Starosta Štěrbohol: Jihovýchod Prahy vysvobodí od tranzitní dopravy jedině obchvat

13.06.2016 16:07

Starosta František Ševít (ODS) hodnotil v bilančním rozhovoru pro ParlamentníListy.cz, co se podle něj ve Štěrboholech za dobu jeho působení na radnici povedlo a co naopak čeká na své řešení. Zmínil se o plánované výstavbě nové budovy radnice, o prodloužení tramvajové trati či o projektu výstavby nové základní školy. Dočkají se žáci i druhého stupně? Řeč přišla ale i na přípravu nového Metropolitního plánu. A nejen na to….

Starosta Štěrbohol: Jihovýchod Prahy vysvobodí od tranzitní dopravy jedině obchvat
Foto: archiv starosty
Popisek: starosta městské části Praha - Štěrboholy František Ševít (ODS)

Na radnici působíte již desátým rokem, což je dlouhá doba. Co se za Vašeho působení ve funkci změnilo?

Změnilo se především tempo doby. Když nahlédnu do svého diáře, hledám v něm kolikrát bílá místa velice těžko. Mí předchůdci pracovali na stavbách především, jak se říká do „země“ - kanalizaci, plynu vodě, na nových chodnících, komunikacích, veřejném osvětlení. To jsou věci, které nejsou příliš vidět, ale jsou těmi nejdůležitějšími pro fungování městské části. Na mě, jak já trochu s nadsázkou říkám, zbylo to krásné, i když ne lehčí. Podařilo se zprovoznit Sportovní halu a sportovní areál Štěrboholy, postavit dvě nová dětská hřiště.  Z dotačních evropských fondů jsme postavili Park Hrušov I.,  za další tři roky Park Hrušov II.  Dokončili jsme výstavbu nové školky a navýšili její kapacitu na 100 dětí.  Za další úspěch považuji, že po několika letech vyjednávání jsme převzali od Magistrátu hl. města Prahy do správy městské části část bývalého areálu Středního a odborného učiliště – tělocvičnu se zázemím. Myslím, že za 10 let ve funkci starosty je toho docela dost.

Na co jste vy sám nejvíc pyšný? A je naopak něco, co se vám prozatím prosadit nepodařilo?

Pyšný jsem na výstavbu nové mateřské školy v parku Hrušov. V současné době mě těší asi nejvíce to, že se nám podařilo zajistit finanční prostředky a po 15 letech rozšíříme a přestavíme základní školu.

A co se nepodařilo? Především omezit tranzitní dopravu přes Štěrboholy, což ovšem nezávisí jen na mě jako představiteli Městské části, ale zejména na postoji celého pražského vedení a termínu dokončení vnějšího obchvatu (511) Prahy a také na tzv. Hostivařské spojce.

Jak vidíte budoucnost Štěrbohol za dalších deset let?

Doufám, že i přes masivnější výstavbu, které se snažíme čelit, si Štěrboholy zachovají svůj  „vesnický“ ráz s prvky moderní pražské městské části, budou obslouženy kolejovou dopravou a vnější okruh Prahy již bude zrealizován.

Jak to vypadá s výstavbou nové budovy Úřadu městské části včetně realizace tzv. návsi – centra dění v obci se službami pro obyvatele, na které spolupracujete s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy?

Spolupráce s Kanceláří veřejného prostoru IPR Praha dospěla koncem roku 2015 k závěru, kdy jsme danou studii podoby nového náměstíčka a radnice prezentovali na veřejné diskusi s občany Štěrbohol. V současné době se chystá realizace samotného projektu - v  první etapě nová budova Radnice městské části umístěná v rohové části parku před školou v těsné blízkosti autobusové zastávky.  Pokud vše půjde hladce, na podzim začneme se samotnou realizací budovy nové Radnice, kde najde kromě veřejné knihovny zázemí také okrskové oddělení městské policie.   V druhé etapě budeme připravovat PPP projekt na dostavbu náměstíčka se dvěma či třemi budovami, v jejichž přízemí budou umístěny služby obyvatelstvu a v patře bytové jednotky.  

O jaké konkrétní služby by se mělo vlastně jednat?

