Tak co jsou tedy ty Pussy Riot? Umělkyně, nebo aktivistky? Zeptali jsme se hudebního kritika

23.11.2014 12:39

ROZHOVOR Feministické a politické aktivistky, ale ne regulérní kapela. Takhle označuje hudební publicista Petr Korál, jenž je například redaktorem časopisu Rock & Pop, punkovou ruskou kapelu Pussy Riot. Proces s jejími členkami a následné vězení vzbudily ve světě stejné emoce jako kdysi soud s The Plastic People Of The Universe. Svobodu uměleckého projevu, jak říká, je třeba hájit vždy a všude.

Popisek: Členky ruské punkové skupiny Pussy Riot

Punková skupina, avantgardní umělkyně, politické hnutí, disidentky. Jak vnímáte skupinu Pussy Riot?

V podstatě jako všechno z toho, co jste vyjmenoval. Nicméně nejvíc jako feministické a politické aktivistky, které k veřejné prezentaci svých názorů shodou okolností používají hudbu. Nebo spíš používaly. Nikdy z mého pohledu nešlo o regulérní kapelu a mám pocit, že teď už tuplem ne. Co je mi známo, na svoje hudební happeningy už Pussy Riot zřejmě rezignovaly, nebo přinejmenším některé z členek tohoto seskupení.

Kapely vždy působily hlavně na pódiu. Jak vnímáte kapely, co hrají v kostelech, mešitách, chrámech či na jiných pódiích?

Spíš „pódiích“, ale to není až tak podstatné. Znám třeba jednu skupinu, co udělala regulérní – samozřejmě tajný, jen pro pár pozvaných přátel – koncert v plzeňském kanalizačním podzemí, prostě v chodbě, kudy vedou odpadní stoky. Touha po svébytné a občas vyloženě šokující umělecké prezentaci je pro některé hudební – zejména rockové – skupiny odjakživa typická, chápu ji jako přirozenou a nemám s tím větší problém.

Je některá píseň, na které byste od Pussy Riot opravdu ujížděl?

Určitě ne. Přiznávám, že jich znám jen omezené množství, protože hudebně mě tato skupina nijak zvlášť nezaujala a neměl jsem potřebu seznámit se s její tvorbou důkladněji.

Jak dobře znáte punkovou a metalovou subkulturu na území bývalého SSSR a jaké skupiny byste vyzdvihl?

Punkovou moc ne, spíš tu metalovou, která je nesmírně pestrá a bohatá a především už dávno neplatí, že postsovětským skupinám se na Západě smějí a berou je maximálně jako zvláštní exotiku. Speciálně z Ruska mohu doporučit třeba soubor Arkona, který úchvatným způsobem pojí nekompromisní metal s odkazem tradiční lidové hudby a starodávné ruské kultury vůbec. Naopak nedoporučuji řadu ruských skupin, které buď zcela otevřeně, nebo všelijak skrytě sympatizují s neonacistickou ideologií. A netýká se to jen hudby zvané oi, tedy „skinheadského punku“, ale i některých blackmetalových, paganmetalových, hardcorových či hiphopových formací. Vzhledem ktomu, jak byly Rusko a potažmo celý Sovětský svaz poznamenány německým nacismem za druhé světové války, to člověku hlava moc nebere.

Proč nemá v Rusku problémy skupina Purgen, která také zpívá protiputinovské či protirežimní songy, ale zrovna Pussy Riot?

Těžko říct. Zjednodušeným vysvětlením může být, že každý autoritářský režim si v minulosti – a historie se, jak známo, opakuje a osvědčené metody stále fungují – našel jednu oběť, kterou exemplárně potrestal, aby zastrašil a odradil další podobné kritiky. A netýká se to jen hudby.

Dají se Pussy Riot přirovnat k Joan Baez, Franku Zappovi či jiným protestním umělcům?

Hudebními – a vlastně ani textovými – kvalitami rozhodně ne, ale to už jsem zmiňoval. A stejně tak jsem zmiňoval, že Pussy Riot pro mě vždy byl spíš svérázný happening než opravdová kapela. To neznamená, že podobné projekty nemohou přinášet zajímavou, byť svým způsobem neumětelskou muziku. Našel bych nejen ve světě, ale i u nás dost příkladů: od Knížákova Aktualu přes původní DG 307 až po Ženy. Ale opět se budu opakovat, mě produkce Pussy Riot nijak zvlášť nenadchla a oslovila víceméně jen tím, že za ní stojí nějaký jasně vyprofilovaný názor. Což na druhou stranu není až tak málo.

Osobně znám asi jen Sex Pistols, Revolting Cocks či Buzzcocks. Je v muzice hodně kapel, co mají sprostá slova v názvu?

