S tou mladou řidičkou to bylo úplně jinak. Zkušený Stanislav Huml povstává nad kauzou „živě vysílaný automasakr“

12.07.2017 4:44

UVNITŘ DRASTICKÉ VIDEO „V době nehody a těsně před ní měla řidička ruce na volantu, dívala se dopředu. Příčinou nehody nebylo natáčení ani telefonování,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz poslanec a dopravní expert Stanislav Huml o hodně diskutované nehodě na Mostecku. „Přítomnost kamery v mobilu a streamování mají úplně stejný vliv, jako když se budu bavit se spolujezdcem za jízdy nebo poslouchat rádio. Tohle všechno by se muselo zakázat, pokud se říká, že vadí ta kamera. Pak tedy vadí i rádio nebo tchyně v autě,“ dodal.

S tou mladou řidičkou to bylo úplně jinak. Zkušený Stanislav Huml povstává nad kauzou „živě vysílaný automasakr“
Foto: Hans Štembera
Popisek: Poslanec Stanislav Huml

Českým internetem koluje video, které natočily dvě mladé dívky jedoucí rychlou jízdou na Mostecku, která skončila tragickou havárií a smrtí řidičky. Nejdříve se vás jako dopravního experta zeptám obecně, zda právě mladí řidiči kolem dvaceti let jsou mezi řidiči tou nejrizikovější skupinou na silnicích?

Ano. Je to tak celosvětově. Do dvou, do pěti let ještě sbírají zkušenosti, setkávají se se situacemi, se kterými se v autoškole nesetkali. Proto jsou rizikoví. Navíc je tu faktor věku a tendence více riskovat.

Jak situaci zlepšit v tomto směru? Je dostatečná prevence? Vy jste pracoval v televizi v dopravním zpravodajství. Nemělo by být třeba více pořadů o nebezpečnosti rychlé jízdy? Či nějaká kampaň na sociálních sítích?

Vyrobil jsem dva dokumenty. Jmenovalo se to Nehody, aneb co jste neviděli ani na Nově. Bylo to hodně naturální. Viděl jsem za svoji praxi mnoho smrťáků. Vzhledem k tomu, že mám i koníčka video, točil jsem je. Dávali jsme to na Novu. Potom jsem je sestříhal a byl z toho dokument. Pouštěl se před 10 až 15 lety v autoškolách. Myslím, že prevence má smysl. Jako jsou Renčovy klipy Nemyslíš. Zaplatíš. Byla strašná chyba, že ministerstvo dopravy si nekoupilo autorská práva na neomezenou dobu, aby je mohli hrát dál. Skončili po dvou letech, kdy zjistili, že už nemají autorská práva. V Anglii jdou podobnou cestou. Ty jejich klipy jsou ještě emotivnější. Pokud působíte na emoce lidí, máte šanci ovlivnit jejich chování. Jsou tu i legislativní možnosti. Řidičský průkaz na zkoušku. Ten diskutujeme v České republice už mnoho let. Nebyla zatím vůle ho zapracovat a připravit. V Anglii nesmíte na dálnici, když máte krátce řidičský průkaz – myslím, že rok nebo dva. Jen pod dohledem osoby, která má řidičák už dlouho. Nebo se dá jít cestou snížení rychlosti u mladých řidičů. Je to samozřejmě těžko kontrolovatelné, že budou smět jezdit jen osmdesátkou. Budou ji překračovat. Ale tím jim právně legislativně říkáte – pozor. Ty ještě nejsi řidič. Jsi pořád začátečník. Nebo si označovat auto na zadku Zetkem, což bylo za minulého režimu povinné. Ty dámy ze sebe udělaly celebrity, natočily si to. Samozřejmě že se bude s jejich videem pracovat preventivně. Je tam spousta chyb, které dělaly za jízdy.

Nehoda ve stopáži cca 10:00

Odstrašující příklady určitě zabírají preventivně, když se pouštějí drastické záběry z nehod už v autoškolách. Je to ale v tomto případě etické, když nejde o anonymní motoristky a navíc si jejich rodiny nepřejí, aby se jejich záběry používaly?

To je druhá věc. Na celebritách se dělá prevence všude na světě. Když by naboural Fittipaldi v běžném provozu, bude to ve všech médiích. A díky tomu, že je to ve všech médiích a že to byla celebrita, tak se na tom dělá prevence. Tady děvčata udělala sama ze sebe celebrity. Natáčela se i streamovala veřejně, takže je to ve veřejném prostoru. Nevidím to jako porušení etiky. Nejsou tam žádné krvavé záběry. Je vidět jen to, co předcházelo této dopravní nehodě. Dokonce si myslím, že se z ní dá vyčíst, jak se mohla stát.

Jaký je vliv internetu? V tomto tragickém případě se dívky natáčely na sociální sítě a spekuluje se, že se řidička více soustředila na tento přenos než na jízdu samotnou...

Řidička to však nenatáčela. To dělala spolujezdkyně. Spousta lidí si zpočátku myslela, že jde o řidičku, která kouká do kamery. To nebyla pravda. To zaprvé. Zadruhé – jela uvolněně, to bylo vidět. Za třetí – vy jí věříte, že jela sto čtyřicet? Nikdo ji nezměřil. Diskutující jí nadávají, že je kráva, a dostala jmen daleko víc. Přitom jí věří, že jela sto čtyřicet. Nemusela jet tolik, mohla se jenom vytahovat. V době nehody a těsně před ní měla ruce na volantu, dívala se dopředu. Dokonce okomentovala, že okno znečistil pták. Ono ji opravdu mohlo rozptýlit, že něco spadlo na přední sklo. Zrovna na tak kritickém místě. Suma sumárum – příčinou nehody nebylo natáčení ani telefonování. Ani náhodou. S tím nesouhlasím.

Takže nejsou pravdivé spekulace, že virtuální internetový svět může ovlivnit reálné chování řidičů?

Přítomnost té kamery v mobilu a streamování mají úplně stejný vliv, jako když se budu bavit se spolujezdcem za jízdy nebo když budu poslouchat rádio za jízdy. Teď řídím a telefonuju s vámi. Mám handsfree. To je povolené. Tohle všechno by se muselo zakázat, když se říká, že vadí ta kamera. Pak tedy vadí i rádio nebo tchyně v autě.

Bavili jsme se o prevenci. Co represe. Jsou dostatečně ohodnocena hrubá porušení dopravních předpisů? Ať už rychlá a riskantní jízda, vybržďování, alkohol za volantem. Neměly by se tresty zvýšit, nebo jsou dostatečné?

S tresty je to těžké. Největší zásah je, když lidem seberete řidičský průkaz. Líbil se mi bodový systém. Bylo potřeba ho jenom trošičku doladit, a to už se i stalo. Mám pocit, že bodový systém je velmi výchovný prostředek na to, aby se změnilo dlouhodobé chování řidiče. K sankcím mám výhrady. Jako takové příliš nepomáhají. Za některé delikty je zákaz činnosti už dnes. Je na policii, aby je opravdu stíhala a všímala si jich. Ne aby se měřilo jenom někde standardně na výjezdu z obce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Oldřich Szaban

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Drulák: Tomuto člověku se vyplatil Fiala v Bílém domě. Není to Čech

10:02 Drulák: Tomuto člověku se vyplatil Fiala v Bílém domě. Není to Čech

„Byla to čistě rituální návštěva, která měla potvrdit naši absolutní loajalitu Washingtonu,“ hodnotí…