Jednalo by se o služby, o které ve veřejné diskusi projevili občané největší zájem - kavárnu s cukrárnou, malou pekárnu, prodejnu  farmářských potravin, ordinace dětského či praktického lékaře, kadeřnictví,  rehabilitační služby. Konečný výběr bude záviset na zájmu podnikatelských subjektů. Na některé činnosti již máme potencionální zájemce o pronájem.

Již řadu let vám také leží na stole projekt na vybudování devítileté ZŠ, která nyní v obci chybí. Radnice totiž postrádá potřebné finance. Domníváte se, že se v nejbližší době podaří projekt realizovat? Kde budete chtít sehnat potřebné finance? Zkoušeli jste žádat například o dotace nebo neuvažujete o úvěru?

Během letošního jara se nám podařilo zajistit značnou část financí, přesně 45 milionů Kč z přerozdělené investiční dotace na rozvoj školství z Magistrátu hl. m. Prahy. Na zbytek tj. cca 30 milionů Kč máme  podaný projekt na možné dofinancování z MŠMT s možností čerpání v rozpočtovém roce 2017. V současné době se řeší inženýring  projektu a během léta bude vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby s termínem dokončení rekonstrukce a přístavby na jaře roku 2018. Jedná se zatím o I. stupeň základního vzdělávání, ale pracujeme i na variantě devítileté základní školy, pokud možno se zachováním rodinného typu školy.

Štěrboholy patří k městským částem s nejvyšším nárůstem počtu obyvatel v procentuálním vyjádření v celé Praze. Co k tomu podle vás přispívá? A neprotestují proti tomu nějak starousedlíci, kterým se před očima z klidné obce stává rušné předměstí?

Ano, máte pravdu, podařilo se nám ve dvou lokalitách Štěrbohol díky vyjednávání s developery prosadit místo bytových domů v současné době moderní řadové rodinné domy. Tudíž nedojde k tak masivnímu nárůstu obyvatel, jak bylo v minulosti plánováno a prosazováno. Naše zastupitelstvo prosazuje již přes deset let venkovský ráz naší městské části, a i když je to někdy těžké, myslím si, že se nám to daří. Obchodní centra, současná i ta plánovaná, jsou na přístupových komunikacích do Štěrbohol mimo původní zástavbu nebo jsou umisťována za Jižní spojku, která je oddělí od původní zástavby.

Pojem starousedlík se nám jaksi začíná poněkud vytrácet.  Kdo je to vlastně starousedlík? Jsou to ti, jejichž rodiny pochází ze Štěrbohol a bydlí zde od roku 1920 (konkrétně má rodina bydlí ve Štěrboholech od roku 1926), nebo ti co postavili ve Štěrboholech své domy před 30 a více lety?  A novousedlíci?  Jsou to ti, co bydlí v bytových domech?  Já osobně si vážím každého občana Štěrbohol, kterému záleží na tom, co se v obci děje a snaží se být jejím aktivním článkem.

Myslím, že Štěrboholy jsou velice vyhledávanou destinací pro bydlení, a to z několika důvodů. Velice rychlý přístup na dopravní prostředky do centra města, přitom relativně klidné bydlení. Obchodní a nákupní služby v docházkové vzdálenosti, ZŠ a MŠ v místě.  V neposlední řadě i sportovní vyžití buď přímo v centru Štěrbohol nebo v blízkém napojení na známé in-line a cyklostezky směr Klánovice, Úvaly nebo směr Dubeč a Královice. To vše přispívá k nárůstu počtu obyvatel v naší městské části.

Jak jste loni prozradil pro naše stránky, pracujete společně s IPR Praha a OC EUROPARK na projektu prodloužení tramvajové trati z Ústředních dílen DP Malešice směrem k OC EUROPARK. V jaké fázi se aktuálně celý projekt nachází? A kdy by mohlo dojít k jeho realizaci?