Sex Pistols je spíš slangový, nikoliv vysloveně explicitní výraz, ale to jen na okraj. Těch kapel s vulgárním názvem jsou stovky, ba tisíce po celém světě! Jen na naší scéně existují – nebo ještě před časem existovaly – skupiny jako Píča, Píča zhoven, Igelitka hoven, Igelitka plná sraček, Babiččin poševní sekret, Hovní puch, Hovno, Hovno sapiens, Howna, Kundátor, Kurva od vedle, Kurwa sistema, Chcací mušle, Vychcaný knedlíky, Sranci Jehovovi... Případně takové, co mají ty názvy anglicky: Reek Of Shits, Shit Drive, Shit Noise, Shits From Hell, Asshole, Pissed Cunt, Fucked Out Apache, Fucker’s All Public, Fuck Off, Fuckingham a další.

Provokace, nenávist k establismentu, souznění s hospodou? Proč si dávají do jména tyhle názvy?

V první řadě provokace, případně specifický smysl pro hodně drsný druh humoru. Jen se musím v duchu smát tomu, když pak bědují, že je pořadatelé nechtějí dávat na plakáty nebo že jim tam názvy různě „cenzurují“. Toho si přece každý musí být dopředu vědom!

V jakém hudebním stylu je jich nejvíc?

Zejména v oblasti punku a extrémního metalu zvaného grindcore, ale vůbec v undergroundu jako takovém.

Vzbudila někdy nějaká skupina takové mezinárodní emoce jako Pussy Riot?

Nejsem ani trochu nacionalista a už vůbec si nemyslím, že by česká scéna byla nějakým pupkem hudebního světa, ale okamžitě mě napadá jedna skupina: The Plastic People Of The Universe. To, co se ve „svobodném světě“, takzvaně v západní Evropě a USA, dělo v roce 1976, kdy u nás probíhal soudní proces s undergroundem, bylo srovnatelné.

Proč je Pussy Riot vzbudila? Je to spojené s mezinárodní situací, Ukrajinou či něčím jiným? Znáte podobné příklady?

Podobným příkladem jsou právě naši Plastici. I jim ve své době vyjádřila podporu – u nás i ve světě – řada osobností včetně významných politiků, které jejich muzika v podstatě vůbec neoslovovala. Jenže šlo o základní principy svobody uměleckého projevu a ty je třeba hájit v jakékoliv době a v jakémkoliv společenském a politickém rozpoložení. „Kauza Pussy Riot“ nijak nesouvisí s děním na Ukrajině, vznikla mnohem dřív.

Proč se proti prezidentovi Miloši Zemanovi zdvihla taková vlna nenávisti, když jejich název přeložil?

Nemyslím si, že ona vlna se vzedmula jen kvůli tomu, že pan prezident přeložil název jedné ruské skupiny, spouštěčů této situace bylo mnohem víc. Navíc Miloš Zeman – nevím, jestli záměrně – použil jen jeden z několika možných významů, jak lze název dotyčné skupiny chápat.

Jak by se měly překládat názvy těchto skupin?

To je natolik složitá otázka, že si netroufám na ni kategoricky odpovědět. Nicméně vždycky by za tím měla být aspoň částečná znalost tvorby dotyčné kapely a povědomí o jejím ideově-filozofickém pozadí. Ale nejlepší je samozřejmě zeptat se na to samotné skupiny, co svým názvem zamýšlela.

Jak hodnotíte vývoj Česka po pětadvaceti letech demokracie?

Především jako naprosto logický. Bude to možná znít divně, ale vlastně v ničem mě nějak zásadně nepřekvapil. Nebudu tvrdit, že jsem s ním po všech stránkách spokojen, to ani náhodou. Nicméně to základní, kvůli čemu jsem i já před pětadvaceti lety cinkal na Václavském náměstí klíči, bylo naplněno – opravdu přišla svoboda a pluralitní demokracie. Ano, zdaleka se nenaplnily mé představy, jak by to v našem státě mohlo – a mělo – fungovat, kdyby k tomu byla politická vůle.

Ale jsem bytostný demokrat, a ač jsem svým přesvědčením spíš někde na levém středu než napravo, zůstávám zarytým odpůrcem komunismu. A stejně tak jakýchkoliv extrémních tendencí na levém i pravém břehu. Zcela upřímně se však obávám, aby ony demokratické výdobytky po čtvrstoletí od listopadu 1989 postupně neskončily na smetišti dějin. A víc to nechci rozebírat. Budu doufat, že jsem zbytečný pesimista.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Jan Rychetský

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: