Syn donského kozáka Kelin promlouvá o dějinách rodiny i země. A také o Miloši Zemanovi, kterého přistihl při „odporném a podlém skutku“

12.11.2017 17:48

STOLETÉ ODPOČÍTÁVÁNÍ REPUBLIKY Byl jsem svědkem podílu Miloše Zemana na vytunelování Českých Radiokomunikací a. s. prostřednictvím účelově zřízené firmy BIVIDEON, kdy stát přišel o desítky miliard korun a stovky zaměstnanců o zaměstnání. To říká historik a zástupce ruské menšiny ve vládní radě pro národnostní menšiny Alexej Kelin. Jinak hovoří hlavně o historii a Rusku.

Syn donského kozáka Kelin promlouvá o dějinách rodiny i země. A také o Miloši Zemanovi, kterého přistihl při „odporném a podlém skutku“
Foto: Hanka Brožková KPR
Popisek: Setkání prezidenta Česka Miloše Zemana s prezidentem Ruska Vladimirem Putinem při návštěvě Číny

Anketa

Schvalujete postup někdejšího disidenta a exministra vnitra Tomáše Hradílka, který chce držet hladovku, dokud Zeman nezruší kandidaturu? Je ochoten i umřít.

5%
95%
hlasovalo: 11628 lidí

Jak s odstupem století vnímáte bolševickou revoluci v Rusku?

Stále stejně. Byl to puč, při němž se k moci dostali lidé bez zábran, zločinci a vlastizrádci, kteří se za války spolčili s nepřítelem a s jeho finanční pomocí se jim podařilo svrhnout zákonnou vládu. Zadusili pracně se rodící demokracii, obelhali obyvatelstvo, zotročili jej. Místo slíbené svobody a půdy obnovili nevolnictví v kolchozní podobě. Zlikvidovali elitu národa a nahradili ji „sociálně blízkým elementem“, tedy proletariátem, ale zejména lůzou.

Slušná část proletariátu bolševiky nepodporovala. Ta volila jiné strany. Záhy za to byla potrestána a všechny demokratické strany včetně levicových byly zlikvidovány i s jejich funkcionáři. Sociálně blízký element, tedy místní povaleči a alkoholici, byl jmenován předsedy kolchozů. Výsledkem této personální politiky a direktivního centralizovaného řízení, kdy se i zemědělské práce zahajovaly podle pokynů z centra, byl hladomor, který vyvrcholil kanibalismem. Podobná situace byla i v jiných odvětvích.

„Stavby socialismu“ realizovali zdarma a za strašlivých podmínek vězni. Jejich počet v gulagu kolísal v jednotlivých letech v rozpětí od půl milionu do dvou a půl milionu vězňů. To jsou oficiální údaje přiznané současnou vládou Ruské federace. Podle nezávislých badatelů bylo vězněno podstatně více lidí. Uvádí se číslo třináct milionů a k tomu minimálně šest milionů lidí ve vyhnanství. Po sovětsko-nacistické válce v gulagu skončily i stovky tisíc cizinců včetně českých občanů. Desítky tisíc techniků, inženýrů a vědců vyvíjely zbraňové systémy ve vězeňských ústavech zvaných „šarašky“.

Cílem zločinecké bolševické ideologie bylo uchvátit moc na celé zeměkouli. Na osudu Ruska a jeho obyvatel jim nezáleželo. Podle Trockého – Bronštejna mělo Rusko sloužit jen jako otep klacků do ohně světové revoluce.

Jsou pro vás vůbec nějaké komunistické ideje přijatelné?

Na žádnou takovou myšlenku jsem za celý život nenarazil. Komunistická ideologie se od jiných marxistických ideologií, například sociálnědemokratické, liší tím, že staví na nejhorších lidských vlastnostech. Zlobě, závisti a nenávisti. Násilí bere jako jedinou možnost, jak obšťastnit lidstvo. Život i Bible nám radí, abychom posuzovali stromy podle jejich plodů. Tam, kde se dostali k moci komunisté, došlo k razantnímu propadu efektivity ekonomiky a neméně razantnímu poklesu životní úrovně.

I Československo se v důsledku komunistického puče propadlo ve světovém žebříčku o zhruba třicet míst. U nás, naštěstí, byl bolševický model uplatněn v mnohem civilizovanější variantě. Takže jsme měli menší procento mrtvých, neproběhlo zde několik vln hladomoru, ba i degradace společnosti směrem k otrocké mentalitě byla o něco menší. Nicméně návrat na páté až sedmé místo ve světovém žebříčku životní úrovně, na němž jsme se pohybovali před válkou, kdy nám záviděli Němci i Rakušáci, ještě dlouho nenastane.

Slýchával jsem již v dětství, že kdo v mládí nefandí levici, nemá srdce, a kdo jí fandí ve zralém věku, nemá mozek. Vrtalo mi to hlavou a vyptával jsem se otce na jeho názor. Tehdy mi řekl, že si mám počkat, až mne život trochu okope, dozraji, a pak si to srovnám v hlavě sám. Vzápětí jsem byl svědkem zajímavého monologu místního zamindrákovaného soudruha, který si hojil komplexy z toho, že nic nemá, protože všechno prochlastal a žil v bytě, který připomínal chlívek: „Uvědomte si, že vy, doktoři, nejste ani třída! Jste jen ubohá vrstva! Trpěná vrstva! Zatím vás ještě potřebujeme, tak vás tady musíme trpět.“ Otec mi pak vysvětlil, že bolševici jsou mimo stupnici levice – pravice. Že jde o politováníhodné frustráty, kteří jsou ale pro normální lidi nebezpeční. Šíří infekci nenávisti, nejsou schopni nic vytvořit, ale jen všechno ničí.

Váš tatínek byl donský kozák, maminka Češka narozená v Kyjevě. Jak se dostali do Československa?

To je na román. Otcovy memoáry byly v Rusku několikrát vydány v redukovaném rozsahu zhruba tři sta padesáti stránek, rukopis však obsahuje osm set osmnáct stran strojopisu.
Otec se narodil v poněkud atypické kozácké rodině a byl vychováván v úctě ke vzdělání, tvůrčí činnosti, humanitním vědám a odporu ke zbraním a válkám. Studoval medicínu v Petrohradě. Spolu s ostatními studenty reagovali na vlasteneckou výzvu, že je nezbytné doplnit důstojnický sbor, který silně prořídl po brusilovské ofenzivě.

Otec absolvoval zrychlený kurz v Konstantinovském dělostřeleckém učilišti a jeho dělostřelecká baterie měla být přesunuta do Francie na pomoc západním spojencům. Jenže únorová revoluce všechno změnila, a tak bojovali na severní frontě. Po bolševickém puči se vrátil domů na Don. Tam mezitím začala genocida kozáků. Kozáci si to nenechali líbit a povstali proti obrovské přesile rudých. A tak otec velel dělostřelecké baterii. Tradiční území donských kozáků se jim podařilo osvobodit a vyhlásili v květnu 1918 Donskou svobodnou republiku pod názvem Vševeliké vojsko donské. Ubránili ji před mnohonásobnou přesilou rudých až do začátku roku 1920, kdy byli kozáci vytlačeni na Krym a odtud přesunuti do internačního tábora na ostrově Limnos.

Otci se spolu s několika dalšími přáteli odtamtud podařilo dostat do Istanbulu, kde se snažili o přežití jako pomocní dělníci. Zachránila jej Masarykova Ruská pomocná akce, která umožnila dokončit studia v Praze těm studentům, kteří je v Rusku přerušili, protože šli jako dobrovolníci na frontu, a tím přispěli k porážce Rakousko-Uherska a vzniku Československa. Po absolvování Lékařské fakulty Univerzity Karlovy pracoval zdarma v nemocnici v Hradci Králové, přespával v prádelně a živil se zbytky z kuchyně. Lékařská komora si totiž prosadila, že lékaři, kteří neměli československé občanství, zde nesměli vykonávat placenou lékařskou praxi. Po úspěšném zastupování obvodních lékařů na Vysočině během jejich dovolené si pacienti prosadili, že bylo otci uděleno československé občanství, a tak se na Vysočině usadil.