Pokud jde o prodloužení tramvajové trati, mám velice příznivou zprávu. Na základě mé nedávné schůzky s projektanty a díky možnosti čerpání financí z EU Fondů pro Prahu jako město na rozvoj kolejové dopravy, byla již zadána studie na zmiňovanou tramvajovou trať. V zadání studie jsou dvě možné vedení trati - Severní a Jižní. Severní varianta je propojení stávající konečné v Ústředních dílnách dopravních podniků – Malešice přes Průmyslovou kolem Fashion Arény přes jižní spojku k Europarku.  Jižní varianta je vedena podél ulice Na Homoli přes Jižní spojku směrem k Radiové ulici (podél Terranovy) a v první etapě by končila před TUKas Škoda auto. V další fázi by přešla přes křižovatku Kutnohorská/Ústřední a zamířila by před OC Europark. Městská část i projektanti se přiklánějí k této jižní variantě i z důvodů toho, že dle platného územního plánu je v tomto vedení trasy již dnes stavební uzávěra pro kolejové vedení trati. A tak bychom se realizace mohli dočkat v dohledné době – přesný termín v současné době nelze stanovit. Pro mě jako starostu je důležité, že se trat již kreslí  a někdo se s tím detailně zabývá..

Dopravě v obci by výrazně pomohlo dokončení obchvatu. Východní část okruhu v délce 12,5 kilometru, která má spojit Běchovice s dálnicí D1, se měla začít stavět v roce 2019. Ministr dopravy chce, aby se tak stalo dříve. Jste i vy sám takový optimista? 

Chtěl bych být také takovým optimistou, neboť, a to jsem již zmiňoval v předchozích článcích, je toto včasné dokončení stavby 511 pro celý jihovýchod Prahy vysvobozením od tranzitní dopravy. S tím by ale Praha měla také ruku v ruce pracovat na tzv. malém vnitřním okruhu – v části dnes nazývané Hostivařská spojka. 

Institut plánování a rozvoje hlavního města během příprav Metropolitního plánu představil rozpracovaný koncept výškové regulace. Urbanisté vytipovali několik lokalit, kde by developeři mohli stavět do větší výšky. Jedná se například o významná přestavbová území Dolních Holešovic či Vysočan, ale ve hře je také území Štěrbohol. Jak se tomu budete snažit zabránit a zachovat tak „vesnický“ ráz obce?

Toto vyjádření pana ředitele Hlaváčka z IPRu jsem také zaznamenal v jednom periodiku. Nevím, jakou lokalitu Štěrbohol pan ředitel myslel. Pokud je tou lokalitou myšlena současná výstavba mezi Štěrboholy a Dolními Měcholupy, tak tam je výška a zástavba již daná řadou výškových budov podél budoucího páteřní komunikace Kardausova a Kryšpínova, kde již šest domů o výšce 6+1 stojí. Celý tento projekt je nazýván Štěrboholský háj, málo se však ví, že 2/3 výstavby jsou na katastru Dolních Měcholup a pouze 1/3 na katastru Štěrbohol. Právě na této naší třetině došlo ke změně projektu z původních výškových budov 3+1 na řadové rodinné domy. V Návrhu Metropolitního plánu prosazujeme rozvoj v rámci katastru Štěrbohol převážně rodinnými domy a to se nám při konzultacích s IPR daří. Kromě toho nadále prosazujeme tzv. zelený prstenec kolem Štěrbohol. V části katastru je již vzrostlý borovicový pás stromů, který právě odděluje tuto výstavbu od původní zástavby ve Štěrboholech. Dále tu máme rozvojové lokality za Jižní spojkou - pro obchod a služby. Nezapomínejme, že i Spalovna ZEVO Malešice a Cihelna Štěrboholy jsou na katastru naší městské části. Tento rozvoj však také prosazujeme, neboť je oddělen od bytové zástavby pásem izolační zeleně a jižní spojkou. Na čem trváme, je vybudování nového sjezdu z jižní spojky ve směru od Černého mostu a přemostění mezi OC Europark a Fashion Aréna, z důvodu nezatížení místních komunikací, především ulice Ústřední, návštěvníky těchto center. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Dvě loutky. Páprda a...“ Vyoral pustil peklo na Bidena s Fialou

15:00 „Dvě loutky. Páprda a...“ Vyoral pustil peklo na Bidena s Fialou

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA – Po návštěvě premiéra Petra Fialy v Bílém domě se z řad jeho podpo…