Stanjura ztrhal Brusel za „pokrytecké“ řešení polských záležitostí na evropské úrovni a přirovnal to ke stavění zdí proti uprchlíkům

21. 1. 2016 19:50

ROZHOVOR Myslí si, že ministerstva naprosto zbytečně chrlí samá nařízení a regulace, když má stát dostatek restriktivních nástrojů a nemusí žádné další už vymýšlet. Dále je předseda poslaneckého klubu ODS a dřívější ministr dopravy Zbyněk Stanjura přesvědčený, že vedení EU nyní nepostupuje vůči Polsku zrovna férovým způsobem. Tvrdí také, že česká vláda problém uprchlické krize bagatelizuje a snaží se v této otázce především zalíbit Bruselu.

Stanjura ztrhal Brusel za „pokrytecké“ řešení polských záležitostí na evropské úrovni a přirovnal to ke stavění zdí proti uprchlíkům
Foto: Jan Štěpán
Popisek: Předseda poslaneckého klubu ODS a dřívější ministr dopravy Zbyněk Stanjura

Jak hodnotíte výsledky vašeho kongresu, který se uskutečnil o minulém víkendu. Jsou pro vás překvapivé? Staronový předseda Fiala se už před ním vyslovil, že by rád viděl na postu místopředsedkyně ženu, která ve vedení ODS chybí. Teď tam fungují ženy dvě, změní to nějakým způsobem politický styl ODS?

Já jsem s výsledkem spokojený i proto, že pocházím z moravskoslezské organizace a v ní jsme usilovali o dva hlavní cíle; a těch jsme nakonec dosáhli. První z nich byl, aby předseda Petr Fiala získal silný mandát, a ten druhý, aby obhájil svůj post místopředsedy europoslanec Evžen Tošenovský, a to se také podařilo. Při volbách prakticky došlo jen k jedné změně v předsednictvu, když jsme tam zvolili dvě dámy. Já věřím, že nové vedení bude úspěšné a že noví členové tam přinesou své nadšení i zkušenosti. Je mi jedno, jestli se jedná o ženy či muže. Tak to neposuzuji, důležité je, zda budou přínosem pro ODS. A já myslím, že by mohli být. To se ale konkrétně uvidí za dva roky na dalším kongresu, jestli můj optimismus byl na místě.

Mnoho lidí současný růst hospodářství a jistou stabilitu ekonomiky chválí. Podobný názor zastávají i někteří experti. Dá se vládní koalici vůbec něco vytknout?

Ekonomika zatím šlape dobře a každý rozumný politik by se měl z toho radovat. Otázkou zůstává, nakolik to může některá vláda zásadně ovlivnit. Já si myslím, že může, ale jen velmi málo. A je až směšné, jak tato vláda si ty všechny úspěchy přisvojuje a chce se na nich přiživit, i když je známo, že vládní zásahy jsou poznat většinou až po delší době. Spíše bych chtěl ocenit kvalitní práci zaměstnanců i podnikatelů, kteří jsou schopni uspět a prodávat nejen u nás, ale i v cizině. Na vládě mi nejvíce vadí její domácí politika, která všem ztěžuje podmínky při podnikání. Podnikatel je podle nich sprostý podezřelý, který se musí  pořád obhajovat, že neudělal nic nekalého. Ministerstva chrlí samá nařízení a regulace. Jedna kontrola stíhá druhou. My si přitom myslíme, že stát má dostatek restriktivních nástrojů a nemusí už žádné další vymýšlet.

V zahraniční politice se mi zas zdá, že současná reprezentace nemá zpracovanou žádnou koncepci. Například při odmítnutí nelegální imigrace by se vláda mohla klidně opřít o názory Poslanecké němovny, ale neudělala to. Ve snaze zalíbit se Evropské unii bagatelizuje nebezpečí, které nám hrozí. Občané mají totiž oprávněný strach z řízené migrace lidí z jiného kulturního prostředí, kteří nejsou připraveni akceptovat naše zvyky, tradice a naši historii. Vláda tuto situaci určitě podcenila.

Máme se opravdu Andreje Babiše bát, jak to prezentují někteří političtí komentátoři? Skutečně svým údajným střetem zájmů ohrožuje demokracii, když patří mezi největší české podnikatele, vlastníky médií a zastává k tomu „strategický“ post ministra financí?

Ani já, ani ODS nemáme postavený náš program na kritice ministra Babiše. My se snažíme vystupovat proti vládní koalici konstruktivně, bez záměru někoho osobně poškozovat; je to logická práce každé opozice. Problémem je, že Andrej Babiš bere veškerou kritiku osobně a velmi špatně ji snáší, což je jeho věc. Pravdou ale zůstává, že je velmi nebezpečné propojení politické, ekonomické a mediální moci; a bylo by určitě chybou o tom mlčet.    

Vládní koalice začala opravovat silnice těch nejnižších tříd v republice. To lidé oceňují. Stále se ale uspokojivě nedaří vyřešit problém s rekonstrukcemi českých dálnic a České dráhy se svými polorozpadlými nádražími v menších obcích moderní dopravní společnost určitě nepřipomínají. Co byste v tomto odvětví doporučil zlepšit?