Ještě jako student se zamiloval do mé matky, Češky narozené v Kyjevě. Osudy její rodiny byly rovněž velice dramaticky poznamenány bolševickým terorem. Před první světovou válkou se do Ruska odstěhovalo z českých zemí více než osmdesát tisíc lidí. Šlo nejen o rolníky ale také o inženýry, učitele, techniky, řemeslníky, hudebníky a tak dále. Můj děd Karel Duda se narodil v Salzburku. Jeho otec tam působil v Mozarteu. Absolvoval pražskou konzervatoř a společně se svým přítelem, později známým houslistou Otakarem Ševčíkem, odjeli do Petrohradu. Pozval je slavný český dirigent Mariinského divadla, hlavní operní scény Ruska. Poté oba přátelé spolu s Josefem Sukem a dalšími působili v Kyjevě, kde žila velká a úspěšná česká komunita. Suk se později vrátil do Prahy, můj děd se oženil s českou učitelkou matematiky a usadili se v Kyjevě.

Postavili velký dům a tři rekreační domky na venkově. Jeden syn zahynul v občanské válce, druhý absolvoval sibiřskou epopej československých legií, a když se dostal do Prahy, vyvinul značné úsilí pro záchranu svých rodičů, mladšího bratra a sestry, kterým se podařilo přežít v rekreačním domku na venkově, kde jim pomáhali místí rolníci, a opláceli tak jejich pomoc z dob míru. Záchrana se podařila poté, co se pro ně povedlo zajistit československé občanství a s tím je bolševici nechali odjet do Prahy.

Děd Karel Duda se ve svých pětašedesáti letech stal jedním z prvních zaměstnanců Československého rozhlasu, tehdy Radiožurnálu, a hrál na klavír z vysílacího stanu na Kbelském letišti. Vydělával si hodinami klavíru po celé Praze a chodil všude zásadně pěšky, aby ušetřil za tramvaj. Boty si podrážel sám. Naučil se to za vlády bolševiků. Podařilo se mu vydělat i na věno pro mou matku a zbytek života pak moji prarodiče strávili na Vysočině, v Želivě, kde se o ně starali mí rodiče.

Co jste od nich o revoluci, občanské válce a vítězství bolševiků v Rusku slýchal?

Bylo toho velice mnoho. Otcovo vyprávění jsme všichni poslouchali se zatajeným dechem. Na naléhání okolí – v předposledním roce svého života – napsal své memoáry. Jsou velice dramatické. Dokonale ilustrují tragédii Ruska dvacátého století a pohnuté osudy ruské emigrace první vlny. Mnohem emotivnější jsou ale jeho knihy veršů. Ty mu dokonce zachránily život v roce 1945, kdy se ve Směrši rozhodovalo, zda má být popraven, nebo deportován do gulagu. Generál Kavylin, který velel jednotkám Směrš v Čechách a na Moravě, to měl rozhodnout. K protokolům z výslechů byla připojena kniha, v níž byly podtrhány verše popisující hrůzy bolševického teroru. Ostatní verše byly ale plné nostalgie po ztraceném domově, Donu, rodině a bolestném osudu rodičů a sester.

Generál Kavylin byl z kozácké rodiny, která zahynula při genocidě kozáků, a on byl převychováván v dětském domově. Vypravoval pak, že knihu veršů četl celou noc. Po přečtení veršů se rozpomněl na zapomenuté dětství. Potlačované vzpomínky na dramatický osud vlastních rodičů jej přivedly k rozhodnutí otce zachránit. Podařilo se mu to i podruhé, když otce později přijel zatknout komandant Humpolce major Gončaruk. Přijel se třemi nákladními automobily a skupinou samopalníků, protože chtěli ukrást otcovu sbírku ruských obrazů a vyrabovat dům. Gončaruk měl smůlu, že krátce před ním přijel i generál Kavylin. Takže se Gončaruk zahojil na rodinách továrníků v Humpolci.

Myslíte si, že v kvasu občanské války bylo možné ještě vítězství bolševiků zvrátit?

Po začátku bratrovražedné války už bylo pozdě. Bez zásahu zvenčí nebyla šance. Bolševici měli výraznou podporu od Němců. Spojenci Rusů, Francouzi a Britové, měli dost svých starostí s koncem války. Rozpad Ruska byl vnímán jako příležitost získat výhodně jeho surovinové a energetické zdroje, protože se předpokládal brzký krach bolševického experimentu, po němž země zůstane bez vyvražděné inteligence a silných osobností. Odlišně se zachoval Tomáš G. Masaryk. Jako filozof a slušný člověk chtěl pro budoucí Rusko zachránit a vychovat novou inteligenci, která by z Ruska udělala partnera a spojence Československa. Bohužel všichni podcenili odhodlání bolševiků použít takové formy teroru a násilí, jaké si tehdy ještě nikdo nedovedl představit.

Tehdy měli v Rusku celkem silné postavení Čechoslováci, později se jim začalo říkat legionáři. Byly podle vás výčitky generality Alexandra Kolčaka na jejich adresu, že zaprodali své demokratické ideály, že se vykašlali na bratry Slovany, že pomáhají už jen sami sobě, oprávněné?

Jen do jisté míry. Je logické, že legionáři, kteří se chtěli zbavit Rakousko-uherské monarchie, a proto šli dobrovolně do zajetí, nepřetékali sympatiemi k ruské monarchii. Obzvlášť když viděli pasivitu bohatých Rusů, kteří nepodpořili Bílou armádu, v níž bojovali zejména mladí lidé, studenti a vlastenci. Čeští legionáři byli velice zklamáni vývojem v Rusku, takže nechtěli „tahat kaštany z ohně“ za Rusy a starali se o svoji nově vznikající republiku a její zájmy.

Proč se o nich na všech ruských památnících velebících bolševiky dočítáme jako o Běločeších, tedy vlastně spolubojovnících Bílé armády?

Z ryze propagandistických příčin. Pro takzvaného sovětského člověka, který neměl dostatečné znalosti a měl vymytý mozek, bylo nezbytné používat zjednodušení a nálepky. Něco jako „Čtyři nohy – dobré, dvě nohy – špatné“, jak to ilustruje George Orwell ve Farmě zvířat. Rudý = dobrý, bílý = padouch. Mimochodem, z podobných důvodů se dosud důsledně nemluví o nacionálních socialistech a místo pojmu nacisté se používá pojem fašisté.

O legionářích jsem v Rusku slyšel leccos na škále od absolutního zavržení až po velkých obdiv. Kam byste na této škále umístil svůj pohled na legionářskou minulost?

V legiích bojoval i můj strýc, matčin bratr. Byli to stateční lidé, kteří se rozhodli převzít odpovědnost za svůj osud do vlastních rukou a současně svými činy dodali váhy vznikajícímu Československu. Což neznamená, že šlo jen o samé světce a idealisty. Proto ti, kdo zasévali do hlav sovětských lidí nenávist ke všemu antikomunistickému, využili i těch nejmenších přehmatů, aby je vydávali za jedinou historickou pravdu. Tam, kde žádný přehmat či zneužití síly nenašli, si je vymysleli. Dost dlouho bylo pokládáno za nesporné tvrzení, že legionáři odvezli část zlatého ruského státního pokladu. Na základě výroků Karla Kramáře, který ubezpečoval ruské studenty, že se tu nemusejí cítit jako dlužníci, protože studují za ruské peníze, jsem této fámě věřil, a dokonce jsem o ruském zlatě mluvil i v dokumentu Nikity Michalkova.



Ke konci roku 2011 proběhla v Praze mezinárodní konference k devadesátému výročí Pomocné ruské akce v Československu, kterou organizovala Slovanská knihovna a naše organizace ruské národnostní menšiny Ruská tradice.

VÍCE O KONFERENCI V RUŠTINĚ ZDE

Jedním z nejzajímavějších vystoupení byla přednáška profesora Ruské akademie věd Olega V. Budnického nazvaná „Ruská pomocná akce a ruské zlato – historie jednoho mýtu“. V této přednášce profesor Budnický prezentoval výsledky své mnohaleté práce v archivech. Podařilo se mu zdokumentovat, že legionáři žádné zlato nezcizili. Přesto je tento mýtus stále v oběhu stejně jako mýty o zločinech legionářů. Traumatizovaná společnost je ochotná věřit zprávám o lidské špatnosti spíš než zprávám o dobrých skutcích.

Myslíte si, že je Rusko se svou minulostí schopno dobrat se k demokracii západního typu, jak to třeba zamýšlel premiér druhé koaliční vlády Alexandr Kerenský?

