migrantů z odlišných kultur, jsou nálepkováni jako xenofobové a především v posledních dnech proběhlo v médiích mnoho příkladů toho, jak nás po všech stránkách obohatí. Vás asi vzhledem k vašim zkušenostem nelze podezírat, že máte strach z neznámého, tak proč nestojíte po boku těch, co navrhují co nejvíce otevřít migrantům náruč?

Protože mám zcela odlišný názor na důsledky masového přijímání migrantů z cizího civilizačního a kulturního prostředí. Xenofobie je jen odpor proti tomu, co může napadnout, ovládnout a zničit organizmus. V medicíně se tomu říká imunitní systém, pokud selže, organizmus je ohrožen ve vitálních funkcích.

Xenofob nejsem, rád poznávám neznámé cizí země, jejich obyvatele a jejich způsob života. Respektuji jejich náboženské přesvědčení, společenské uspořádání, tradice, zvyky. A pokud bych jel do Saúdské Arábie, nebudu tam pokládat základní kámen mariánské kapličky, nebudu během Ramadánu jíst a pít na ulicích, a nebudu vykládat na potkání, že autoritářská monarchie je zcela zaostalým způsobem uspořádání společnosti.

Hlásaný multikulturalismus v přílivu statisíců lidí z jiné civilizace je jen snahou vytvořit nadnárodní všehochuť – kupříkladu evropský lid tak nezbytný pro zničení národních států. Ten cíl pojmenoval již před léty, v roce 1971, Zbigniew Brzezinski: „…národní stát jako základní element organizovaného života člověka přestal být principiální tvůrčí silou: mezinárodní banky a nadnárodní korporace jednají a plánují způsobem, jenž je mnohem pokročilejší než politické koncepty národního státu …“

Ale co pak s demokracií? Budeme volit prezidenty mezinárodních bank a nadnárodních korporací? Nebo je ona vláda lidu, prostřednictvím lidu a ve prospěch lidu už prohlášena za hloupost, která se vykládá malým dětem místo pohádek?

Minulý týden obvinil vysoký komisař OSN pro lidská práva Zajd Raad Husajn Českou republiku ze systematického porušování práv uprchlíků a dal zároveň najevo znepokojení nad „xenofobními a islamofobními projevy“ prezidenta Miloše Zemana. Co to podle vás pro Českou republiku a její obraz v cizině znamená?

Miloš Zeman je prezident mé vlasti, kterého jsem volil. Znám jeho minulost, jeho vztah k zemi, v níž žiju, jeho způsob myšlení… Pana Husajna jsem nevolil, netuším, z čeho čerpá své názory, jakého je vyznání, je-li vzdělaný, nebo hloupý, umí-li ukázat na mapě, kde je asi tak Praha. Nevím, zda dal najevo pohoršení a znepokojení, když na Libyi padaly francouzské, anglické a italské bomby. Ale má právo na názor jako kterýkoli člověk na světě. OSN byla nadějí plná organizace, když byla založena. Ale to už je dávno.

Není spíše na čase připravit se na to, že německá kancléřka a Brusel stejně nakonec silou prosadí trvalé kvóty pro rozmísťování uprchlíků do členských zemí EU a nám nezbyde nic jiného, než se tomu podřídit? Nebo snad čekáte, že by se tomu česká politická reprezentace vzepřela? A jak?

Určitě nezbyde. A nejen kvóty, bude třeba sjednotit standardy, výši dávek a příspěvků pro imigranty. Jinak by u nás asi bez ohledu na kvóty nezůstali. Pan Sobotka ale prý něco v Evropské unii prosazuje, alespoň to doma tvrdí, když odůvodňuje svůj panický strach z těch, co rozhodují.

Svět se ocitl uprostřed Nového světového řádu – prohlásil to v OSN v prosinci 1988 Gorbačov a explicitně souhlasně 11. září 1990 ve svém projevu v Kongresu USA prezident G. H. W. Bush. K realizaci volební kampaně potřeboval prezident Obama jednu miliardu dolarů. Kdo platí, ten rozhoduje, tak to funguje v médiích, v divadle, v natáčení filmů, v politice. My jen nevíme, jaký cíl to všechno sleduje, a protože většinou nechceme propadnout úzkosti z iracionality, tváříme se, že stále ještě platí ušlechtilé zásady osvícenství…

Pokud jde o mne, sdílím výrok antického filosofa Prótagora: „Mírou všech věcí je člověk: jsoucích, že jsou, nejsoucích, že nejsou. Nemá svrchovanou moc určovat hodnotu věcí, je však jen na něm, aby to, co poznává, vyslovoval v soudech.“ To jsem učinil i dnes. A ať to svobodně činí i ti, kdo s mojí mírou zásadně nesouhlasí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česko jako přívěšek, F-35 jako výplané. USA jsou připraveny chránit jen některý vzdušný prostor. Rozborka profesora Krejčího

4:44 Česko jako přívěšek, F-35 jako výplané. USA jsou připraveny chránit jen některý vzdušný prostor. Rozborka profesora Krejčího

„Nelze pochybovat o tom, že když se ve Washingtonu rozhodnou rozmístit v Česku či Polsku jaderné nál…