Začal bych od konce vaší otázky. Ještě za mého působení na Ministerstvu dopravy se už připravovalo převedení nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty. České dráhy mají na starosti provozovat určitě jiné druhy činnosti než opravy nádraží. V současné době se převod už dokončuje a měl by to posvětit i Brusel, protože se mají pro tento projekt využívat i unijní finance. Je to šance dát do pořádku stanice i v menších obcích, ale bude to trvat léta, není to jednorázová záležitost.

I když doprava není zrovna oblast, kde se výrazně střetávají názory opozice a koalice, myslím si, že ministerstvo by se mělo, co se týká silniční dopravy, spíše zaměřit na ucelené větší záměry, než jsou opravy několika kilometrů cest v různých regionech. Já například podporuji kvalitní silniční propojení moravských a českých krajů po trase R35 ve směru Olomouc, Mohelnice na Hradec Králové. Vůbec bych doporučoval v tomto resortu, aby se při změně ministra zcela zásadně neproměňovala základní koncepce a ty nejdůležitější plány.     

Hned na začátku roku čeká českou vládu řešení velmi nesnadného problému. Společnost NWR chce zavřít do konce roku doly Paskov a Lazy v MSK kvůli stále klesajícím cenám uhlí, pokud ji finančně nepodpoří stát. To by znamenalo 13 tisíc nezaměstnaných horníků a zřejmě velký sociální problém s dopadem na celou republiku. Přitom společnost NWR, podle názorů některých zainteresovaných osob, měla v letech 2006–2012  z těžby ohromné zisky a vyplácela tučné dividendy. Údajně si nevytvářela rezervu na horší časy a nyní žádá od státu pomoc. Co si o tom myslíte, a jak by měla vláda podle vás zareagovat? 

Vládě bych především doporučil nedávat soukromému vlastníku žádné další peníze. Není to určitě jediný podnik, který se ocitl v nesnázích. Menším podnikatelům stát také v podobných případech nepomáhá. Co může udělat, je podpořit různé programy na rekvalifikace. Horníci budou muset opustit tento druh své profese, ale to se přece často týká i zaměstnanců v jiných odvětvích. Stát by jim měl potom pomoci překlenout to nejtěžší období, kdy začnou hledat novou práci v rámci své fungující sociální sítě. To je pravá úloha státu, ta ale nespočívá ve finanční podpoře soukromých vlastníkům.

Jakým způsobem nyní vnímáte situaci v Polsku s příchodem nové vlády? Mnohá média hovoří o ohrožení demokracie, když vítězná strana PiS si dosadila do křesel ústavního soudu své lidi, a například i do vedení tajných služeb a veřejnoprávních médií. Domníváte se, že se jedná o mimořádné události, anebo existuje na tyto události zkreslený pohled?

My, co žijeme v polském pohraničí, máme možná tu výhodu, že se dostáváme k přesnějším informacím. Určitě „zajímavý“ je pohled Bruselu. Když dělá některá vítězná strana ve volbách věci, které se zdají problematické, ale jinak EU podporuje, tak to nijak nevadí. Pokud to však začne provádět euroskeptická strana, pak je to velký problém. Vždyť přece už před volbami tehdy odcházející vláda změnila pravidla pro ústavní soud, aby si tam mohla dosadit svoje lidi. Když na to zareagovala vítězná strana stejným způsobem, tak se hned Brusel ozval. Je to vnitřně politický problém Polska, které si ho vyřeší, a je zbytečné, až pokrytecké ho řešit na evropské úrovni. Je to podobný případ, jako když začali stavět zeď proti migrantům Maďaři, hned bylo zle. Jakmile to začaly dělat starší členské země EU, nikdo nic nenamítal. V Evropské unii prostě funguje na určité záležitosti dvojí metr. V Polsku existuje vnitrostátní politický konflikt mezi stranami Občanská platforma a Právo a spravedlnost a ten by se neměl stěhovat z Varšavy do Bruselu. 

ODS se chce dostat – podle vyjádření naprosté většiny členů jejího vedení – znovu mezi politickou elitu. Domníváte se, že se jí to podaří? A když ano, tak jakým způsobem?

Nejdůležitější určitě je, abychom od místních sdružení až po naše předsednictvo odváděli dobrou a kvalifikovanou práci. Máme dlouhodobě potvrzeno, že tam, kde působí schopný starosta nebo místostarosta, dostáváme při volbách nadprůměrný počet hlasů, a to nejen při komunálních volbách. Dále musíme provádět jasnou a srozumitelnou pravicovou politiku, což je především úkol nás, kteří působíme v Poslanecké sněmovně. Nesmí se to omezovat jen na kritiku, což je sice také důležitým úkolem opozice poukazovat na chyby vlády, ale je nutné přicházet i s kvalitními návrhy jiných řešení, o což se vždy snažíme. Máme ještě dva roky na to, abychom ty naše podněty a vize proměnili v patřičné novely zákonů. Některé jsme už podali, jako například návrh na snížení DPH na 14 procent a na zrušení silniční daně, další ještě připravujeme.

 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Jan Štěpán

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Klausův Jakl: Halík je upír a je naprosto nekvalifikovaný k rozhodování o demokracii či EU. EU je diktatura a musí být zničena. Bruselští vzteklouni se budou chtít mstít

12:02 Klausův Jakl: Halík je upír a je naprosto nekvalifikovaný k rozhodování o demokracii či EU. EU je diktatura a musí být zničena. Bruselští vzteklouni se budou chtít mstít

ROZHOVOR Bývalý tajemník prezidenta Václava Klause a spolupracovník IVK Ladislav Jakl říká, že proce…