Ovšem že je. Není to ale možné žádnou revolucí, dekretem či prohlášením. Demokracie je stav zralé společnosti, k němuž vede dlouhá evoluční cesta. Není to něco jako polévka v kostce, kterou stačí zalít horkou vodou a hned konzumovat. Pokusy o cestu tímto směrem, které inicioval car Alexandr II. skončily jeho zavražděním při sedmém atentátu v roce 1881. Podobně jako reformy Pjotra Stolypina, kterého zvraždil Mordechaj Gerškovič Bogrov. Stolypin zahájil úspěšné reformy po událostech roku 1905 a byl zavražděn v roce 1911.

Vláda Kerenského měla k uskutečnění demokratických přeměn zoufale málo času, navíc v podmínkách válečného chaosu a rozkladné činnosti bolševických agentů financovaných německým generálním štábem milionovými částkami. Příležitost vydat se směrem demokratické transformace, která nastala porážkou pokusu o puč Státního výboru pro výjimečný stav v SSSR v roce 1991, byla promarněna tím, že se spojil zahraniční kapitál s místními dobrodruhy, mafiány a kriminálníky a snažili se nakrást v kalných vodách co nejvíc.

Síla tohoto kapitálu snadno převálcovala intelektuály, kteří usilovali o demokratické reformy, aniž měli dostatečné znalosti, zkušenosti a podporu nezávislých expertů. V důsledku státního bankrotu, k němuž přispěl i propad ceny ropy a plynu, reformátoři ztratili důvěru a podporu obyvatel. Pojmy demokracie a liberalismus se staly nadávkami. K moci přišel obratný manipulátor Vladimir Putin, který využil svých zkušeností a vazeb z KGB a měl mimořádné štěstí v tom, že po jeho nástupu raketově vzlétly ceny exportované ropy a plynu. Část zisku se mu podařilo uchránit před rozkradením a lidem zásadně stoupla životní úroveň. Stal se tak zbožňovaným idolem. Jenže odchovanec KGB uznává jen vertikálu moci, a tak po období relativního blahobytu přišel propad cen surovin a finanční rezervy se ztenčily. Nastalo demonstrativní hledání viníků a společnosti byli předhazováni jednotliví korupčníci a zloději.

Souběžně pak posilování nostalgie po SSSR, idealizace Josifa Stalina jako geniálního manažera a ekonomicky nákladné a silně prodělečné show, jako odtržení části území Gruzie, olympiáda v Soči, připojení Krymu, pokus o připojení Novoruska a tak dále. Pro odpoutání pozornosti veřejnosti od neschopnosti zkorumpovaného systému správní, soudní a výkonné moci byl použit osvědčený způsob označení vnějších nepřátel, kteří mohou za pokles životní úrovně. A tak se Rusko vydalo zpět proti toku času, přes autoritářství k totalitě. A další pokus o cestu, která se osvědčila v prosperujících zemích, je v nedohlednu. Pro současnou generaci je pojem demokracie nadávkou, sprostým slovem a děsivou vzpomínkou na bankrot v drsných devadesátých letech. Možná další generace nezatížené traumaty svých předků podniknou nový pokus…

Nedlouho po volbách v Česku budou i prezidentské volby v Rusku. Kdybyste měl dvojí občanství, koho budete volit za prezidenta tady a koho tam?

Narodil jsem se jako občan Protektorátu Čechy a Morava, vyrůstal a žil jako občan Československé republiky, Československé socialistické republiky, České a Slovenské Federativní Republiky a poté Česka. O občanství Ruska – nikoliv jeho antipodu SSSR – jsem romanticky snil od dětství. Tehdy jsem si myslel, že v Rusku žijí tak skvělí lidé, jakými byli emigranti první vlny ruské antikomunistické emigrace. Ze snu jsem se vyléčil při první návštěvě SSSR v roce 1957. Šok ze stavu tamní společnosti mne přiváděl k zamyšlení o tom, zda má vůbec smysl žít. Naději na budoucnost Ruska jsem znova, leč nakrátko, získal v srpnu 1991, kdy jsem byl svědkem toho, jak se lidé spontánně a s nadšením postavili proti pokusu o recidivu bolševického marasmu. V Rusku volit naštěstí nemusím. V Česku vím, že rozhodně nebudu volit Zemana. Byl jsem svědkem jeho podílu na vytunelování Českých Radiokomunikací a. s. prostřednictvím účelově zřízené firmy BIVIDEON, kdy stát přišel o desítky miliard korun a stovky zaměstnanců o zaměstnání.

VÍCE O NÁKUPU ZDE

Dvakrát jsem mu tento odporný a podlý skutek připomněl a dvakrát mi odpověděl „no a co?“ a zhluboka si přihnul. Takže budu volit slušného člověka Jiřího Drahoše.

Do Ruska občas jezdíte. Pořád se mluví o určitém typu lidové revoluce proti tamním oligarchům, Putinově režimu a tak dále. Už jsem slyšel asi šest termínů, kdy by mohla propuknout, ale pořád nic. Přibližuje se Rusko vůbec k něčemu takovému, anebo to jsou jen zbožná přání?

Můj otec mi krátce před svou smrtí na pátý infarkt v roce 1969 říkal: „Já už se toho nedožiju, ale ty ještě určitě uvidíš Rusko, které se zbaví toho neštěstí, do kterého upadlo. Zažiješ Rusko, za které se nebudeš muset stydět.“ Pak ještě napsal svou poslední báseň „Živá pochodeň“ o oběti Jana Palacha. V Palachově týdnu na jaře 1989 ji zazpíval ve vysílání rádia Svobodná Evropa (RFE/RL) Karel Kryl. Všichni tři již nežijí.

Já už svým dětem a vnoučatům raději nic podobného neříkám. Vím, že se svobodného Ruska nejspíš také nedožiji. Přesto doufám a čerpám naději ze statečnosti svých skvělých přátel, kteří se pevně rozhodli odmítnout všechny nabídky bezpečného a úspěšného života v cizině, riskují život i zdraví, zůstávají v Rusku a ze všech sil usilují o jeho uzdravení. Profesor Andrej Zubov vydal další rozšířené Dějiny Ruska XX. století, v nichž analyzuje a hodnotí příčiny tragédie dvacátého století. Publikuje, přednáší a vychovává množství skvělých mladých lidí. Angažuje se jako místopředseda liberální strany národní svobody PARNAS.

PODROBNOSTI ZDE

Profesor Zubov dostal nabídku univerzitní katedry v Londýně, Brně a jiných městech. Poděkoval, ale nepřijal. Nechtěl opustit své studenty a příznivce v Rusku. O inženýru Melichovovi u nás vyšly dva články. Žádnou jinou podporu ze svobodného světa nemají. Bohužel. A tak je dosah jejich působení na výchovu nového pokolení ke slušnosti a životu v pravdě silně omezen.

Revoluci nepovažuji za šťastné řešení. Násilím a zlem nelze vybudovat nic dobrého. Z každé revoluce se společnost dlouze vzpamatovávala evoluční cestou. Rusko v tom mělo mimořádnou smůlu, a tak se ruská společnost stále trápí a podléhá demagogům. Je okrádána a věří jen v silnou ruku zázračného cara zachránce. Mentalita „do cara daleko, do Boha vysoko“, hodný car a zlí bojaři, kteří mu brání obšťastnit lid, byla jen doplněna o „vrahy z volstrýtu“ kteří lační po ruské krvi a bohatství nešťastného Ruska.

Řešením by mohla být jen evoluční cesta k optimálnímu a osvědčenému demokratickému uspořádání státu. To by ale musel pochopit okolní prosperující svět, přispět k odstranění nenávisti a napomáhat výchově a vzdělání nového pokolení, které ještě neztratilo svědomí a není infikováno ideologií nenávisti. Je logické, že ti, kdo drží moc a bohatnou z rozkrádání země, o demokracii nestojí a bojí se jí. Stejně jako se bojí revoluce. Zatím se ale celý svět klaní penězům a zisku a na dobré skutky se dívá podezřívavě. Ruska je mi upřímně líto. Mohu se jen utěšovat příběhem barona Prášila, který se z bažiny sám dokázal vytáhnout za své vlasy, a to i s koněm.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

4:43 A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

Proč jsou lidé v Gruzii či na Ukrajině šťastnější než tady? Bloger a spisovatel Ladislav Větvička si…